הממונה על התחרות, מיכל הלפרין, אישרה היום (ד') את כניסתה של HOT לשותפות בחברת הסיבים האופטיים IBC, ללא תנאים. עתה נדרש אישורו הסופי של משרד התקשורת, לאחר שבחודש שעבר ציין כי בכוונתו להמליץ על העסקה בכפוף לתנאים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי העסקה, יחזיקו HOT, סלקום וקרן תש"י 70% יחד בחלקים שווים של 23.3% כל אחת, וחברת החשמל תמשיך להחזיק ב-30% הנותרים. HOT תשקיע כ-170 מיליון שקל במזומן שיופנו נטו להשקעה בפריסת הסיבים.
"בדיקת המיזוג העלתה כי המיזוג ייתן ל-IBC את התמריץ ואת היכולת להרחיב באופן משמעותי את היקף וקצב פרישת תשתית הסיבים שלה", כתבה הרשות בהודעת האישור. "תשתית הסיבים הרחבה שעתידה IBC לפרוש תתחרה בתשתית סיבים רחבה שעתידה בזק לפרוש ובתשתית סיבים מצומצמת יותר שנפרשה וצפויה להמשיך להיפרש על ידי פרטנר. המיזוג צפוי לאפשר למרבית בתי האב במדינת ישראל גישה למספר תשתיות סיבים מתקדמות, ולהקטין את התלות בבזק של לקוחות קצה המעוניינים בתשתית אולטרה רחבת פס".
"בנוסף, ההרחבה הצפויה של היקף פרישת הסיבים על ידי IBC תגדיל את מגוון האפשרויות העומד בפני חברות תקשורת אשר לא מחזיקות בתשתית עצמאית. חברות אלו יוכלו לרכוש באזורים אלו תשתית תקשורת רחבת פס מספק נוסף (IBC) המחויב במתן שירות סיטונאי על בסיס תשתית הסיבים שלו, מלבד בזק (המחויבת בכך אף היא), באופן שיאפשר להם להקטין את התלות בבזק ולהוזיל את עלויות התשתית".
בדיקת הרשות העלתה כי לא ניתן לשלול את האפשרות שאלמלא המיזוג, בשנים הקרובות, HOT הייתה פורשת תשתית סיבים עצמאית, אך זאת בהיקף מצומצם יחסית. כמו כן, אלמלא המיזוג, גם IBC הייתה צפויה לפרוש תשתית סיבים בהיקף מצומצם ובקצב איטי יחסית. עם זאת, מציינת הרשות ניתן להעריך כי תתקיים חפיפה משמעותית בין האזורים בהם תפרוש IBC לבין האזורים בהם HOT הייתה עתידה לפרוש.
במהלך הבדיקה נבחן החשש שהמיזוג עם IBC יפחית את התמריץ של HOT להתחרות במקומות שבהם IBC צפויה כבר היום לפרוש תשתית. בחינת הרשות העלתה כי במקומות אלו צפויים לפעול שני מתחרים משמעותיים נוספים שלא באמצעות רשת IBC (בזק ופרטנר), והמיזוג לא צפוי להקטין משמעותית את התמריץ של HOT להתחרות באמצעות התשתית הקיימת שלה.
באופן דומה, התמריץ של IBC להעלות את מחיר שירותי התשתית שהיא מוכרת בסיטונאות או לפגוע באיכות השירות שהיא מספקת למתחרותיה של HOT אינו משתנה משמעותית לטענת הרשות, וזאת נוכח מבנה הבעלות הנוכחי של IBC ובפרט גודל האחזקה של HOT במניות IBC, וכן נוכח התמריץ המובנה שיש ל-IBC להתקשר עם לקוחות נוספים מלבד סלקום ו-HOT.
גם חשש אפשרי כי שיתוף הפעולה בין סלקום ל-HOT, במסגרת הבעלות המשותפת ב-IBC, יוביל להפחתת התחרות בין הגופים החוברים התברר כלא משמעותי והממונה על התחרות מצאה כי אין חשש להורדת התמריץ של HOT וסלקום להתחרות זו בזו במוצרים נוספים.
משרד התקשורת הציב תנאים
בהמלצתו, התנה משרד התקשורת את אישור העסקה בהרחבת חובות הפריסה החלות על IBC, כך שבתוך חמש שנים ממועד חתימת העסקה, 1.7 מיליון ממשקי הבית בישראל (65%) יהיו נגישים לתשתית החברה. זאת במקום המחויבות של החברה כיום ל-40% בתוך עשור, מאז סלקום הצטרפה אליה ביולי 2019.
בנוסף, המנגנון הקיים כיום ברישיונה של IBC לעידוד הפריסה בפריפריה יורחב והחברה תידרש להנגיש משק בית אחד לפחות בפריפריה (אשכולות 5-1 במדד הלמ"ס) על כל משק בית שיונגש במרכז הארץ (אשכולות 10-6). מנגנון זה יוחל עד שתגיע לפריסה של 1.3 מיליון משקי בית. כמו כן, תותנה העסקה בחובה על IBC לפרסם הצעת מדף לזכויות שימוש ברשת שלה, כך שמתחרותיה יוכלו לרכוש ממנה שירותים, בתנאים דומים לאלה שחתמה עם סלקום ו-HOT.
גם אגף תקציבים במשרד האוצר פירסם בחודש שעבר את עמדתו, לפיה הוא לא סבור כי קיימת סיבה מהותית להתנגד לעסקה. המסמך של האוצר חשף בטעות סעיף משמעותי בעסקה, לפיו HOT מחויבת לרכוש את חלקה של סלקום החל מ-2025, בהינתן תנאים מסוימים שלא פורסמו. מבדיקת כלכליסט עלה כי מדובר בסעיף המפרט מנגנוני הכרעה, כך שבהגיע הצדדים למבוי סתום תינתן לסלקום האופציה לאלץ את HOT לרכוש את חלקה בחברה.
מ-IBC נמסר: "החלטת רשות התחרות שמצטרפת לחוות הדעת של משרד התקשורת ואגף התקציבים באוצר מביאה פריצת דרך ובשורה למשק הישראלי. כניסת HOT ל-IBC תייצר פלטפורמה סיטונאית אמיתית שתחולל תחרות בשוק. השינוי המבני כתוצאה מכך יביא לפריסה רחבה ומואצת של רשת הסיבים האופטיים שתאפשר לאזרחי ישראל לגלוש באינטרנט אולטרא מהיר בטווח זמן קצר, תביא להגברת הפריון במשק וחיבור הפריפריה לתשתיות תקשורת מתקדמות. דווקא בתקופה מאתגרת זו יש חשיבות משקית גדולה לשדרוג תשתיות התקשורת שבאמצעותן ניתן לספק שירותי רפואה מרחוק, לימודים מהבית ולשמור על פעילות תקינה של כלכלת ישראל בעיתות משבר".