הרצון להשיג את פרטי האשראי שלכם ולגנוב מכם כסף, תמיד קיים, אך הסיכון ליפול בפח, גובר בתקופת חגי הקניות.
לאחרונה אנו שומעים יותר ויותר על מקרים מצערים של עושק קשישים בטלפון באמצעות התחזות, מכירת שירותים פיקטיביים תמורת דמי מנוי חודשיים. לאחרונה הוגשו הצעות חוק לתיקון המצב ולהחמרת הענישה. אך עד שזה יקרה, חשוב מאוד לעורר מודעות, כל אחת בביתו.
מעבר לכך שכדאי להיזהר כדרך קבע מכל מיני שרלנטים, כשפותחים את דלת הבית פיזית, ולבחור רק בבעלי מקצוע ונתוני שירות מאתרים בפיקוח או מחברות גדולות ומוכרות, או לסמוך על המלצות ממקור ראשון, צריך להבין שכיום הסכנה היא גם ובעיקר וירטואלית.
מומלץ להיזהר משיחות טלפון של אנשים שמתחזים לנותני שירות מטעם גוף ממשלתי ומלינקים והודעות טקסט שנשלחות אליכם, מבקשות של פרטי אשראי, פרטי תעודת זהות וסיסמאות.
עם כל הצער, בני הגיל השלישי נמצאים בקבוצת סיכון גדולה לא רק בפן הבריאותי, מפני נגיף הקורונה, אלא גם בן הכלכלי: מפני פשיעה ברשת.
זה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו, ובכתבה הקודמת הרחבנו והבאנו שלל דוגמאות לכמה קל ליפול בפח. ואולם, עבור הגיל השלישי, האתגר גדול יותר. חלקם, עושים את צעדיהם הראשונים בקנייה מקוונת, ולא מבחינים לעתים בין אתר מקורי לבין אתר מזויף.
אז לרגל חגי הקניות החלים בנובמבר ובדצמבר, פנינו מערך הסייבר הלאומי של ישראל ולמרכז להגנת הסייבר של BDO וביררנו מהם הכללים שהכי חשוב לשמור עליהם, כדי להיות מוגנים יותר בתקופה זו.
הנה כמה כללים שחשוב להקפיד עליהם. לקרוא, לשמור ולהעביר להורים ולסבא וסבתא. זה הזמן, אגב, לוודא שתכנת האנטי וירוס שלהם מעודכנת וכי הקבצים החשובים שלהם מגובים.
אז מה חשוב לדעת? ממה להיזהר וכיצד כדאי לכם לנהוג? לפניכם עצות שיכולות לחסוך נזק כספי ועגמת נפש רבה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

סיסמה חזקה: כזו שלא ניתנת לפיצוח בקלות

בדיוק כפי ששומרים על תכולת כספת באמצעות קוד, כך חשוב להגן על המידע הפרטי והאישי באתרים השונים. זאת, באמצעות סיסמה חזקה שאינה ניתנת לניחוש.
אל תגידו "לי זה לא יקרה", ותדחו שוב ושוב את שינוי הסיסמאות שלכם. פשוט, עשו זאת.
מה נחשבת לסיסמה חלשה שקל לנחש אותה?
אם הסיסמה מורכבת מהשם הפרטי שלכם, שם המשפחה, מספר הטלפון שלכם או תאריך הלידה – קל יחסית לנחש אותה. משם, הדרך לחשבונות שלכם באתרים השונים, קלה ונוחה, ומאפשרת פריצה למידע שברשותכם ולהתחקות אחר אתרים שדרכם ניתן לבצע חיובים בשמכם.
מה כדאי לעשות?
להקפיד על סיסמה קשה לניחוש, בייחוד באתרים השונים שבהם אתם נוטים לגלוש: אתר קופת-החולים שלכם, הפייסבוק, הזום וכן הלאה. סיסמה חזקה היא כזו המשלבת אותיות גדולות ואותיות קטנות באנגלית, ספרות וסימנים. כמו כן, לא כדאי לאפשר למחשב 'לשמור סיסמה', אלא להקיש אותה בכל פעם שאתם נכנסים לאתר".
האם יש אמצעי הגנה נוספים מעבר לסיסמה חזקה?
בהחלט כן. כיום, באתרים רגישים במיוחד כמו בנקים או אתרים של קופות-חולים, יש אפשרות להיעזר בהגנת קוד נוסף.
כלומר, בכל פעם שאתם מתחברים, נשלח קוד נוסף וחד-פעמי, לצורך החיבור. וכך, גם אם הסיסמה שלכם מתגלה, לפורץ אין אפשרות להיכנס לאף אתר ללא הקוד שנשלח למכשיר הנייד שלכם".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גלישה בטוחה: לא דרך לינקים, ורק דרך אתרים מוכרים ואמינים

