חווית מעבר הדירה או שיפוצה לקראת כניסה, עשויה להיות חוויה מלחיצה מאוד. לא משנה אם אתם משדרגים דירת קבלן או עורכים שיפוץ בדירה שבה אתם מתגוררים, יש כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מצאו מיקומים נוחים למתגי החשמל בדירה החדשה

"כדאי למקם את מתגי החשמל במיקומים נוחים לכל בני הבית", ממליץ מוטי אמיר, עובד באגף הנדסת רשת בחברת החשמל.
"מומלץ להוסיף מתג גם ליד המיטה, כך תוכלו לסיים לקרוא ספר או לצפות בטלוויזיה מבלי לצאת ממנה בשביל להפעיל את המתג".
לדבריו," ניתן ואף רצוי, לבקש יותר ממתג הפעלה אחד לאזור מסוים בבית, כל עוד אתם יודעים לאן הוא שייך, כדי שלא תמצאו את עצמכם לוחצים על כל המתגים בכל פעם שתרצו לצאת מהבית".
לשם כך, כדאי לבחור מיקומי מתגים הגיוניים, שימנעו טיילת מיותרת בבית על בסיס יומיומי.
כדאי שהמתגים לא יהיו במיקומים שיסתתרו בהמשך מאחורי רהיטים, במיקומים שימנעו את האפשרות לתלות מדפים או פרטי דקורציה ושיהיו בגובה נוח לשימוש. דמיינו את עצמכם מחזיקים קערת פופקורן ביד ימין, וכוס שתייה ביד שמאל.
תרצו להיות מסוגלים להפעיל את המתג עם המרפק, נכון? מיקום נמוך מדי, הרבה פחות נוח. הילדים גדלים מהר, וממילא יכולים להושיט יד בכדי להדליק ולכבות את האור. מיקום גבוה מדי, גם הוא לא יהיה נוח, ויחייב הרמת יד מיותרת בכל פעם שעוברים.
זה אולי נשמע מגוחך, אבל לפני שאתם מתחילים שיפות, בקרו במספר דירות והתנסו בעצמכם בהפעלה ובכיבוי. אלו דברים שמשקיעים בהם לא יותר מפעם-פעמיים בחיים, אך משתמשים בהם אינספור פעמים ביומיום.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אל תזלזלו בהשקעת מחשבה במיקום ובכמות השקעים בבית

נכון, לפני שאתם ממש מתגוררים בבית, אתם מתייחסים לזה כעוד שלב אפרורי ומשעמם של כתיבת תכוניות, אבל אתם אלו שתצטרכו להתמודד עם מיקומי השקעים אחר-כך. וזה מסוג הדברים שלא תרצו לחצוב בשבילו קירות אחרי שכל הבית נקי ומרוהט.
בין אם מדובר בדירת קבלן סטנדרטית שבה לרוב שמים את מינימום השקעים האפשרי, ובין אם אתם משפצים את הדירה הישנה שלכם, כדאי לזכור שלרוב אין דבר כזה יותר מדי שקעים.
ריבוי מכשירי החשמל, הניידות שלנו בין חדרי הבית, העובדה שלרוב כמה אנשים משתמשים באותו חלל במקביל – כל אלו צריכים להילקח בחשבון בשלב התכנון. גם המיקומים של השקעים, צריכים להיבחר בהתאם לשימוש שעושים בכל חלל, להתחשב בריהוט שעתיד להיות שם וגם לזכור את עניין העיצוב, ולא למקם אותם במיקום בולט ומכוער מאוד בכניסה לבית בקיר הראשון שהעין פוגשת כשהדלת נפתחת.
"מומלץ למקם לצד הטלוויזיה מספר שקעים שיספיק למערכת אודיו, ממירים, מנורה וכל מכשיר נלווה אחר", אומר אמיר. "את שקעי החשמל בחדר השינה, מקמו בסמוך לשני צדי המיטה. במטבח, עדיף להימנע משימוש במפצל, ולהתקין שקעים נפרדים עבור כל מכשיר. כמו כן, מטעמי בטיחות, יש למקם את השקעים כ-30 ס"מ לכל הפחות מהרצפה, כדי למנוע השפרצות מיותרות ומסוכנות במהלך שטיפת הרצפות".

דרשו העלאת אמפר

מדינת ישראל היא כזו שבמשך רוב ימות השנה משתמשים במזגן: בקיץ לקירור ובחורף לחימום. תוסיפו לזה את מכונת הכביסה, מדיח הכלים, המקרר, הקומקום החשמלי, בר המים והמגהץ – כל אלו צרכני חשמל כבדים, ותבינו שלא תוכלו להפעיל את כולם בבת-אחת אם לא תדאגו לתשתית מתאימה.
"ישנן שתי אפשרויות", מסביר אמיר. "האחת, לתכנן מראש אילו מכשירים ניתן להפעיל בכל רגע נתון ולזכור להקפיד על כך, בכדי שלא יהיה עומס יתר מה שיגרום לתקלות, לקצרים ולעתים גם לנזק בלתי הפיך לכרטיס האלקטרוני ולמנוע של המכשיר החשמלי. אפשרות שניה, היא פשוט לבקש העלאת אמפר ל-40".
זה קריטי בדירות בהן מתגוררים מספר גדול יחסית של נפשות, וסביר להניח שבו יהיו יותר כביסות, יותר בישולים ויותר מזגנים שיפעלו במקביל.

