אנשים עם מוגבלויות הוא מונח כללי שאיננו מתייחס לכל מוגבלות באופן ממוקד. קיימים סוגים רבים של מוגבלויות. לעתים, מדובר במוגבלות ספציפית אחת ולפעמים במצבור של מוגבלויות.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
למשל, דירה המונגשת לאדם עיוור, ללא מגבלות פיזיות נוספות, לא תהייה זהה לדירה של אדם המתנייד באמצעות כיסא גלגלים או לאדם המסתובב עצמאית עם הליכון.
ישנם מקרים שבהם המוגבלויות הן קבועות וילוו את האדם באותה רמה ובאותו האופן למשך כל ימי חייו, עד שיתחיל לחוות מוגבלויות שונות עקב הזדקנות, כמו עיוורון או חירשות. מנגד, ישנם מקרים שבהן המוגבלויות מתפתחות, ועשויות להחריף עם הזמן -כמו פרקינסון או ניוון שרירים", מסבירה יפעת רום, אדריכלית וגרנטולוגית, המייעצת לכפר עידוד בתחומי נגישות ועיצוב המותאם לבעלי מוגבלויות.
"כפר זה, שהוקם על-ידי קבוצת הורים שחיפשו מקום שייתן מענה לילדיהם עם צורכיהם המיוחדים, נוסד מתוך מחשבה על נגישות מלאה, בהתאם לרמת התפקוד. חברי הקהילה חיים ביחד, כל אחד בדירה על שמו, ומנהלים חיים רגילים לצד סיוע יחידני וארגוני נדרש. הושם דגש גבוה בשלבי התכנון והעיצוב של דירות אלו, אך ממנו בהחלט ניתן ללמוד כיצד ניתן להנגיש דירות רבות.
"לכן, מי שנמצא בשלבי שיפוץ, חשוב שיצפה פני עתיד, ויעדיף תכנון נגיש (מבחינת רוחב מסדרונות, ודלתות, רוחב חדר רחצה, וכל אלמנט שיהיה מאוד קשה לשנות בעתיד). החיסכון לטווח ארוך הוא משמעותי, וחשוב מכך: תחושת העצמאות של מי שיתגורר בדירה, תגבר. ישנן השפעות נפשיות שהולכות יד ביד עם סביבת המגורים, ואין להקל בהן ראש".
לדברי רום, "מעבר למוגבלות הפיזית, הרי שיש לתת את הדעת גם לרווחה הנפשית ולאתגרים מנטליים. נמצא קשר בין רווחה נפשית לרמת ההתמודדות עם המוגבלות המתבטאת במוטיבציה להתמודד בחיי היומיום: הרצון לקום מהמיטה באופן עצמאי ולבצע לבד, ככל הניתן, פעילויות יומיומיות".
לכן, בבואנו לתכנן דירה לאדם עם מוגבלות, עלינו להתייחס לכל מקרה באופן אישי, ולא כמקשה אחת. לדברי רום, "יש לשאוף לקדם ולמצות את יכולותיו התפקודיות ולספק לו תחושה של ביטחון, הגנה ושמירה על כבודו, חירותו ופרטיותו, ככל הניתן. עלינו לקחת בחשבון, מלבד את העזרים הפיזיים והארגונומיים, גם את השפעת השיפוץ ומשמעותו לאותו האדם".

כיצד ניגשים לפרויקט שיפוץ לצורכי התאמת הבית לאדם עם מוגבלות?