בזמן גלישה ברשת, אנו נתקלים מדי פעם באתרים המבקשים מאיתנו 'להוריד' קבצים למחשב או מפנים אותנו ללחיצה על קישורים.
אם מדובר באתר שאינו מאובטח, ישנה סכנה ממשית לפריצה ולהשתלטות על המחשב שלכם, על-ידי גורמים בלתי רצויים. זאת, גם אם רק תלחצו על הקישור שנשלח אליכם.
מה כדאי לעשות?
לגלוש רק באתרים מוכרים, ולשמור אותם בכוכב, בסרגל האתרים המועדפים. כמו כן, כשגולשים באתרים חדשים, יש לוודא בשורת הכתובת של האתר (הדומיין) שהאתר מאובטח וכולל סימון של מנעול סגור.
יש לגלוש לאתרים רגישים, כמו אתר קופת-החולים, אתר חברת הביטוח או אתר של הבנק, אך ורק דרך המכשיר הנייד שלכם או המחשב האישי.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הודעות חשודות: היזהרו מהודעות טקסט ומיילים חשודים עם קישור

אחת השיטות הנפוצות בשנים האחרונות היא לשלוח הודעת טקסט או דואר אלקטרוני, ובו לבקש מכם להיכנס לקישור המצורף ולמסור בו מידע אישי.
זכרו שבנקים, חברות ביטוח, קופות-החולים וגופים רגישים אחרים, לא יבקשו לעולם את הסיסמה שלכם.
לכן, אם מישהו בכל זאת מבקש זאת מכם, אמורה להישלק אצלכם נורה אדומה, ועליכם להימנע ממסירת הפרטים.
כמו כן, אין ללחוץ על קישורים שהגיעו דרך תיבת הדואר האלקטרוני שלכם או בהודעת טקסט, מגורם שאינכם מכירים.
גם אם נדמה לכם שמדובר בפנייה לגיטימית, במקרה של ספק, אל תיקחו סיכון. מוטב להתייעץ עם גורם שאתם סומכים עליו, או לפנות עצמאית לאותו הגוף או האתר.

דאגו לאנטי וירוס, לגיבוי המסמכים שלכם ולנעילת המחשב

רובנו צוברים מידע רב על גבי המחשב הביתי ובטלפונים הניידים. במקרים רבים, עלול המידע להימחק או להגיע לידיים הלא נכונות. כדי להקטין את הסיכון שזה יקרה, כדאי מאוד להקפיד על גיבוי המידע ולהתקין תוכנת אנטי-וירוס.
מה כדאי לעשות?
מומלץ לוודא שקיים אנטי וירוס על גבי הטלפון הנייד והמחשב האישי. מומלץ להתקין גיבוי אוטומטי עבור כל המידע ששמור בטלפון הנייד שלכם.
מו כן, כדאי לוודא שהאפליקציות שלכם מתעדכנות אוטומטית במכשיר הנייד, ושהמערכת במחשב שלכם, עוברת עדכונים המכילים הגנות חדשות ומסייעים במניעת פריצה.
מומלץ להשתמש בנוסף בקוד נעילה לטלפון הנייד, וכן להקפיד לכבות את המחשב בסיום השימוש, או לכל הפחות לנעול אותו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

