איש העסקים, ד"ר דוד ספיר, שלח היום (ראשון) הצעת רכש עדכנית לחברת אל על. על פי המתווה החדש, ד"ר ספיר מציע לרכוש שליטה באל על בעבור 70 מיליון דולר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ספיר מציע לבצע את הרכישה בהקצאה פרטית של מניות אל על בשתי פעימות: הראשונה, על סך 42 מיליון דולר שיוזרמו מיידית עם ההקצאה וישמשו לצרכיה הדחופים של החברה, והשנייה, על סך 28 מיליון דולר.
2 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 737 קריית גת
מטוס בואינג 737 קריית גת
מטוס בואינג 737 של אל על
(צילום: The TLV Spotters/ יוחאי מוסי)
ההצעה הנוכחית גבוהה יותר מקודמתה: 70 מיליון דולר במקום 51 מיליון דולר, בעבור 48-45% ממניות החברה. כלומר, בניגוד להצעה קודמת שדיברה על שותפות שווה עם בעלת השליטה הנוכחית - חברת כנפיים, ספיר מציע הפעם לרכוש את השליטה באל על.
המחיר שמציע ספיר הוא 274 דולר למניה, המשקף פרמיה של 20% על מחירה בבורסה לניירות ערך בתל אביב. ההצעה מותנית בוויתור של החברה על ההנפקה הציבורית.
ספיר דורש מהאוצר התחייבות לערבות המדינה להלוואה המתבקשת וכן מסמכים נוספים, על מנת לקבל קו אשראי מבנק אירופאי. "הצעה זו מותנת בכך שלא תתקיים הנפקה ציבורית בטרם יושלמו ההקצאות הפרטיות ובטרם תוסדר במלואה ערבות המדינה לחוב, ופרטי ההלוואה המדויקים יסוכמו עם הגורם המממן", נכתב בהצעה.
עוד נכתב בהצעה כי "ברשות מרשנו האמצעים הפיננסיים הנדרשים לשם ביצוע ההשקעות והוא יציג מסמכים על אודות יכולותיו הפיננסיות. מרשנו סבור, כי מימוש ההשקעות יניב לאל על אפיקים בהם לקתה בחסר כמו קבלת אשראי מבנקים זרים, בהיקף שלא יפחת מ-400 מיליון דולר, בריבית נמוכה משמעותית מזו של בנקים בישראל, וכן התייעלות ניכרת בתחום הדלק הסילוני. מרשנו סבור כי המתווה הנוכחי נותן מענה מידי לצורכי החברה ומייתר את הדחיפות להנפקה ציבורית ונכון יהיה לדחותה".

בינתיים, הסיוע מהמדינה מתקדם

הסיוע לאל על, בסך 400 מיליון דולר, סוף-סוף עומד לקבל תוקף רשמי. בהצעה שתוגש לאישור הממשלה, נכתב מתווה הסיוע הצפוי: "החברה תגייס מן הציבור 204,353,753 מניות בסכום שלא יפחת מ-505 מיליון שקל. ההנפקה לציבור תכלול הצעת מניות בלבד בדרך של הצעה אחידה. מחיר המינימום במכרז בהנפקה לציבור יעמוד על 1.67 אג' למניה.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
"בשלב הראשון, במסגרת ההנפקה לציבור, בכוונת המדינה להציע לרכוש 393,752 אלף מניות במחיר המינימום בסכום של כ-264 מיליון שקל. בהנחה שהציבור לא ירכוש מניות, כמות המניות שתרכוש המדינה תהייה באופן שאחזקות המדינה לא תעלה על על שיעור של 44.9% מהון המניות של אל על".
עוד נכתב במתווה כי "המדינה תתחייב כי היא תמכור את מניותיה תוך 18 חודשים. לצורך המכירה תוקם ועדת מכרזים על ידי החשב הכלללי. בזמן אחזקתם, מוותרת המדינה על שליטה בחברה ולחברה לא תהיה יכולת לקבוע את זהות הרוכשים.
"לאחר השלמת המתווה, המדינה תעמיד ערבות של 75% להלוואה שהחברה תקבל מגורם מממן בסכום שלא יעלה על 250 מיליון דולר, בתנאים שיקבע האוצר ובכפוף לאישור ועדת הכספים".
באוצר מדגישים כי המדינה תעמיד את הערבות לגורם המממן רק לאחר שהמתווה לעיל ימוצה ויבוצע במלואו. העמדת הערבות תותנה במגבלות, כגון איסור חלוקת דבידנדים, לרבות רכישה עצמית של המניות עד לסילוק החוב, איסור ביצוע עסקאות עם בעלי עניין, הפחתת שכר חברי הנלהה ודירקטוריון ועוד. ההנפקה לציבור אמורה להתבצע בעוד יומיים (שלישי).
פורסם לראשונה: 19:24, 13.09.20