לאחר עיכובים, ויכוחים ועימותים עם החברות המרוויחות כסף גדול מעשיית השימוש במשאבי הטבע של ישראל - המדינה תוכל כבר בקרוב למשוך לראשונה כספים מ"קרן העושר". הקרן המיוחדת, שאותה החל לנהל על פי חוק בנק ישראל, הוקמה בעיקר כדי לחסוך בה לעת הצורך את כספי המיסים שמשלמות החברות מפיקות הגז והמנצלות את משאבי הטבע של ישראל. ל-ynet נודע שהמדינה תיקח כבר בקרוב הלוואה מהקרן של יותר ממיליארד שקל, וכן תשתמש בריבית מהרווחים מאז 2018, כאשר הופקדו הכספים הקאשונים בקרן.
על פי סיכום מיוחד שאליו הגיעו היום (ו') שר האוצר, ישראל כץ, ושרת התיירות, אורית פרקש הכהן, סוכם על על תיקון דחוף בחוק מיסוי רווחים ומשאבי טבע להפעלת הקרן, שלוש שנים לאחר שהיו אמורים להצטבר בה כספים רבים שהיו מאפשרים למדינה עשיית שימוש בהם לטובת תושבי ישראל, בעיקר בתחומי החינוך, הרווחה וכעת גם הבריאות. ל-ynet נודע עוד כי כעת יש בקרן רק כ-540 מיליון שקל, אך לאחר שהחברות מנצלות משאבי הטבע ישלמו את המיסים המגיעים מהן, על פי הערכות הקרן תגדל כבר השנה לכ-1.5 מיליארד שקל.
2 צפייה בגלריה
שרת התיירות אורית פרקש הכהן, שר האוצר ישראל כץ
שרת התיירות אורית פרקש הכהן, שר האוצר ישראל כץ
שרת התיירות אורית פרקש הכהן, שר האוצר ישראל כץ
(צילומים: אבי מועלם)
"הגיע הזמן להפעיל את הקרן ולא לעכבה עוד, בשל ויכוחים בלתי נגמרים על סכומי המיסים שעל החברות המרוויחות כסף רב ממשאבי הטבע של ישראל להעביר לקרן", אמרה היום בשיחה עם ynet שרת התיירות, שעסקה במשך שנים בהקמת הקרן ושימשה בעבר יו"ר רשות החשמל, שעסקה כבר אז בנושא מטעם המדינה.
על פי הסיכום בין השרים, הופץ היום תזכיר חוק לתיקון חוק מיסוי רווחים משאבי טבע, שנועד להבטיח כי המונופולים ששולטים במשאבי הטבע של הציבור ישלמו לאלתר את המס וההיטלים שחלים עליהם בדין; ויסייע לזירוז הפעלת הקרן למען אזרחי ישראל, כך שתוכל לפעול רק בהצטברות של מיליארד שקל בחשבונה.
התיקון המוצע בתזכיר מייעל את הליך גביית ההיטל; ופותר את בעיית התמריץ החיובי שנוצר למונופולים להגיש השגות ולערער על גובה השומה, ובכך לדחות את מועד העברת התשלום במשך ארבע שנים לפחות, על פי החוק הקיים. החברות מנצלות סעיף זה ומערערות בקביעות על כל שומה, וכך נמנעות מלשלם לפי שעה את מאות מיליוני השקלים המגיעים מהן.
על פי הנוסח המוצע, הגשת ערעור לבית המשפט על שומת ההיטל לא תדחה את מועד החיוב בתשלום. המשמעות: החברות ישלמו מראש את הסכום שרשות המיסים תדרוש מהן. אם יזכו בערעור, רק אז יוחזר להן הכסף עם ריבית והצמדה, כנהוג בחובות של מס הכנסה לאזרחים ולחברות. בנוסף, במסגרת התיקון ינתנו לרשות המיסים כלי אכיפה לווידוא גביית המס מחברות הענק, אשר עומדים לרשותה באכיפת פקודת מס הכנסה, לרבות קנס גירעון והתעלמות מעסקאות מלאכותיות שבוצעו לצורך התחמקות תשלום מס.
