חריגות השכר בתעשייה האווירית: ההסכם הקיבוצי החדש בתעשייה האווירית מנע בינתיים מהלך חד צדדי של האוצר לקצץ בשכרם של אלפי עובדים בחברה, שקיבלו דרגות בכירות ללא אישור הממונה על השכר.
ההסכם, שנחתם בשבוע שעבר בין הנהלת התעשייה האווירית להסתדרות ולוועד עובדי התע"א, ימנע בינתיים גם גביית החזרים מהעובדים על השכר הנוסף ששולם להם. מדובר על כ-3,000 עובדים שקיבלו דרגות שכר של 45 ו-46, דרגות השמורות בדרך כלל לסמנכ"לים ומנכ"לים בשירות הממשלתי. באוצר דרשו בתחילה החזרים בסך מאות אלפי שקלים מחלק מהעובדים.
מנגד הסכים ועד העובדים לדחיית תוספות שכר לאותם עובדים, הנגזרות מהסכם השכר במגזר הציבורי, עד לגיבוש הסכם עבודה חדש בתעשייה האווירית, שיסדיר גם את נושא חריגות השכר וגביית ההחזרים. דחיית תשלום תוספות השכר צפויה לחסוך לתעשייה האווירית מאות מיליוני שקלים בשנה בהוצאות שכר.
לפי ההסכם יזכו העובדים עד דרגה 44 לתוספות שכר השנה בשנה הבאה, וב-2022 יזכו לכך העובדים עד דרגה 43. בנוסף יקבלו 989 עובדים קידומים שיכללו גם העלאות שכר.
ההסכם, שהושג בברכת רשות החברות הממשלתיות, קובע כי ההנהלה והעובדים ימשיכו לקיים משא ומתן לצורך חתימת הסכמים קיבוציים נוספים והסדרת נושאים נוספים שבמחלוקת, תוך שמירה על שקט תעשייתי מצד העובדים, שהסכמותיו יובאו לאישור הממונה על השכר. ההסכם החדש אמור לאפשר להנהלת התע"א גמישות רבה יותר בנושא התשלומים לעובדים, כפי שכבר אושר בהסכם שכר מקביל שנחתם לפני יותר מעשור עם עובדי רפאל.
יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי תע"א, כתב היום לעובדי החברה כי "למרות משבר הקורונה המשכנו לנהל דיונים בין הנהלת החברה וארגון העובדים, בשיתוף ההסתדרות והממונה על השכר, על מנת לבלום החלטה חד צדדית של הממונה לגבי חריגות שכר לכאורה הקיימות בחברה. חריגות הן תשלומים אשר חורגים מהמקובל במגזר הציבורי ולא זכו לאישור משרד האוצר. ידענו כי החלטה חד צדדית תחייב את החברה להפסיק תשלומים לעובדים אלה ואף תביא לכך שחלקם יאלצו להשיב תשלומים שכבר ניתנו להם".