בדקו את מצב הארון ושדרגו אותו אם חוטי החשמל במצב גרוע

כשמדובר בשיפוץ דירה, ערכו בדיקה כללית של מצב חוטי החשמל. אמיר: "אם מדובר בדירה ישנה, מומלץ להחליף את החוטים לחדשים, כדי שיהיה לכם ראש שקט לשנים ארוכות.
"כיום, חלה חובה לבצע הארקה, ותהליך שיפוץ הוא הזדמנות מצוינת לחדש אותה במידת הצורך. בדירות ישנות, כדאי לשדרג את ארון החשמל לכיבוי אוטומטי במקרים של עליית מתח פתאומית".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שדרוג לחיבור תלת-פאזי

רשת החשמל הישנה מבוססת, כאמור, על פאזה אחת של 25 אמפר, אבל ניתן לפצל את הזרמת החשמל לשלושה אפיקים של 25 אמפר (תלת פאזי).
כך, ניתן להפעיל מספר גבוה יותר של מכשירי חשמל בו זמנית, זללנים וחסכניים כאחד. לאחר שדרוג רשת החשמל הפרטית לתלת-פאזי, על ידי חשמלאי מורשה מטעמכם, יש להזמין את חברת החשמל לבדיקת תקינות המערכת החדשה.

אל תתפשרו על חשמלאי ללא תעודות

"בין אם הזמנתם עבודות חשמל באופן עצמאי ובין אם קבלן השיפוצים דואג לכל, ודאו שמדובר בחשמלאי מוסמך עם תעודה ממשרד הכלכלה", מדגישים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"לא מספיק לבדוק רק שיש לו תעודה, אלא לוודא שדרגת הרישיון שלו אכן תואמת את היקף העבודה הנדרשת לשיפוץ".
4 צפייה בגלריה
צנרת חשמל שמונחת שלא בתוך שרשור מגן.
צנרת חשמל שמונחת שלא בתוך שרשור מגן.
צנרת חשמל שמונחת שלא בתוך שרשור מגן.
מהי הדרגה המומלצת לעבודות שיפוצים?
"בשיפוצים בתוך דירות, לרוב הדרגה הרלוונטית ביותר היא דרגת 'חשמלאי מוסמך'", מדגישים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"לכן, לא כדאי להסתפק בפחות מזה, שכן חשמלאי עוזר רשאי רק לסייע בביצוע עבודות חשמל במתח נמוך, וממילא רק בפיקוח של חשמלאי מוסמך ומעלה. חשמלאי מעשי, רשאי לבצע עבודות רק בדירות בהן עוצמת המתח היא רק עד 40 אמפר. תמיד כדאי ללכת על בטוח ולדרוש תעודת חשמלאי מוסמך.
עבודות החשמל הן עבודות התשתית החשובות ביותר לבטיחות הדיירים, ולכן הכרחי שיבוצעו באופן תקני. בשונה מצבע, או אפילו ריצוף, שאמנם יכול לגרום לבעיות רטיבות, כאן כבר מדובר בחיים ומוות, ולא רק בנזק שנגרם לרכוש. לכן, אל תקלו בכך ראש.
גם אם הקבלן מבטיח לכם שהוא 'עובד עם החשמלאי הזה שנים ועד היום לא קרה כלום', אל תתפתו.
גם הצעת מחיר אטרקטיבית ממש לא אמורה לפתות אתכם. הפרשי המחיר ממילא זניחים, וכשמדובר בבטיחות שלכם ושל יקירכם, הרי שהמחיר הוא כלל לא שיקול. עדיף לחסוך בסעיפי תקציב אחרים בשיפוץ, אבל לא בכל מה שיכול לסכן את החיים שלכם.
עוד כתבות בנושא:

אל תזלזלו בבדיקת תקינות בכל מקרה של שדרוג רשת

"בכל מקרה של שדרוג רשת, הגדלת החיבור או חיבורים חדשים בדירה החדשה או המשופצת – יש להזמין את חברת החשמל לבדיקה, שתוודא את התאמת הרשת הפרטית שלכם לדרישות חוק החשמל ולתקנות הבטיחות", מציין אמיר.
"אם אתם רוצים מראש לדעת כמה תעלה הבדיקה, תוכלו להעלות תמונות, שרטוטים, סוגי חיבורים או כל פרט רלוונטי אחר, ולקבל את העלות לאחר עריכת חישוב".
פורסם לראשונה: 17:06, 30.05.21