2 צפייה בגלריה
אסדת תמר
אסדת תמר
אסדת תמר
(צילום: AFP)

רק 50% מהסכום הנדרש הופקדו לקרן

בשנת 2014, כמקובל במדינות אחרות בעלות משאבי טבע, חוקקה המדינה את חוק קרן לאזרחי ישראל, במטרה שרווחי היתר של חברות הגז ובעלי משאבי טבע ימוסו ויושקעו בקרן מיוחדת – קרן העושר – שתשקיע את כספה למען רווחת דור העתיד. למרות זאת, כמעט שלוש שנים מהמועד בו העריכה המועצה הלאומית לכלכלה כי הקרן תחל לפעול - עם הצטברות בקרן של מיליארד שקל - בפועל רק כ-50% מהסכום הנדרש להפעלתה הופקדו.
חלק משמעותי מהעיכוב, מקורו במנגנון הגבייה חסר השיניים הקיים כיום והיעדר סמכויות גבייה של תשלומים לקרן. בין השאר, יחויבו בתשלומי מיסים לקרן חברות כמו שברון וכימיקלים לישראל. במצב הנוכחי, במקרה של מחלוקות, המונופולים ששולטים במשאבי הטבע לא מחוייבים להפקיד מאומה לקרן עד תום ההליך המשפטי. כך נוצר תמריץ למשוך מחלוקות במשך שנים מול רשות המיסים בסכומים של מאות מיליוני שקלים, במקום שייכנסו לקרן לטובת אזרחי ישראל.
לחברות משאבי הטבע הגדולות הנישומות יש אינטרס ברור לדחוק את הקץ, והסדרי גביית תשלומי המס הנוכחיים למעשה מייצרים תמריץ שלילי להפקיד את הכסף ותמריץ חיובי לחברות לערער עוד ועוד. באופן זה החברות נמנעות מתשלום המסים ומהציבור נמנעת האפשרות ליהנות מהתמלוגים של משאבי הטבע ששייכים לכלל אזרחי ישראל.
השר כץ מסר: "המדיניות אותה אני מוביל היא של כלכלה חופשית ועידוד תחרות, לצד רגישות חברתית, כמי שפתח את השמיים לתחרות ונלחם בוועדים הגדולים לטובת אזרחי ישראל והורדת יוקר המחייה. גם במקרה זה, טובת הציבור עומדת לנגד עיני. מדינת ישראל התברכה במשאבי טבע, ולכלל הציבור מגיע ליהנות מהפירות של הגז ומשאבי הטבע. תיקון החוק אותו אני מביא, בשיתוף עם שרת התיירות אורית פרקש הכהן, נועד להבטיח שהמונופולים ששולטים במשאבי הטבע ישלמו את המס המלא על רווחיהם, כפי שקבוע בדין, ובכך יתאפשר להפעיל את קרן העושר ממנה יהנו אזרחי ישראל".
השרה פרקש הכהן ציינה: "ישראל זכתה במתנה גדולה של משאבי טבע, אבל, לצערי, הציבור לא נהנה מרווחי קרן העושר שמגיעים לו מחברות משאבי הטבע, ושהיו אמורים להצטבר בקרן הזו עבורו לצרכי רווחה, בריאות ולטובת דור העתיד. הצעת החוק שדחפתי אליה במשך שנים הבשילה כעת לתיקון חשוב, שישים סוף למציאות העגומה ויתן לאזרחי ישראל כסף גדול שמגיע להם. בתקופה כזו של משבר כלכלי יש לכך חשיבות יתרה. התחלנו צעד חשוב מאין כמותו בתיקון העיוות, שהוביל למצב כיום, בו אנו באיחור של שנים בהפקדת כספים לקרן העושר כי המדינה לא מצליחה במנגנון שקיים - ואשר אותו נתקן - לגבות את הכספים שמגיעים לציבור. תודה רבה לשר ישראל כץ שנרתם לנושא לאור בקשתי".
מ"מ מנכ"ל משרד האוצר ומנהל רשות המיסים, ערן יעקב, אמר: "בשעה בה עסקים רבים סובלים מנזקי מגפת הקורונה, אנחנו רואים חשיבות מיוחדת לאכיפה שוויונית במערכת המס. בתחום משאבי טבע יש לכך משנה תוקף, שעה שמדובר בנכסים אשר בבעלות הציבור כולו ויש לעמוד על כך שהציבור יהנה מפרותיהם בהקדם האפשרי".