הרשתות החברתיות מלאות בהתארגנויות של עסקים שמציעים את מרכולתם במשלוחים, אנשים שתוך שבועיים הגיבו למצב ושינו את אופן העבודה. את חלקם פגשנו בפוסטים בפייסבוק, חלקם פנו אלינו עצמאית וחלקם נמצאים באון-ליין כבר שנתיים, וכמו חיכו למהפכת המכירה המקוונת.
כואב מאוד שהיה צריך את הקורונה, על כל המשתמע מכך, כדי לשנות את אופי הצריכה שלנו, כנראה לתמיד. בחרנו במוצרים זולים יחסית (הרוב עד 200 שקל), וגם כאלה שהורידו מחיר משמעותית, מתוך הבנת מצב השוק.
חקלאי שהפסיד מאות אלפי שקלים ומנסה למזער נזקים
הרשתות, האתרים וקבוצות הווטסאפ, מלאים בהתארגנויות. אל תתפלאו אם בחלק מהמקרים יהיו עיכובים במשלוחים, ולא הכל יגיע גם במהלך חול-המועד. אך, ככל הנראה אנו נשארים גם החודש בבתים, ומה יותר נעים מלהתחדש לבית. גם אם זה רק פריט קטן ומשמח לנו או ליקירינו – בייחוד למבוגרים שבינינו, שנמצאים רחוק וחווים אתגר לא פשוט בכלל. לא יכולנו לפרסם כאן את כולם, אבל הנה טעימה לכמה מהם.
מתנות עד 200 שקל
בראש הרשימה, בחרנו לשים דוגמה אחת שמשקפת את המצב שבו נמצאים מגדלי הפרחים בעקבות המצב. אלו שעובדים ממילא בענף שהוא בסיכון גבוה, ואשר בשבועות האחרונים ראו איך מפעל חייהם קורס.
אבי בן-שלום, מגדל פרחים ברציפות במשך 50 שנה, ומתבסס על יצוא, שכן השוק בארץ קטן יחסית. בחודש זה הוא צפוי להפסיד כ-750 אלף שקל, אם לא ימצא ארגון שיתגייס לסייע בהפצת ומשלוח הפרחים, וכעת בניו מנסים למזער עבורו נזקים.
"אני איש חינוך, וברגע שהתחיל משבר הקורונה אני ושני האחים שלי התגייסנו להציל את העסק של אבא", מתאר בנו, עדי בן-שלום. "עבדנו ללא הפסקה, העלינו פוסטים ברשתות החברתיות, וביקשנו מאנשים שיפתחו את הלב ויזמינו פרחים, כדי שלא נצטרך לזרוק אותם".
לדבריו, "ההתגייסות הייתה מהירה, ובגלל שתמחרנו את הזרים במחיר מאוד אטרקטיבי, של 50 שקל לזר, כמעט קרסנו מרוב הזמנות. כשהבנו שאנחנו לא יכולים להיערך לשליחויות מרוב עומס, שינינו את שיטת העבודה, כך שאנו מגיעים לרחוב מסוים או לבניין מסוים, עבור לפחות עשרה זרי פרחים. מחמם את הלב לראות איך בניינים התארגנו דרך קבוצות הווטסאפ, ודאגו להכל, אבל אנחנו לא חברת שליחויות ומנסים להתייעל בתוך זה, וכרגע יכולים להגיע רק לאזור המרכז והשרון".
גם אם תמכרו בהיקף גדול יחסית, תוכלו לכסות את הנזקים?
"לא. מדובר בנזק של מאות אלפי שקלים, שאנחנו כרגע רק מנסים למזער. ההגעה ללקוחות פרטיים, היא האתגר הגדול עבורנו. כרגע, רוב החממות בכל מקרה ננטשו. אנחנו קוטפים רק מעשרה אחוז מהחממות, כי איננו יכולים לקטוף מבלי לדעת שנמכור. כרגע, משלוחי פרחים לאירופה התייקרו, ולכן אין לנו יכולת לשלוח לאירופה, כי זה משלוח במחירי הפסד. אנחנו לא היחידים שניזוקו בצורה כל-כך ישירה. כל חקלאי שמגדל גידול עונתי, היא אמור להיות בשיא העונה עכשיו. אם לא נמצא ארגון שיתמוך בנו, ויסייע ברכישה מרוכזת ובהפצה של הפרחים תוך כמה שבועות, גידול של שנה שלמה יורד לטימיון".
