למרות שמינהלת הגמלאות משלמת 11 מיליארד שקל בשנה ליותר מ-100 אלף גמלאים ושארים של שירות המדינה (שרק ילכו ויגדלו בעשורים הקרובים, כל עוד קיימים עובדי מדינה הנהנים מפנסיה תקציבית) - היא אינה פועלת כדי לקבל מידע לגבי הגמלאים על הכנסות שלהם שיכולות להשפיע על גובה הקצבה. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה שמתפרסם היום (שני).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מינהלת הגמלאות במשרד האוצר היא חלק ממטה השכר באגף החשב הכללי, הממונה על תשלומי הפנסיה התקציבית לעובדי מדינה ועובדי גופים נוספים שנקבעו, אשר פרשו לגמלאות. מאחר וקצבאות הפנסיה התקציבית משולמות מקופת המדינה, מעל תקרה של 70% מהשכר לפני הפרישה ובמידה והגמלאים מקבלים משכורת מגוף כלשהו הנחשב ל"קופה ציבורית" - אמור להיות הסכום מקוזז במידה חלקית מגמלתם.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קרן פנסיה
בדיקת קרן פנסיה
פנסיה. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
כך למשל, ב-2014 נעשתה בדיקה של מינהלת הגמלאות מול הביטוח הלאומי שבה אותרו 143 גמלאים שמקבלים משכורת וצריך לבחון האם חזרו לשירות בגוף ממנו פרשו. בעקבות הבדיקה, גמלאים שהעבירו למינהלת תלושי משכורת ספגו הפחתה בקצבאותיהם, אולם המינהלת לא עשתה דבר בנוגע לגמלאים שהתעלמו מפנייתה.
בדיקה של מבקר המדינה בנוגע ל-950 גמלאים שהייתה להם הכנסה נוספת ב-2017 העלתה כי 42 מתוכם חזרו לעבוד בגוף ממנו פרשו והשתכרו בסך הכל בסכום שהגיע ל-10 מיליון שקל. לחלקם אגב לא מלאו 60, מה שמחייב בחינה של המינהלת האם צריך להפחית את קצבתם. מדו"ח המבקר עולה כי מינהלת הגמלאות לא מצליבה נתונים עם נציבות שירות המדינה האחראית על קליטת עובדים.
בשנת 2019 דרשה המינהלת מ-58.5 אלף גמלאים למלא טפסי 101 בנוגע להכנסותיהם, כאשר אם לא ממלאים טופס זה אמורה המינהלת לנכות בשיעור מרבי מהקצבאות. כמעט 36 אלף גמלאים התעלמו מהדרישה והמינהלת לא עשתה דבר בעניין. למעשה, רק ב-2012 באופן חד פעמי נוכה מס מגמלאים שלא הגישו טופס 101.
עוד עולה כי בבדיקה שנעשתה במרץ האחרון שילמה מינהלת הגמלאות קצבת פרישה ל-177 גמלאים או שאירים ששהו בחו"ל יותר מחצי שנה ולא המציאו אישורי חיים. רק ל-28 מהם היה אישור חיים קודם במערכות מינהלת הגמלאות. סך הקצבה החודשית ששולמה להם הגיעה ל-760 אלף שקל. צוות הביקורת מצא מקרים נוספים בהם שארים נישאו מחדש אך קצבתם לא נשללה מהם כפי שקובע החוק בסכום שהצטבר ל-340 אלף שקל, ועוד מקרים נוספים כמו יתומים שאינם זכאים אך נהנו מקצבאות וכו'.
ממינהלת הגמלאות נמסר בתגובה כי קיבלה את המלצות המבקר והיא פועלת ליישמן.