הדולר מזנק ב-24 השעות האחרונות: לאחר ששער הדולר היציג נקבע אתמול (ה') על שפל של 3.116 שקלים ובנק ישראל הודיע על תוכנית רכישת 30 מיליארד דולר במהלך 2021 - הדולר החל לטפס ושערו היציג נקבע היום על 3.231 שקלים. אחרי קביעת השער היציג הוסיף הדולר לטפס ובצהריים הוא נסחר סביב 3.28 שקלים. האירו התחזק גם הוא ושערו היציג נקבע על 3.922 שקלים, הליש"ט נקבע על 4.41 שקלים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בבנק ישראל מרוצים היום במיוחד מעלייה של כ-4% בשער הדולר במסחר הרציף. ההערכות היו שהדולר יעלה, אולם הזינוק בשערו גבוה מהציפיות. לפי שעה תישאר "התחמושת" של אפשרות להתערב בשנה ב-30 מיליארד דולר בכספת. בנק ישראל מתכוון להשתמש בה אם שער הדולר יחדש את הירידה בימים הבאים, ואז יוכל בנק ישראל להזרים בבת אחת אפילו מיליארד או שניים כדי להעלות מחדש את השער.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: shutterstock)
ממוצע הרכישות צפוי להיות כ-2.5 מיליארד דולר בחודש, לאור ההחלטה של הבנק המרכזי, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, לקנות בכל שנת 2021 לא פחות מ-30 מיליארד דולר, לעומת 21 מיליארד דולר בשנת 2020. מראשית השנה התערב הבנק המרכזי רק שלוש פעמים במסחר במט"ח ורכש עד אתמול כמיליארד דולר ראשונים השנה.
ל-ynet נודע, כי בבנק ישראל התקיימו דיונים מרתוניים בהקשר לצניחת הדולר מיום שני השבוע. תוכנן תחילה שהצעד החדש על רכישת הדולרים יפורסם רק בשבוע הבא, אולם הצניחה של הדולר בימים רביעי וחמישי בכאחוז וחצי עשו את שלהם ,ובדיון חירום ביום חמישי בצהריים הוחלט להקדים את הפרסום לאתמול בשעה שלוש בצהריים.
עם העלייה בשערי כל המטבעות הזרים בכ-4%-3% היצואנים אמנם מרוצים, אולם לישראלים שמתכננים לצאת לחו"ל עם גמר הסגר השלישי כרטיסי הטיסה והשהייה בחו"ל, כולל שכירת בתי מלון, מכוניות וקניות, צפויים להתייקר במאות שקלים.
עד להודעה המפתיעה שפרסם אתמול בנק ישראל הפסיד הבנק המרכזי מיליארדים "על הנייר" ברכישת הדולרים המתמשכת שהוא ביצע כדי לנסות ולהגן על שער הדולר מול השקל, לטובת היצואנים והמשק הישראלי.
הבנק ציין כי ההודעה מראש על היקף הרכישות מיועדת לספק לשוק ודאות לגבי מחויבות הבנק להתמודדות עם הצניחה בשער ובכך לתמוך בהמשך התמודדות המשק עם ההשלכות. עם הרכישות הללו, יעלו יתרות בנק ישראל לסכום חסר תקדים של למעלה מ-200 מיליארד דולר, לעומת 173 מיליארד דולר שהן היתרות כיום.
"סכום זה גדול באופן משמעותי מהתערבות הבנק בעבר ומהערכות הבנק לגבי העודף הצפוי בחשבון השוטף בשנה זו. הרכישות יימשכו כל עוד הן אינן מביאות לפיחות בסדר גודל שאינו עקבי עם השגת יעדי הבנק בתחום יציבות המחירים והיציבות הפיננסית", נכתב בהודעה.
הדולר בשפל: כל הפרטים באולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

התדרדרות הדולר בשבועות האחרונים נובעת מהצפת השוק בישראל בדולרים, עם תחילת שנת 2021, כניסת כסף מהפקת הגז הטבעי, המרות דולרים של חברות לשקלים כדי לשלם משכורות ומקדמות מס בעוד שלושה ימים, וקנייה אפסית של מטבע חוץ על ידי ישראלים, שכן הנסיעות לחו"ל מעטות במיוחד בעת הסגר השלישי.
השפל הבא שנראה היה שהתקרב אתמול הוא שער הדולר שנקבע ב-1 באפריל 1996 - 3.107 שקלים. ב-28 למרץ 1996 היה שער המטבע האמריקני 3.08 שקלים וב-13 בנובמבר 1995 - 3.009 שקלים. ב-19 באוקטובר 1995 היה בפעם האחרונה שער הדולר היציג בישראל נמוך מ-3 שקלים - 2.991 שקלים.
מנתוני סיכום שנת 2020 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתברר, כי בשנה החולפת השקל התחזק ביחס לרוב המטבעות הנסחרים בישראל. ביחס לדולר של ארה"ב התחזק השקל ב-3.5%, ביחס לאירו ב-1.8%, ביחס ללירה שטרלינג ב-3.2%, מול הדינר הירדני התחזק השקל ב-3.6%, לעומת היין היפאני ב-1.3% בלבד וביחס לדולר הקנדי התחזק השקל בשנת 2020 בשיעור גבוה של 4.5%. מאז, התחזק השקל כבר בעוד 1%-1.5% מול רוב המטבעות, מראשית שנת 2021.
פורסם לראשונה: 11:00, 15.01.21