האם להערכתך המשבר הזה יגרום לכם להפסיק לגדל פרחים?
"אני לא יודע מה יקרה לאחר המשבר, אנו נכנסים לתקופה של אי ודאות. נמשיך לגדל, אנו לא ליכולים להרשות לעצמנו שלא נגדל שום גידול. יכול להיות שחלק מהגידולים ישתנו, מבחינת סוג הפרחים והיקף החממות. כרגע הרגשנו שצו השעה הוא להתמודד ולמכור את התוצרת הקיימת".
גם חקלאים, מגדלים ובעלי תוצרת מקומית באזור הגולן, מנסים לשפר את המצב עם מעבר לאון-ליין. בימים אלו הוקם אתר חדש ובוסרי מאוד, שרבות מהקטגוריות בו, טרם התמלאו, אך גם הוא מבטא את התחזקות המגמה של מכירת תוצרת ללא דמי תיווך.
בין השאר, יימכרו שם ישירות תוצרת חקלאית, פרחים, עציצים, יצירות של אמנים מקומיים ופריטים לבית. האתר הוא ביוזמת אגף התיירות ואגף תעסוקה ויזמות בחברה כלכלית גולן, והוא נקרא "קונים גולן". הקנייה מתבצעת ישירות מהיצרנים, תוך הפנייה ללינק שלהם לצורך ביצוע הזמנה ישירה.
מעסק של סדנאות לעסק של ערכות יצירה לבית, תוך שבועיים
גם נורית דור-חיים, עצמאית שפתחה לפני שנתיים עסק לעבודות DIY, נאלצה לחשב מסלול מחדש. "לפני שלושה שבועות פתחתי את היומן, ומחקתי עשרות סדנאות שנקבעו לארגונים. נזק של עשרות אלפי שקלים. מצאתי את עצמי ללא עסק בן-לילה.
"במקום לשקוע במרה שחורה, התחלתי להכין ערכות ליצירה בבית, והכנתי סרטוני הדרכה, כדי לשרוד. מהירות התגובה, אפשרה לי להמשיך לקיים את העסק, ואני ממליצה גם לעסקים אחרים להבין שגם כשמשבר הקורונה יחלוף, האון-ליין כאן כדי להישאר. הורדתי מהר מחירים, ואפשרתי לרכוש גם מוצר וגם ערכה שמאפשרת חיבור בין הילדים להורים, דרך יצירה".
עוד כתבות בנושא:
אם מתחשק לכם לקנות מתנה ליקירכם (בייחוד לסבא ולסבתא), ולדעת שהכסף שלכם הולך לעסק חברתי, תוכלו לרכוש מתנה מ-zotzot.
זהו עסק חברתי להדפסה על מוצרים, אשר מכשיר ומעסיק נשים לאחר מאסר, ומהווה עבורן מסגרת לשיקום תעסוקתי, לאלו המתמודדים עם אתגרים נפשיים, ומאפשר שילוב שלהם בחברה.
גם בימים רגילים, העסק הזה מקדם ערכים של שוויון חברתי, קהילתיות ושילוב האחר בחברה. החודש, לאור ההתגייסות החברתית, ההתנדבות והשינוי התודעתי המהיר שחווים רבים, נראה כי עסקים חברתיים יתפסו נפח נכבד יותר בשוק. עסקים שלא רק מוכרים מוצר, אלא גם מספקים ערך.
כשהם ארוזים, הם לא מעוצבים, אבל היתרון הוא שניתן להגיש אותם בתבנית האפייה, וכשמסיימים לארוז עם מכסה פלסטיק, מבלי להעביר לקופסת אחסון למקרר.
