תזכורת: הנחיות משרד הבריאות
(צילום: לע\"מ)

מה פתוח ומה סגור: בלבול ברשתות השיווק ובחנויות בעקבות המלצת משרד הבריאות מאתמול, לפיה אין לצאת מהבית אלא במצב שמחייבים זאת כמו הצטיידות במזון, תרופות, שירותים רפואיים ושירותים חיוניים אחרים. בעלי חנויות פרטיות ורשתות תוהים מה לעשות והאם לסגור אותן.
לפי צו איסור התקהלות שיצא ב-15 במרץ, חל איסור התקהלויות מעל 10 איש, תוך שמירת מרחק של 2 מטר בין אדם לאדם, במבנה או מחוץ למבנה. שוטר יכול לקנוס בית עסק על התקהלות כזאת ב-3,000 שקל. לפי הצו, חנויות שנמצאות ברחוב או במרכזי קניות פתוחים יכולות להישאר פתוחות אבל מה קורה היום, אחרי המלצת משרד הבריאות אתמול? איש בענף הקמעונאות לא יודע לומר בוודאות.
4 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
בתי קפה סגורים
(צילום: EPA)
לפי ההנחיות עד כה, בחנויות בגדים יש לווסת כמויות: 10 אנשים בחנות. איך זה מסתדר עם ההנחיה של משרד הבריאות להישאר בבית? לא ברור, אך בחלק מהרשתות טוענים – כל עוד לא ניתן צו אחר – אנחנו פתוחים. אחרות סגרו את הדלתות הבוקר.
בחברת מרכזי הקניות ביג למשל, משאירים את המרכזים הפתוחים בפעילות, בטענה שלא יצא צו חדש מאז צו איסור התקהלות, ולכן הם פועלים כרגיל.
4 צפייה בגלריה
החניון בביג בירכא ריק לחלוטין בשישי בצהריים
החניון בביג בירכא ריק לחלוטין בשישי בצהריים
מרכז ביג בירכא. בחברת מרכזי הקניות ביג משאירים את המרכזים הפתוחים בפעילות
(צילום: דניאל סלאמה)
למרות זאת, רבים מהעוסקים החליטו לא להסתכן ועל כן חלק מהחנויות שהיו פתוחות עד אתמול, נסגרו הבוקר. כך למשל בין היתר רשת ksp סגרה את כל סניפיה הבוקר.
אביחי שכטר, מנכ"ל הרשת, אמר ל-ynet כי "סגרנו למרות העומס בסניפים והביקוש הרב למוצרים, מאחר שאנחנו חשים שזה בעייתי להישאר פתוחים בימים כאלו מבחינת אחריותנו לעובדים וללקוחות. נפעיל את כל הסניפים כ-black store שייעצו טלפונית ויטפלו בלוגיסטיקה ויכינו הזמנות למשלוח מהסניפים לבית הלקוח, כדי לשמור לעובדים על רציפות תעסוקתית מחד ולא לחשוף אותם ללקוחות מאידך". גם ברשת אייבורי סגרו את הסניפים לפי הודעה באתר האינטרנט של הרשת.
לעומת זאת, ברשת מחסני חשמל, ממשיכים להפעיל את הסניפים. בענף מנסים לשכנע את משרדי הבריאות והכלכלה כי חנויות למוצרי חשמל הן חנויות עם מוצרים חיוניים. ברשתות החשמל יש כרגע בהלה למקפיאים, וללפטופים בגלל אנשים שעובדים מהבית ולרכישות באונליין ואיסוף עצמי מעכשיו לעכשיו.
מנגד, גורם ברשתות האופנה שסגר חנויות הבוקר אמר ל-ynet: "אנחנו קשובים להנחיות שלא לעודד צרכנים לצאת מהבית ולהגיע לחנויות. יכולנו לפתוח חנויות ויש ביקוש מטורף אבל החלטנו שטובת הצרכנים קודמת".
גורם אחר בענף אמר: "יש בלבול וכאוס במסחר. חלק פותחים כי אין הנחיה מפורשת לסגור חנויות ברחוב. אנחנו סגרנו גם את החנויות במרכזים הפתוחים כדי לא לגרום להדבקה".