פרטיות: אל תמסרו פרטים מזהים לאנשים שפונים אליכם

השימוש באמצעים טכנולוגיים, מלווה אותנו לצרכים רבים בחיי היומיום, ובימינו לא ניתן להימנע מכך.
אנו נדרשים לפעולות מול הבנק, לקשר עם המרפאה שלנו, לביצוע פעולות ולקבלת מידע מהביטוח לאומי, לקניות באתרים השונים, לשיחות עם בני המשפחה, לשהות באתרי פנאי ומשחקים ולגלישה באתרי תוכן רבים.
פעולות אלו, לעתים מצריכות מאיתנו מסירת מידע אישי, והזדהות באמצעות שם משתמש וסיסמה.
ממה להיזהר?
כמעט כל מידע שאנו משתפים ברשת האינטרנט, עשוי להיות בסופו של דבר ציבורי, ולהתגלות לעיני כל. לכן, חשוב לזכות שככל שנשתף פחות מידע אישי, כך יופחת הסיכון לשימוש לא ראוי בו.
לכן, רגע לפני שמשתפים פרטים אישיים או פיננסים, אודותינו או אודות הקרובים לנו, כדאי לעצור ולהפעיל שיקול דעת. עלינו לבדוק מה טיב האתר ומה מטרתו. בכל הנוגע לפרטי זיהוי ולפרטי אשראי, מומלץ לעשות זאת אך ורק באתרים גדולים ומוכרים.

תשלום ומידע פיננסי ברשת: השתמשו באשראי רק באתרים מוכרים

קריסת חנויות פיזיות רבות והמעבר לדיגיטל, מגביר את הסיכון לרכישה מאתרים חדשים, לא מוכרים ולא מספיק מאובטחים.
הקניות בחנויות המקוונות הפכו לנפוצות בקרב כלל האוכלוסייה, ומשבר הקורונה של השנה האחרונה, רק הגביר את השימוש בכרטיסי אשראי ברשת. היצע האתרים התרחב בכל תחומי הצרכנות. לכן, חשוב מאוד להיות זהירים מתמיד, בייחוד כשמדובר במסירת פרטי כרטיס אשראי או כל אמצעי תשלום אחר שברשותנו.
מה חשוב לבדוק לפני שמקישים פרטי אשראי?
שני הדברים שהכי חשוב לבדוק הם שהאתר מאובטח על-ידי בדיקת סרגל הכתובת של האתר והופעת סימון של מנעול. זה אמנם לא מבטיח בוודאות שהאתר אכן מאובטח, אך בוודאי שאין לרכוש מאתר שמופיע ליד הכתובת שלו מנעול אדום ועליו איקס.
בעמוד שבו אתם נדרשים להכניס את פרטי התשלום, חפשו אות סמל תו התקן הנועד להבטיח שהאתר מגן על פרטי כרטיס האשראי, וכולל את האותיות PCI ואת הסימון וי.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

זהירות, שיחות טלפון ממתחזים: הגיל השלישי בסיכון גבוה יותר

התקשרו אליכם מחברת החשמל, מחברת התקשורת והכבלים או מחברת האשראי? אל תמסרו שום פרט בטלפון. הכלל של "לא לדבר עם זרים" חל גם בשיחות טלפון.
כדי להגן על עצמם מפני מתחזים, התקשרו עצמאית לאותו גורם באופן יזום. למשל, אם מישהו מחייג מחברת החשמל, התקשרו בעצמכם לחברת החשמל, ובררו האם הפנייה אליכם היא אמיתית או של מתחזים.
עוד כתבות בנושא:
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ממה כדאי להיזהר?
אם אתם מקבלים שיחה טלפונים מגורם בלתי מזוהה, אין למסור לו מידע רגיש הכולל פרטי זיהוי שלכם, או קוד שנשלח אליכם למכשיר הנייד. זאת, גם אם הוא טוען שהוא מטעם גורם רשמי ומוכר.
דעו כי קבוצת הגיל השלישי, היא יעד קל יחסית עבור תוקפים. מוטב להיות חשדניים, ולא תמימים.
אל תיפלו בפח בכל מיני בקשות לעדכון פרטי אשראי, בקשות לקבלת מספר תעודת הזהות שלכם, או הצעות למנויים חודשיים פיקטיביים, הצעות להנחות עבור שירותים אחרים שאתם ממילא צורכים.
מעוניינים בהנחה? תיזמו שיחה בעצמכם לגוף שיש לכם אצלו חשבון מנוי.
אם יש לכם קרובים נוספים בגיל השלישי, הנחו אותם מדי פעם, ותזכרו אותם שחשוב מאוד להימנע ממסירת פרטי זיהוי לאף גורם שיוזם את שיחת הטלפון אליהם.
המידע בכתבה זו באדיבות מרכז הגנת הסייבר BDO ומערך הסייבר הלאומי.
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 11:37, 26.11.20