תקופת חגי תשרי תצוין השנה בצל משבר הקורונה וההנחיות. זה בדיוק המועד המתאים להגיע לעיר הקודש, להתחבר לסימטאות, לסליחות, למיסטיקה ולבקשות.

פנינה בעין כרם

על פנינה עין מור, סא״ל במילואים, אפשר להחיל באחריות מלאה את המושג "טיפוס מיוחד". כמי שזכתה לפני כשנתיים בעיטור הכבוד של יקירת ירושלים על תרומתה לפיתוח התיירות והכלכלה בעיר, וכמי שחצתה לא מכבר את ה־70, היא יכולה להרשות לעצמה להתנדנד בשלווה על הערסל שבביתה הציורי שבעין כרם. נראה לכם? "בתקופת הקורונה, לראשונה בחיי, אומנם הרגשתי בנוח עם עצמי, כשלא עשיתי דבר ורק נחתי", היא מחייכת, "אבל היה לי ברור שזה זמני, ושהפעילות שלי תימשך".


3 צפייה בגלריה
עין כרם
עין כרם
עין כרם
(צילום: עמית שאבי)

היא תל אביבית לשעבר. לאחר שהשתחררה מצה"ל בגיל 40, הוסיפה לרזומה שלה, בין היתר, תואר של מורת דרך ולימודי תיאטרון. לפני כשלוש שנים הוציאה לאור ספר בישול: "עין כרם לטייל ולבשל", אותו כתבה ביחד עם בתה, השפית עתליה עין מור, והצלמת מיכל פתאל. עוד לפני כן, ב־1995, הקימה את חברת הטיולים "אגדת עין כרם", שמנהלת בתה הבכורה - נופר, ומציעה סיורים שונים בעין כרם, המשלבים תיירות ותרבות.
אחד המיזמים המסקרנים שמציעה החברה הוא סוף שבוע סודי: המיזם, שהחל לפני הקורונה, חידש את עצמו לאחר הפסקה, ויתקיים גם בתקופת החגים. כל מה שהמשתתפים בו יודעים הוא, שיעבירו את הלילה בבית הארחה צלייני או במלון בוטיק קטן ומעוצב. איפה בדיוק? את זה הם יגלו כשיגיעו. במהלך היומיים הם יסיירו בשווקים ויטעמו תרבות, יקבלו גוד טיים בעבור עלות שנעה סביב ה־1,000 שקל למשתתף. "אני נהנית לראות איך בכל נופש כזה נוצרים בין המשתתפים, שטווח הגילאים שלהם נע בין 30 למעל ל־70, חיבורים חבריים ועסקיים", מספרת עין מור.

3 צפייה בגלריה
פנינה עין מור
פנינה עין מור
פנינה עין מור
(צילום: ביתי)
גם פנינה, כמו כל העוסקים בתיירות, מחכה שהמשבר יחלוף. "התיירות היא בבחינת עלה נידף", היא אומרת, "כל טלטלה ביטחונית וכלכלית משפיעה עליה. מצד שני זה גם עולם של יצירתיות ואהבת החיים, לכן אין בכוונתי לנטוש את התחום. בכלל, אני טיפוס אופטימי. כדי לשמר את הגישה, אני מתחילה את היום בהליכה בהרי ירושלים של 8 עד 11 ק"מ ביום, זמן נפלא להתרוממות הנפש והעלאת רעיונות ליציאה מהמשבר הנוכחי. אני מאמינה, שחשיבה יצירתית וגמישות מחשבתית, מצרך חשוב בעולם העסקים ככלל, יכולות לסייע לצלוח משברים קשים, כדוגמת משבר הקורונה הנוכחי".

נשים וסיפורים בירושלים

קהילת "נשים וסיפורים בירושלים" מונה כ־70 נשים, יזמיות ואמניות, מכל קשת החברה הירושלמית: חילוניות, חרדיות, דתיות לאומיות וערביות. נשים אלו מארחות בביתן לאורך חודש הסליחות, כשהמשתתפות (יחידות ומשפחות) נחשפות לסיפורי חיים ייחודיים, לאמנות, ומתכבדות בכיבוד קל. מהבתים יוצא סיור מודרך לשכונות הירושלמיות השונות, כשאת הסיורים מעבירות מורות דרך מקצועיות. בסיורים מספקות המדריכות הסברים על מנהגי חודש אלול, ומספרות על התהוות הפיוטים והתפילות, תוך האזנה לקול השופר.
יש להדגיש, שלפי מנהגי הספרדים, תפילות הסליחות מתקיימות מא' באלול ועד ליום כיפור. לפי מנהגי האשכנזים, הסליחות מתחילות במוצאי שבת שלפני ראש השנה. לאורך התקופה נשמעים תפילות הסליחה והפיוטים מחצות ועד לאשמורת הבוקר בכל בתי הכנסת בירושלים. השנה, בשל מגבלות הקורונה, ההתכנסות בבתי הכנסת מוגבלת, ובכותל המערבי ייערכו תפילות בקפסולות. הכל, כמובן, בהתאם להנחיות.
3 צפייה בגלריה
סיורי סליחות
סיורי סליחות
סיורי סליחות
(צילום: איציק סילוני)


במסגרת זו תארח מורת הדרך והשחקנית דלילה שמש בחצר ביתה הפרטי בנחלאות, ומורת הדרך מלכה קוסוביץ' תיקח לסיור בשכונת הבוכרים, שמשלב כיבוד קל וסיפורים אצל תושבת השכונה החרדית, רבקה ברנדווין. סיור מודרך אחר ברובע היהודי מעבירה מורת הדרך אפרת גיאת, ואהובה גוטרמן, אישה חרדית מחסידות גור, עורכת בביתה טקס להפרשת חלה, ממנו יוצאים סיורים לשכונת מקור ברוך ולשוק מחנה יהודה, שכוללים הצצה לבתי הכנסת ולסיפורי הוצאת עין הרע.
משך הסיור והאירוח הביתי כ־4 שעות. מחיר הפעילויות נע בין 50 שקל ל־250 שקל למשתתף