בשבוע שעבר מיניסו, ענקית פרטי העיצוב הזולים לבית, עברה גם למכירה מקוונת. צעצועים קטנים בשקלים בודדים וצעצועי ענק בכמה עשרות שקלים, ללא ספק הם הגיעו בזמן לישראל, ומציעים מגוון גדול במחירים אטרקטיביים מאלו שהיו בחנויות המתנות והצעצועים הישנות והמוכרות.
לא חייבים סט ל-24 סועדים, ואפשר להסתפק בכמה יחידות בודדות, לשיפור מצב-הרוח והישיבה במרפסת. אפשר להשתמש בה גם כפריט עיצוב תלוי, ולא רק בייעוד המקורי שלשמו יוצרה.
גם עדיקה, שהתחילה כרשת אופנה ומהר מאוד נכנסה לקטגוריית הבית, מציעה פריטים זולים, לקהל יעד של בנות-נוער, בעיקר, אך לא רק. ניתן למצוא כמה פרטי עיצוב במחירים נגישים.
אם אתם לא טיפוסים של פרחים, ובעלי חרדת נטישה, עדיף עציץ, שיישאר אתכם יותר משבועיים. רצוי כזה שמגדל את עצמו.
גם בגיזרת הטקסטיל, שוטטנו באתרים ומצאנו הנחות אטרקטיביות במיוחד. למי שמרגיש שהוא צריך להתחדש כבר. ההנחות ככל הנראה כאן כדי להישאר, אז אין מה למהר ולרכוש מעבר לצורך, בייחוד בימים שבהם חוסר הודאות גדול. אם ממילא חיפשתם מוצרים בקטגוריה הזו, כעת היא במחירים נוחים יותר.
סולתם, שעברו בשנה האחרונה למכירה מהיבואן לצרכן הסופי, נכנסו מספיק בזמן לאון-ליין. ועדיין, גם הם לא ציפו לעומס ההזמנות, ועדכנו את הגולשים שזמן המשלוח יהיה ארוך מהרגיל. בהתחשב בעובדה, שהקופונים שגזרו הרשתות הגדולות היו של כמעט פי 2, שווה להמתין. ממילא התרגלנו להמתין למשלוחים מחו"ל. היצע גדול של כלי מטבח, שבעבר עלו יותר, מאפשר לשלם רק עבור המוצר, ולא עבור כל השכירויות היקרות של החנויות שאחסנו אותם.
גם נעמן מציעים ערכות למטבח, במגוון גדול של מוצרים. רק לפני חודשיים הם פתחו סניף נוסף בקניון מלחה, שכעת נותר ריק. אבל, ייתכן מאוד שגם הם יתחזקו את גזרת המכירה המקוונת, בנוסף לסניפים, גם אחרי שנוכל לחזור לשוטט בחנויות.
בפלורליס, לא הספיקו להיכנס בזמן לזירת המכירה המקוונת, ומסתפקים בימים אלו בהזמנות טלפוניות המתבססות על תמונות שמועלות לרשתות החברתיות. פלורליס, שהיא יבואנית של פרטי עיצוב וריהוט לבית, שבעבר מכרה בעיקר לחנויות עיצוב, עברה גם היא מהלך של מכירה ישירות לצרכן הסופי. לפני כשנה פתחה סניף נוסף במתחם דיזיין בבני-ברק, והראתה סימני התרחבות. ככל הנראה, השלב הבא יהיה של התמודדות גם בזירת האון-ליין.
מתנות בסכום של 201 עד 300 שקל
ערכה לפיסול ידיים מבטון, עם בסיס מעץ. עלות הערכה כולל חומרים והדרכה: 250 שקל, באתר Buyme.