לפני החלטה על השיפוץ, יש לעשות מיפוי כללי שיאפשר הכנת תוכנית שתמצה את כל מה שרצוי, לצורך התאמת הדירה לצורכי האדם עם המוגבלויות.
רום: "עלינו לקחת בחשבון את הבנת סדר הגודל של התקציב, את גיל האדם עם המוגבלות, את סוג המוגבלות, את השאלה אם היא קבועה או מתפתחת, את רמת העצמאות הנוכחית שלו ואת רמת העצמאות הצפויה, את סוג העזרה שהוא מקבל. לשם כך, יש למפות את תרחישיו היומיים, את התחביבים שלו ואת מידת התאמת הבית בצורתו הנוכחית למחייתו".
"יהיו מקרים שבהם לא ישתלם לשפץ דירה מסוימת, לאור כמות גדולה של שינויים שנידרש לערוך בה", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים. "במכלול השיקולים יש לקחת בחשבון את נגישות הכניסה לדירה, קיומה של מעלית, כמות השינויים שצריך לעשות בחלוקת החדרים הפנימית, היכן יגור האדם עם המוגבלות במהלך השיפוץ, כיצד השיפוץ ישפיע עליו ומהי מידת המעורבות הנדרשת ממנו.
"כמו כן, יש לבדוק האם השכונה והבניין אכן מתאימים להמשך מגורים בהם, ביחס לרמת השירותים ועידוד עצמאות האדם המוגבל. יש מכלול שירותים שצריך לקחת בחשבון, לפני שמתחילים בשלב תכנון השיפוץ".
7 צפייה בגלריה
משפצים? מקלחון יאפשר נגישות טובה יותר
משפצים? מקלחון יאפשר נגישות טובה יותר
משפצים? מקלחון יאפשר נגישות טובה יותר
(צילום: יח"צ, באדיבות TOTO בישראל לזהבי עצמון)
לגבי הדירה, יש לקחת בחשבון את עלויות השיפוץ הצפויות והנסתרות, את מצב הצנרת ויתר התשתיות בדירה, עלויות של פירוק ופינוי פסולת בניין.
"יהיו מקרים, שהדבר החכם יהיה דווקא למכור את הנכס ולרכוש נכס אחד שבו השינויים יהיו מינוריים", מסבירים במוקד השירות.
"ואולם, אם שיפוץ קל יחסית ואפשרי, וכרוך בהתאמות קטנות יחסית ובתקציב שעומד לרשותכם, פעמים רבות, מבחינת רווחת הדייר, ובייחוד בגילאים מתקדמים, זה יכול להיות פתרון טוב יותר מאשר לעקור אותו מסביבת מגוריו הטבעית, בה התגורר לאורך שנים רבות".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

להסתכל עשר שנים קדימה: התאמת הדירה למוגבלויות עתידיות

יש לקחת בחשבון את גיל האדם, לאור העובדה שככל שהוא מבוגר יותר הוא עשוי לחוות אובדנים פיזיים וקוגניטיביים נוספים, המתווספים לאובדנים חברתיים.
"במקרים של שיפוץ דירה לגיל השלישי, מוטב לוותר על חדרים נוספים, ולאחד אותם ליצירת מרחב מחיה גדול יותר לדיירי הבית", אומר מעין רוזל, מנהל אולם תצוגה בטובול קרמיקה.
"חשוב לרהט את הבית ברהיטים נטולי פינות חדות, ובגבהים שתואמים את כללי הנגישות, כדי למנוע פציעות מיותרות.
לדברי רוזל, "עבור אדם עיוור, למשל, זו טעות למקם רהיט כלשהו בגובה הברכיים (דבר שנכון לגבי כלל האוכלוסייה, אך חמור שבעתיים כשמדובר באדם שאינו רואה). היתקלות בחפץ זה יכול לגרור פציעות קשות בברכיים, והיא בהחלט ניתנת למניעה עם מחשבה מראש".