חוסר אחידות בעסקי המזון המהיר והמסעדות

לפי צו איסור ההתקהלות, מרכזי מכירות סלולר יכולים להישאר פתוחים, אך בסלקום למשל סגרו את כל המרכזים.
4 צפייה בגלריה
סלקום
סלקום
סלקום סגרה את המרכזים
(צילום: חיים הורנשטיין)
לפי אותו צו, חנויות שמוכרות מוצרים לתינוקות יכולות לכאורה להישאר פתוחות, אך שילב למשל, החליטה לסגור את כל 30 הסניפים שלה שנשארו פתוחים עד אתמול.
חלק מחנויות הצעצועים נסגרו אתמול ועברו למשלוחים אונליין למי שמפעיל אתר כזה. למשל, חנויות הצעצועים של רשת Shooka נסגרו היום, בגלל ההנחיות של משרד הבריאות אתמול. לעומת זאת ניתן לראות ברחובות הערים חנויות צעצועים שעדיין פועלות. גם סניפי רשת צומת ספרים ממשיכים לעבוד ברחוב ובמרכזים הפתוחים.
גם בעסקי המזון המהיר והמסעדות - חוסר בהירות ואחידות. ברשת לנדוור סגרו את כל הסניפים ואין משלוחים או טייק אווי כבר זמן מה. בארומה ישראל יש טייק אווי ומשלוחים.
4 צפייה בגלריה
חיפה
חיפה
ארומה ישראל. יש טייק אווי ומשלוחים
(צילום: שמיר אלבז)
קופיקס סגרה 70 מסניפיה, כאשר בשלב זה נותרה פעילים 35 סניפים. לעומת זאת, החברה שבשליטת רמי לוי נהנית מצמיחה ברשת המרכולים שלה סופר קופיקס בעקבות הצטיידות הצרכנים במזון.
במקדונלד'ס מסרו אמש כי "בעקבות ההנחיות החדשות של משרד הבריאות שפורסמו היום, מקדונלד'ס תציע רק שרותי משלוחים על סף הדלת ותסגור את פעילויות המק דרייב וטייק אוויי".
לעומת זאת רשת הסושיה כן מציעה טייק אוויי, משלוחים והסניפים שלה פתוחים. גם בקבוצת קפה קפה חלק מהסניפים פתוחים. ולא כולם עובדים באותה מתכונת. למשל הסניף במזרע ובצומת פלוגות עובדים על טייק אוויי בלבד. ביסוד המעלה: משלוחים בלבד. ובראש העין, סוקולוב בחולון – משלוחים וטייק אוויי. בלחם ארז פתוחים רק סניפי המעדנייה במתכונת טייק אוויי.
כל רשתות הפיצריות ממשיכות לעבוד בטייק אוויי ובמשלוחים. בבורגראנץ' חלק מהסניפים עדיין פתוחים לטייק אוויי אבל עובדי שירות המשלוחים עברו לעבוד מהבית, עם לפטופ ותוכנת הזמנות.
מסעדות רבות סגרו את דלתותיהן אתמול, אבל לא כולן. מסעדת השף מיט קיצ'ן בנמל ת"א, סגרה את הדלתות אבל ממשיכה לספק משלוחי טייק אוויי, למרות שמדווחת על ירידה בהזמנות מהסוג הזה כי אנשים חוששים לצאת מהבית. במקביל היא מדווחת על עלייה של למעלה מ-30% במשלוחים עד הבית. במקרה של טייק אוויי, ההנחיה של המשטרה היא לבקש מבעל העסק לפנות כיסאות ושולחנות כדי שאנשים לא יישבו שם. לוקחים, הולכים.
באפליקציית המשלוחים Wolt, מדווחים כי 38 מסעדות עזבו את האפליקציה בגלל סגירת המסעדה, שש עזבו מאז הודעת משרד הבריאות אתמול. יחד עם זאת, 25 מסעדות הצטרפו לפלטפורמה ומעל 100 פנו בבקשה להצטרף.

איקאה סגרה סניפים, ביתילי מציעה מפגשים אישיים בחנויות

גם בענף הרהיטים יש דעות חלוקות. איקאה מספקת משלוחים דרך חברת המשלוחים שלה, אך סגרה לפני מספר ימים את כל סניפיה. לעומת זאת רשת ביתילי מציעה מפגשים אישיים עם לקוחות בחנויות שלה ברחוב (הסניף בדן דיזיין נסגר אחרי שהמתחם נסגר).
לדברי מנכ"ל החברה, "אנחנו מקבלים לפגישות גם לקוחות שרוצים לקנות ב-5,000 שקל. במצב של היום. רוב החנויות פתוחות כי הן במרכזים פתוחים אבל צריך לדאוג שיהיו בהן רק 10 אנשים. מדובר בחנויות של 1,500 מ"ר, את לא רואה את האנשים אם יש שם רק עשרה, אבל אלה ההנחיות. יש לנו מחויבות קודם כל לעובדים. כרגע, העסק פתוח כמה שאפשר. אנחנו מאפשרים גם רכישה טלפונית. למרות זאת, יש ירידה של 50%-80% בתנועת הלקוחות ושל עד 60% במכירות".
ומה לגבי בתי עסק נוספים? מספרות שעוד נשארו פתוחות - נסגרו השבוע. הצו מאפשר טיפול בבית הלקוח. דוכני פיס לא נחשבים מקומות בילוי, לכן הוחלט כי יישארו פתוחים במגבלת עד 10 אנשים. יחד עם זאת לאור ההמלצה החדשה להישאר בבית – יתכן שגם הם ייסגרו.
גם ברשתות הפארם והמזון יש בלבול, למרות שברור שחנויות כאלה נשארות פתוחות. גם במקומות כאלה יש לשמור על מרחק של 2 מטרים ובהם אפשר לכאורה שיהיו יותר מעשרה לקוחות בסניף, אך לא בהתקהלות ותוך כדי שמירת מרחק. באחת מרשתות המזון טוענים: "הגיעו פקחים ושוטרים 3-4 פעמים לכל מרכול, ובכל פעם נתנו שם הוראות סותרות. פעם אחת אמרו - יש לך יותר מ-10 לקוחות בסניף ואיימו בקנס. אחר כך חזרו ואמרו - סליחה טעינו, ואז באו שוב עם הנחיות אחרות לגמרי".
פורסם לראשונה: 16:30, 18.03.20