הסאגה סביב העברת כל שטחי נמל אשדוד לידיים של העובדים רשמה הערב (ד') פרק חדש: בישיבה שנערכה בהשתתפות שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר ישראל כץ, נקבע שעמדת השרים היא שלא להכניס מתחרה שלישי לעולם הספנות באזור אשדוד.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בישיבה השתתפו הממונה על התחרות מיכל הלפרין, ראשי ועדי הנמל, רשות התחרות, אגף התקציבים וההסתדרות. המתחרה השלישי היא אמור להיכנס לרציפים 24 ו-25 בנמל אשדוד הקיים.
כפי שנחשף הבוקר בכלכליסט, הלפרין התריעה בפני השרים שהעברת הרציפים הללו - שאמנם נמצאים בתוך הנמל הקיים אבל שייכים לרגולטור חברת נמלי ישראל - מהווה לכאורה הסדר כובל ופגיעה בתחרות. רגב וכץ הבהירו להלפרין במהלך הישיבה שאי הכנסת מפעיל חדש לנמל היא החלטה שלא בתחומה אלא מדיניות ממשלתית, ולכן ככל שהם יקדמו אותה זו החלטה שלהם.
בכירים שהשתתפו בפגישה טענו שחלקה עלתה לטונים גבוהים עם הטחת טענות באוצר שהוא מנסה לטרפד את המהלך. השרים קבעו להיפגש שנית שבוע הבא, כאשר הפתרון המסתמן הוא הקמת צוות עבודה שיקבל החלטות ובמידת הצורך זה יגיע להחלטת ממשלה שתכפה את כולם את החלטת השרים.
עוד הוחלט שמשרדי הממשלה לא יפגעו בהכנסות הנמל ולכן ישאפו להשאיר את הרציפים בידי חברת נמלי ישראל, וזו תמצא שוכר ארוך טווח של 10 עד 15 שנה שישתמש באזור לאחסון ציוד, מה שיבטיח לנמל גם כניסת מזומנים לקופה וגם חוסר בתחרות בנושאי הליבה של הנמל עצמו. המועמדות הטבעיות לשכירות, שהוזכרו בישיבה, הן שותפות הגז שזקוקות לעורף תפעולי קבוע לצורך אחסנת ציוד להפקת גז או נפט.
עם החלטת השרים הכדור חוזר למעשה גם לידיים של הרגולטורים וגם לידיים של הנהלת נמל אשדוד - רשות החברות טענה השבוע שהסכם הפרישה של כ-270 עובדי נמל אשדוד יקר מדי, והוא כולל עלות פרישה של כ מיליון שקל לעובד. עוד נטען שלאחר הפרישה הנמל ישאר עם משקולות כבדות בדמות חסינות פיטורי התייעלות ל-10 שנים לעובדים שישארו, כאשר 70% מההכנסות ילכו רק לתשלומי שכר. לפיכך נותר לראות כיצד הרגולטורים משפרים את הסכם ההתייעלות שם וכופים אותו על הנהלה, תחת הידיעה ששנה הבאה תגיע התחרות הרשמית עם פתיחת הנמל הפרטי שם של TIL השווייצרית