בשלב השיפוץ כדאי לתכנן את הדלתות ואת המעברים בחוכמה

אחד הדברים החשובים בהנגשת הבית הוא התאמת רוחב הדלתות, סוג הדלתות ורוחב המסדרונים להתניידות עם כיסא גלגלים.
רוחב פרוזדור ודלתות: "חשוב לתכנן את כל פתחי הבית (דלת ראשית ודלתות פנימיות) כך שיהיו ברוחב של לא פחות מ-90 ס"מ, ואת רוחב המסדרון כך שיאפשר סיבוב מלא של 180 מעלות גם למי שמתנייד בכיסא גלגלים", מציין רוזל. "גם כשמחשבים את רוחב הפרוזדור, צריך לקחת בחשבון את רדיוס הסיבוב עם כיסא גלגלים".
סוג הדלת וכיוון פתיחה: "ההמלצה היא להתקין דלתות הזזה, הנכנסות אל תוך 'כיס' בקיר", אומרת רום. "זאת, בייחוד אם יש סכנת מעידה שתקשה על פתיחת הדלת. דבר זה מצריך קיר ברוחב שיהיה יותר כפול מרוחב הדלת".
הידית של הדלת: בהתאם לסוג המוגבלות, ולסוג העזרים שעמם מתמודד הדייר (הליכון או כיסא גלגלים), יש לבחור ידיות לדלתות.
רום: "חשוב לבחור בצורה מותאמת את גובה הידית, את הצורה שלה (כזו שתאפשר לפיתה נוחה, ולא ידיות עגולות), את צבע הידית (שתהיה מנוגדת לצבע הדלת, במקרה של לקות ראייה), גישה נוחה לידית (במקרה שהדייר מתנייד עם כיסא גלגלים)".
לדבריה, "חשוב לבדוק שהמרחק בין הידית לבין היד של הדייר היושב על כיסא גלגלית, אינו מצריך התכופפות קדימה".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

רהיטים ומכשירי חשמל: האם הם במיקומים שניתן להשתמש בהם בקלות

על מנת לבדוק את שטחי התפעול והצורך בהתאמתם יש לבדוק את תרחישי החיים בבית. לצורך כך, יש לבדוק את כל שגרת יומו של הדייר, מרגע שהוא מתעורר ועד שהוא הולך לישון.
מיפוי הריהוט הקיים ובדיקת התאמתו למוגבלות: "יש לבדוק האם הרהיטים הקיימים מאפשרים המשך פעילות יומיומית אליה הוא רגיל", מסבירה רום. "האם הוא יכול לקום בנוחות מהספה, מהכיסאות ומהמיטה? האם הם בגבהים שנוחים לו לשימוש יומיומי? האם שולחן האוכל בגובה שמאפשר לידיות כיסא הגלגלים להיכנס תחתיו?".
לדברי רום, "במידה שהרהיטים הישנים לא מתאימים למצב הגופני או המנטלי החדש, יש להכניס את הריהוט החדש לסעיפי התקציב של השיפוץ.
"כדאי לתכנן זאת מראש, שכן בשיפוץ מסוג זה, ייתכן שיהיה צורך בנגרות בהתאמה אישית, דבר הגורר עלויות נוספות, שלא כדאי לגלות אותן בשלב מתקדם יותר של השיפוץ, ולהיקלע למצוקה תקציבית".
7 צפייה בגלריה
(צילום: ניצן שלם, באדיבות כפר עידוד, דיור מוגן לאנשים עם צרכים מיוחדים)
מכשירי חשמל ותרחישי השימוש בהם: יש לוודא שכל מכשירי החשמל והמשטחים עליהם הם מונחים, הם נגישים.
רום: "יש לבדוק את סוג פתח מכונת הכביסה, והאם ניתן להכניס ולהוציא בגדים בקלות, מה גובה מדיח הכלים, האם יש צורך לשנות את חזיתות הארונות ולהתאים את הפתיחה והסגירה שלהם לתנאים החדשים? היכן מניחים את הכביסה, מיד לאחר שמוציאים אותה מהמכונה, האם בכלל יש גישה למכונה, או שחדר השירות צר וללא אפשרות להתנייד ולהסתובב בתוכו בקלות?".
לדברי רום, "כדאי לרדת לפרטים כמה שיותר קטנים, כמו היכן מקפלים את הכביסה, מה גובה מתלה הכביסה, היכן ממקמים את סל הכביסה – לא להשאיר דברים לא פתורים, שיכולים לגרור תסכול בהמשך, ורק להעמיס על המצב הפיזי המגביל, גם מעמסה נפשית".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חדר הרחצה: התאמת אסלה, כיור ומקלחון הם קריטיים לבטיחות

