צפו: מנכ"ל קניוני עופר בראיון לאולפן ynet
(משי בן עמי)

בקרב מנהלי הקניונים מתגברת המחאה נוכח הצעת משרד הבריאות לאפשר פתיחת קניונים רק ב-17 במאי, זאת בכפוף לדרישות מחמירות לטענתם, בעוד שחנויות ומתחמי מסחר אחרים כבר נפתחו ופועלים. "המטרה של משרד הבריאות היא לעכב בכוונה את הפתיחה שלנו", אומר משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני עופר, בראיון לאולפן ynet. "דורשים מאתנו רישום פרטני של כל הלקוחות, לא נוכל לעשות את זה והם יודעים".
בעוד משרד האוצר דורש לפתוח כבר השבוע את הקניונים, משרד הבריאות מתנגד לכך בתוקף. לפי המתווה של משרד הבריאות, ב-17 במאי ניתן יהיה לפתוח קניונים ושווקים, אך במגבלה של אדם אחד ל-15 מ"ר ומעקב אחר הנכנסים. דברים אלה מעוררים את זעמם של מנהלי הקניונים. רוזנבלום טוען כי מנכ"ל משרד הבריאות מעכב בכוונה את פתיחת הקניונים. "אי אפשר להחריג רק את הקניונים", הוא אומר. "אנחנו נגיע לבג"ץ".
1 צפייה בגלריה
קניון מלחה ריק מאנשים בעקבות הנחיות משרד הבריאות
קניון מלחה ריק מאנשים בעקבות הנחיות משרד הבריאות
קניון מלחה ריק מאנשים בעקבות הנחיות משרד הבריאות
(צילום: גיל יוחנן)
לדבריו, משרד הבריאות מערים עליהם קשיים גם בהיבט של הפרדת הקניונים לגושים, שאינה ניתנת לביצוע לדבריו. רוזנבלום מתרעם במיוחד על הדרישה מהקניונים לבצע רישום של כל המבקרים בעוד במקומות אחרים דוגמת איקאה אין דרישה כזו. "ההקפדה צריכה להיות מחולקת שווה בשווה בין כולם", הוא אומר בזעם. "למה הקניונים יוצאי דופן?".
אתה טוען שמשרד הבריאות נותנים סעיף שלא יכול לצאת לפועל, רק כדי שלא תיפתחו?
"בוודאי, וכדאי להתעורר. אם מוציאים את המשק ממצב ההקפאה שהוא נמצא בו, צריך לקום ולעשות מעשה. אנחנו בעד לפתוח את הקניונים, אנחנו לא מוכנים לחלק את הקניון לגושים - ניצור תורים באמצע הקניון. כל פעם בן אדם צריך להירשם מחדש, זה נראה הגיוני? מישהו נתן על זה את הדעת, מישהו הסתובב בקניון וראה אם בכלל ניתן לעשות את זה? למה במקומות אחרים לא עושים את הרישום?".
מה לגבי אפליקציית "המגן" שעוקבת אחרי המיקום של כולם?
"המדינה צריכה להחליט שזו חובה בכל טלפון. אם לוקחים אוכלוסייה, שאצלי אלו לקוחות חשובים, האוכלוסייה החרדית והאוכלוסייה של המבוגרים שאין להם טלפון חכם. אתה צריך להגיד להם שיוכלו להיכנס לקניון רק כשיהיה להם טלפון חכם? אני לא מקדם המכירות של הטלפונים. אני מוכן לעמוד בתנאים שמציב משרד הבריאות לקניונים בתנאי שהוא יתקיים בכלל המדינה. אם זה יהיה הכלל אצל כולם אני אעמוד בו. אי אפשר להחריג אותי, ההחרגה הזאת יוצרת תחושה של רצון מצד משרד הבריאות להגיד 'אתם לא תפתחו את הקניונים'. אנחנו נלך לבג"ץ. אי אפשר להפלות".

"לא נפתח את הקניונים"

רק לפני יומיים איימו בכירים בענף הקניונים כי לא יפתחו אותם במתכונת הנוכחית בעקבות כוונת המדינה לדרוש מהקניונים לבצע מעקב ורישום פרטים אישיים של כל מבקר. כך למשל, מנכ"ל קבוצת מליסרון אופיר שריד, שיגר מכתב למשרד ראש הממשלה, משרד הבריאות, משרד האוצר ומשרד הכלכלה ובו הוא טוען להכבדה פסולה ומיותרת על פתיחת הקניונים.
"כוונת משרד הבריאות לחייב קניונים בביצוע מעקב וניטור אחר המבקרים, לרבות רישום פרטים אישיים ושמירתם – היא פסולה ומקוממת. אין לדרישה כזו אח ורע באף אחת ממדינות המערב", ציין שריד במכתב הכולל חוות דעת משפטית ומנומקת של עו"ד חיים רביה, מומחה בתחומי משפט וטכנולוגיה והגנת הפרטיות.
על פי חוות הדעת של עו"ד רביה, הדרישות של משרד הבריאות, להתחקות אחר המבקרים בקניון, מהוות פגיעה חמורה בזכות הבסיסית של המבקרים לפרטיות. לטענתו, לא ניתן "להכשיר" את הפגיעה הזו בהסכמת המבקרים, למשרד הבריאות אין סמכות חוקית לחייב את הקניונים בביצוע הרישומים והממשלה אינה מוסמכת "להכשיר" זאת באמצעות תקנות לשעת חירום.
עוד טוען שריד במכתבו, כי "דרישות אלה לא הועלו כלל ביחס למבנים סגורים אחרים בהם מתקהלים אנשים. לא לגבי חנויות איקאה ולא לגבי מגדלי משרדים ציבוריים או פרטיים הומי אדם. המסקנה, כי הצבת דרישות אלה כתנאי לפתיחת הקניונים, נועדה אך ורק לשם דחיית פתיחתם, ללא הצדקה אמיתית וכנה".