חודש וחצי לאחר ההנפקה, חושפת רשת מקס סטוק שבשליטת אייפקס את חגיגת המכירות והרווח ממנה נהנתה בתקופה שבה מרבית החנויות היו סגורות בשל מגבלות הקורונה. מכירות הרשת, המונה 50 סניפים, צמחו ברבעון השלישי ב-24.6% ל-262 מיליון שקל, והרווח הנקי זינק ב-30.9% ל-26.1 מיליון שקל. מכירות החנויות הזהות זינקו ברבעון ב-17% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העלייה במכירות הושגה בעיקר כתוצאה מעלייה בביקוש למוצרי פארם, ניקיון וכביסה, מטבח, כלי עבודה וחשמל. על מנת לצמצם את הפגיעה שנגרמה לה מסגירת החנויות, פעלה החברה לייבוא ציוד רפואי דוגמת מסיכות חד פעמיות, סרבלים, מדחומים ללא מגע ועוד, אותם מכרה למשרדי ממשלה ובתי חולים. על רקע חשש מסגרים נוספים, תבחן החברה את האפשרות להמשיך את פעילותה העסקית, על בסיס מערך משלוחים לבית הלקוח ומכירות אונליין באיסוף עצמי.
החליטה על דעת עצמה שהיא רשת חיונית
מדו"חות החברה, בראשות זהבית כהן המכהנת כיו"ר, עולה כי מקס סטוק החליטה על דעת עצמה כי היא רשת חיונית ולא על בסיס אישורים שקיבלה מהרגולטורים. בחודש מרץ הגישה החברה למשרד הכלכלה בקשה להכרזה על הרשת כמפעל חיוני לשעת חירום, כהגדרת מונח זה בחוק שירות עבודה לשעת חירום, היות ונמכרים בחנויותיה מוצרי חיטוי, ניקיון והיגיינה אישית, בדומה לרשתות הסופרמרקטים. בקשה זו הועברה לידי ועדה ממשלתית ייעודית, אשר טרם התכנסה, ובהתאם טרם התקבלה החלטה בבקשה.
העלייה במכירות ברבעון השלישי באה לידי ביטוי בעלייה בשיעור דומה (24.8%) ברווח הגולמי שצמח ל-102.4 מיליון שקל, כך שהרווחיות הגולמית נותרה בדומה לרבעון המקביל אשתקד על 39.1% מהמכירות. צמצום בשיעור ההוצאות מהמכירות איפשר למקס סטוק לרשום עלייה חדה של 41.8% ברווח התפעולי שהסתכם ב-41.3 מיליון שקל ולשפר את הרווחיות התפעולית ל-15.8% מהמכירות, לעומת 13.9% בתקופה המקבילה אשתקד.
בתחילת הסגר הראשון, פעלה הרשת במספר בודד של חנויות באמצעות משלוחים ישירים מהחנויות ללקוחות שהזמינו מוצרים טלפונית מהחנויות או באמצעות הודעות ווטסאפ. פעילות זו הופסקה בסוף חודש מרץ, בשל החמרת המגבלות שהוטלו על המשק והיקף מכירות נמוך שלא הצדיק את המשך פעילות החנויות באופן זה. על רקע סגירת החנויות, הודיעה הרשת לכל המשכירים כי לא ישולמו דמי השכירות בחודש אפריל ועצרה את תשלומי השכירות. לאחר חזרת הרשת לפעילות, הגיעה החברה להסכמות עם כלל המשכירים בדבר תשלום חלקי של דמי השכירות עבור חודש אפריל. החל מאמצע חודש אפריל, שבה הרשת לפעול תחת מגבלות התו הסגול ובאמצע חודש מאי, הוחזרו מרבית עובדי הרשת מחל"ת.
במסגרת הסגר השני, שהחל מאמצע חודש ספטמבר, נמשכה פעילות הרשת במתכונת מלאה ובכפוף להנחיות שפורסמו. בתשעת החודשים הראשונים של השנה, ולמרות התקופה שבה חנויות החברה היו סגורות, נרשמה עלייה של 30.6% במכירות שהסתכמו ב-734.4 מיליון שקל. הצמיחה מיוחסת בעיקר לפעילות החברה בתחום ציוד המיגון. אלא שהרחבת הפעילות ללקוחות מוסדיים, הובילה את החברה לשחיקת הרווחיות הגולמית ל-34.5% לעומת 39.5% ברבעון המקביל אשתקד, בו היתה מכירה רק לצרכנים פרטיים בחנויות הרשת.
בזכות צמצום הוצאות, בין היתר בקבלת הנחות מבעלי הנכסים על חלק מחודש אפריל והקלות נוספות, צמח הרווח התפעולי של החברה ב-38.7% ל- 111.2 מיליון שקל והרווחיות התפעולית עלתה ל- 15.1% לעומת 14.2% ברבעון המקביל אשתקד. את תשעת החודשים הראשונים השנה, חתמה מקס סטוק עם עלייה של 15.8% ברווח הנקי שהסתכם ב-64.2 מיליון שקל.
בספטמבר החולף הונפקה מקס סטוק לפי שווי של 1.7 מיליארד שקל. החברה, הנסחרת היום לפי שווי של 2.05 מיליארד שקל, צפויה לתחרות מצד קבוצת פוקס, שדיווחה רגע אחרי הנפקת מקס סטוק כי חתמה על הסכם לקבלת זכיון רשת הסטוק היוונית ג'מבו לישראל. החברה טענה כי לא ידעה לפני ההנפקה על ההסכם בין פוקס בשליטת הראל ויזל לג'מבו, למרות שנחתם כחודשיים לפני הדיווח של החברה. בתוך כך, מתקיים מאבק על שם הרשת, שכן בישראל קיימת רשת סטוק בשם ג'מבו.