חדר הרחצה נחשב מסוכן לכולם, אך במיוחד לאנשים עם מוגבלות. סכנת ההחלקה שם גדולה, וכשאדם מתנייד על גלגלים או הליכון, או במקרים של לקות ראייה, חוסר שיווי משקל או בעיות מוטוריות – הסכנה רק גוברת.
"חשוב שחלל הרחצה יהיה גדול יותר, על מנת לאפשר גישה נוחה יותר ביומיום. לעתים, בשל מגבלת מקום ניתן לאחד את חדר השירותים עם חדר הרחצה, ולהפוך אותם לחלל אחד מרווח", ממליץ רוזל.
"אם אין ברירה, ולא ניתן לשלב מקלחון ואמבטיה עבור יתר דיירי הבית, יש לתת עדיפות למקלחון, שיהיה מרווח ויאפשר נגישות לא רק למשתמש בכיסא גלגלים, כי אם גם למלווה נוסף".
"רוחב המקלחון המינימלי המומלץ הוא של 90 ס"מ", מוסיף גבי קליין, מנכ"ל זהבי עצמון. "יש להימנע מאגנית (בסיס מקלחון עם מסגרת מוגבהת), ושהכניסה אליו תהיה המשך ישיר של הריצוף. הדבר מצריך הזמנת מקלחון בהתאמה אישית, אך הוא קריטי לכניסה וליציאה בטוחה מהמקלחון".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
יש לוודא שגובה הכיור, הגישה לברזים וכל סביבת המקלחון נגישים ובטוחים לשימוש.
רום: "פעמים רבות, החלפת הריהוט, הוספת מושב בטוח במקלחון והתאמת מאחז ידיים וגובה הכלים הסניטריים (אסלה, כיור, מתקן לנייר טואלט), יכולים לעודד עצמאות. בחדרי שירותים ורחצה, זה קריטי במיוחד, לאור הפגיעה בפרטיות".
רוזל: "כשבוחרים כלים סניטריים, חשוב מאוד לבחור בכאלה שיהיו נגישים לבעלי מוגבלות, גם במקרה של התפשרות עיצובית. למשל, חשוב שמאחז היד יהיה במקום המאפשר שימוש נוח ובטוח בסביבת האסלה".
עוד כתבות בנושא:

חשוב לרצף עם אריחים בדרגת חספוס גבוהה

"יש להימנע מחומרי גלם חלקים ומבריקים, ולהקפיד הקפדה יתרה על אריחי אנטי-סליפ, אשר מונעים החלקה בכל החללים הרטובים, לרבות בחדר השירותים ובחדר השירות שבו יש את הכיור ואת מכונת הכביסה", אומר קליין.
"יש לעשות זאת גם בכניסה לבית (אם היא חשופה לגשם) וכן במרפסת".
"אמנם זו המלצה שמתייחסת לכלל האוכלוסייה, אך לעתים אנשים מתחכמים ולאחר קבלת טופס 4 מחליפים אריחים במרפסת וברחבי הבית", מוסיפים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"במקרה של שיפוץ לגיל השלישי שצופה פני עתיד, או שיפוץ לאנשים עם מוגבלות, יש לבחור במיוחד אריח בדרגת חספוס גבוהה יותר, כדי למנוע תאונה, שההשלכות שלה יכולות להיות הרבה יותר חמורות, כשמדובר באדם מבוגר או באדם שכבר מוגבל ביכולת התנועה שלו, והדבר יכול להוות החמרה משמעותית של מצבו. לכן, אין להקל בכך ראש".
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"