גם בקטגורית מוצרי החשמל הקטנים לבית, שיטוט באתרים הראה שחברות רבות מציעות הנחות גדולות מאי פעם. כמובן שעבור מותגים חזקים ויקרים, תיאלצו עדיין לשלם יותר, אבל לא חסרות חלופות של מוצרים אחרים, שיעשו את העבודה. ג'ימי ושיאומי, שעשו כניסה מרשימה מסין, התקבלו דווקא בזרועות פתוחות אצל הצרכן הישראלי, כששורת המחיר היא בראש מעייניו.
אתר מכשירי חשמל נוסף, הקדים את השקתו במספר שבועות, בעקבות הקורונה. האתר שנקרא "גלדיאטור", הוא של קבוצת קלינטון סחר מתחייבים לאספקה תוך 48 שעות ומחירי השקה וייעוץ טלפוני לפני הרכישה. "מגבלות התנועה והסחר, הביאו קהלים חדשים לזירת האון-ליין", אומר אסי ארביב, מבעלי החברה. "אלו לקוחות שהיו רגילים להגיע לאולמות התצוגה, להתבלט ולבחון את הסחורה לפני הרכישה. כדי לנסות לשפר את החוויה, למרות האתגר שבהתמודדות עם קהל זה, אנו מספקים יועצי מכירות טלפוניים, ולא רק מרכזניות לוגיסטיקה".
עוברים מחדר לחדר, ואז למרפסת? אפשר לקחת את הרמקולים הקטנים אתכם. למרות הגודל שלהם, הם די עוצמתיים, וניתן לחבר אותם לסטראו. "האיש החשוב" חברה שהכלה כמוכרת מתנות ממותגות לחברות ולארגונים, הבינה שאם היא לא תיכנס למכירה של בי-טו-סי (מעסק ללקוח הסופי), היא תישאר מאחור. לשם כך היא פתחה אתר ייעודי לצרכנים סופיים בשם סוואג, הכולל פריטי עיצוב, לייפסטייל, וגאדג'טים. לא מדובר במותג מסויים, אלא בייבוא כולל של כל מיני מותגים תחת מטרייה אחת. המחירים, בשל היעדר דמי תיווך בין יבואן לצרכן, נגישים בהתאם.
אם בא לכם להתחדש בחדר השינה, את הפריט הדקורטיבי הזה מצאנו באנתרופולוג'י, הנמכרת און-ליין באתר של טרמינל X. רשת אנתרופולוג'י לא זולה בקטגורית האופנה, אך בקטגורית מוצרים לבית מפתיעה לא מעט פעמים לטובה.
בגיזרת המצעים, כבר תקופה ארוכה התחרות גרמה להורדת מחירים ולמבצעים לאורך כל השנה. המחירים האלו זמינים כבר במשך כשנתיים, ועדיין, מצליחים להישאר מעודכנים מבחינת טרנדים: הדפסי אותיות, הדפס טרצו, גווני אדמה טבעיים ומשחקים של ורוד ושחור.
מתנות בסכום של 301 עד 399 שקל
בקטגורית הגאדג'טים, התקשינו למצוא מוצרים זולים במיוחד, אבל הנה כמה מוצרים שנותנים תמורה לסכום. אחד המוצרים המעניינים שזיהינו הם של מותג moodo, של חברה ישראלית שעד כה שיווקה בעיקר לשוק האמריקאי ורק במכירה און-ליין. זהו מבשם לבית, אלחוטי, שמגיע עם מגוון של קפסולות לבחירתכם. אם עד עכשיו צרכתם קפה בקפסולות, עכשיו אפשר גם לעשות זאת עם קפסולות לריח.
המכשיר מתממשק לאפליקציה, ומאפשר לרקוח ריחות באופן עצמאי, תוך שליטה בכמות הריח של כל קפסולה. ניתן לשמור את הניחוח בשם, ולשלוח לינק שלו לחברים ולבני-משפחה. כמו שיש פלייליסטים בספוטיפיי, כך יש ניחוחות שמשתמשים יוצרים לבד. המכשיר הזול יותר לרכב, עולה 150 שקל כולל קפסולה, והוא נכנס בדיוק במעמד הייעודי לכוס. הוא מופעל על חיבור usb, וחוסך את הצורך לקנות עצי ריח.
מסגרת דיגיטלית היא לא דבר חדש, אבל עד היום אופן הטענת התמונות בה היה מסורבל, וגרם לה להיות הבטחה גדולה שאינה בשימוש. החידוש של המוצר הזה, שמעניין אם יצרניות מתחרות בתחום ילכו בעקבותיו, הוא שניתן להטעין את התמונות בקלות, ולשתף אותם ישירות מהסמארטפון. ניתן להעלות את התמונות לאתר אחסון באמצעות אפליקציה ייעודית.
אם אתם מתגוררים לבד, בדירה שכורה או שטרם אבזרתם את הבית החדש שלכם, תוכלו להתחיל לבשל עם כירה בודדת. פתרון זמני וזול יחסית, שלא מצריך התקנה.
הסיפור שמאחורי אתר הריחות Danscent, בעל ניחוח מעורר השראה. הוא התחיל בחופשת הלידה של אדווה בן-יקר. "אחרי לידת בתי השנייה, הרגשתי שאני מאבדת את חוש הריח, ומאוד נלחצתי. זו תופעה נדירה יחסית, שמתרחשת לאחר לידה. בתור בחורה שגדלה עם אמא שמנקה את הבית באובססיביות, וריחות של חומרי ניקיון ליוו את הילדות שלי, הרגשתי שבזה אני רוצה לעסוק. התחלתי ללמוד את התחום בצורה מסודרת, שיננתי ריחות, והמצאתי להם שמות.
הבנתי שאני לא אוכל לעמוד בעלויות של חנויות פיזיות, אז מההתחלה התחלתי למכור דרך האון-ליין. בגלל שעניין הריחות הוא אתגר גדול, שלא ניתן להתנסות בו באון-ליין, פיתחתי שאלון ריחות, שאמור לצמצם את האפשרויות, ואני שולחת גם דוגמיות קטנות יחסית של בקבוקונים, כדי שרק בהזמנה השנייה, הלקוח ידע מה בדיוק הוא רוצה.
"אני מודה שבימים אלו אני באתגר בגלל איטיות אספקת המשלוחים בחו"ל, אבל אני שמחה שהלכתי על הצעד הזה, ומרגישה זינוק במכירות בחודש האחרון", אומרת בן-יקר. "הבנתי שיש קטגוריה של ריחות לבית שמתחזקת, ושאם עד היום היו מבשמים חשמליים בבתי-עסק, זה נכנס בפורמט קטן וביתי יותר, גם לשוק הפרטי. אני שמחה שלא נשארתי שכירה, ושהלכתי אחרי הלב והתשוקה שלי, וממליצה מאוד לכל מי שחושש מהמעבר לאון-ליין, לא למהר לסגור את העסק שהרים בשתי ידיו ולאורך שנים, אלא בכל זאת לתת צ'אנס לקנייה המקוונת. אם המוצר שלי, שהוא אחד המאתגרים מצליח להימכר ישירות, וללא דמי תיווך, אני מאמינה שהשוק באמת הולך לשם".
מתנה בסכום של 500 שקל
גם האמנים מתמודדים עם אתגר לא פשוט בימים אלו. קבוצה אחת שהתארגנה והחלה להציג בפייסבוק תערוכת אמנות ופריטים לבית, בצורה וירטואלית, יכולה להיות הסנונית הראשונה בתחום. בימים אלו כשהגלריות והמוזיאונים סגורים, אפשר לשטוף את העיניים, גם אם לא יכולים לרכוש. הנה דוגמה ליצירה אחת מבין מאות הפריטים המוצעים למכירה בכ-50 אחוז, במסגרת גלריית האמנות Unity Art House, המציעה בימים אלו גם משלוח עד הבית. היריד הוירטואלי כולל כלי הגשה ואירוח, כלי אוכל, כדים, פסלים, כריות נוי, פמוטים, עציצים, תמונות, איורים ועוד.
צריכים בעל מקצוע בפיקוח? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"