דו"ח מבקר על רשות המיסים בתקופת הקורונה

אזרחים שניסו לפנות לרשות המיסים לבירורים הקשורים במשבר הקורונה ובמענקים לעסקים קטנים, נאלצו להמתין למענה טלפוני לעתים למעלה משעתיים, ו-62% מהפונים התייאשו. כמו כן, העבירה רשות המיסים מענקים לעסקים שדיווחו כי המחזור שלהם ירד ביותר מ-25%, מבלי שדיווחם נבדק, וסביר להניח שכבר לא ייבדק. אלה הם שניים מהליקויים שמצא מבקר המדינה בדו"ח מפורט בן 54 עמודים על פעילות הרשות בימי משבר הקורונה, שמתפרסם היום (ב').
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רשות המיסים הייתה אחד הגופים העסוקים ביותר במשק מאז פרוץ משבר הקורונה. אלפי עובדיה גויסו למשימה הבלתי שגרתית לחלק כסף לציבור, במקום לגבות ממנו מיסים. מבקר המדינה ציין את העבודה הרבה שהוטלה על עובדי הרשות, לצד לא מעט תקלות בפעילותה.
4 צפייה בגלריה
מבקר המדינה ציין את העבודה הרבה שהוטלה על עובדי הרשות, לצד לא מעט תקלות בפעילותה. רשות המיסים
מבקר המדינה ציין את העבודה הרבה שהוטלה על עובדי הרשות, לצד לא מעט תקלות בפעילותה. רשות המיסים
מבקר המדינה ציין את העבודה הרבה שהוטלה על עובדי הרשות, לצד לא מעט תקלות בפעילותה. רשות המיסים
(ארכיון)
המבקר, מתניהו אנגלמן, ציין בדו"ח כי בימים כתיקונם, תפקידה של רשות המיסים הוא בעיקר גביית מיסים ישירים, כמו מס הכנסה, מיסי נדל"ן ומיסים עקיפים כמו מס ערך מוסף, מכסים ומיסי קניה. אולם, באירועים מיוחדים, עסקה הרשות בעבר גם בתשלומי פיצויים עבור נזקי מלחמה. כמו כן, משלמת הרשות מענקי עבודה, בשמם הידוע "מס הכנסה שלילי". עם זאת, תשלום מענקים במספר פעימות לחלק מהאוכלוסייה - בכך טרם התנסתה הרשות ב-72 שנות המדינה.
על פי דו"ח המבקר, עקב משבר הקורונה הייתה בחודשים מרץ ואפריל השנה פגיעה ניכרת ב-74% מהעסקים בישראל, והמחזורים ירדו כמעט בכל ענפי הפעילות במשק. המבקר ציין כי שיעורי הפגיעה הגבוהים ביותר היו בענפי האומנות והבידור, החינוך, התיירות, האירוח והאוכל. הפגיעה הייתה גדולה יותר בעסקים קטנים בעלי מחזור של עד 300 אלף שקל, ולאלה במיוחד נדרשה רשות המיסים לסייע.
בדיקת המבקר גילתה ליקויים לא מעטים בפעילות רשות המיסים, שבראשה עומד ערן יעקב, כיום ממלא מקום מנכ"לית משרד האוצר שהתפטרה, אף שהוא אישית אינו מואשם בדו"ח בתקלות ובליקויים שנתגלו.
המבקר קבע כי בקריטריונים לקבלת המענקים שפורסמו היו מספר עיוותים, שפגעו באפשרות של כמה קבוצות עצמאים ועסקים לקבל את המענקים שנקבעו. על אלה ניתן למנות את 104.5 אלף בעלי השליטה ש"נשכחו" בפעימה הראשונה וגם עסקים שהפסידו בשנת 2018, שנה שצריך היה להשוות אליה את מצב העסק בעת משבר הקורונה בשנת 2020.
4 צפייה בגלריה
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב. המבקר מצא ליקויים אך לא הצביע על האשמים
(צילום: דנה קופל)
המבקר ציין כי המענקים בפעימות הראשונה והשנייה ניתנו מבלי שנבדקה הצהרת המקבלים בדבר ירידה של 25% במחזור העסקים שלהם לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019, "ואין ודאות כי הנושא ייבדק אף בדיעבד". המבקר הוסיף כי במצב זה ייתכן שהיו בין מקבלי המענקים מי ששיעור הירידה במחזור העסקים שלהם היה למעשה פחות מ-25% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019, ולכן הם לא היו זכאים כלל למענק שקיבלו.

בגלל תקלה: אלפי בקשות לא נקלטו

עוד מצאו צוותי הבדיקה של משרד מבקר המדינה כי בתקופת משבר הקורונה התגלו במערכת המקוונת של רשות המיסים בעיות ותקלות, שפגעו בשירותים שניתנו לאזרחים. למשל, שימוש במערכת של יותר מ-15 אלף מבקשי מענק גרם לעומס חריג, שלא אפשר למבקשים נוספים להגיש בקשה.
תקלה במערכת גם גרמה לאי-קליטת הבקשות של כ-22 אלף מגישי בקשה, ועלייה מאוחרת של חלקים מהמערכת גרמה לעיכוב בבדיקת הבקשות. המערכת אף לא הייתה מקושרת באופן מיטבי למערכות המחשוב של משרדי הממשלה של גופים נוספים. בעניין זה נזף בשעתו בשידור חי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ברשות המיסים וטען כי יש לעשות הכל "כדי שהכסף ייכנס כבר מחר מחרתיים לחשבונות הבנקים, בלי שום בירוקרטיה ועיכובים נוספים".
המבקר מתח גם ביקורת על כך שלחלק מהשירותים שסיפקה רשות המיסים בתקופת משבר הקורונה, כמו מענק החזר הוצאות קבועות ופריסת תשלומים וכן הגשת דו"חות שנתיים, נדרשה הגשה ידנית של מסמכים.

מתייבשים על הקו

עוד תקלה שעשרות אלפי ישראלים דיווחו עליה בחודשים הראשונים של משבר הקורונה היא שהשגת פקיד של רשות המיסים טלפונית הייתה משימה קשה.
המבקר ציין כי בחודשים מרץ עד יולי ממוצע זמן ההמתנה המירבי לקבלת מענה טלפוני ברוב המקרים נמשך שעה ויותר. ממוצע זמן ההמתנה המירבי למענה בנושא הקורונה היה כ-42 דקות, וממוצע זמן ההמתנה המירבי למענה בנושא המענק לעסקים הקטנים היה כשעה ו-18 דקות. עוד דיווח מבקר המדינה כי היו פונים שהמתינו יותר משעתיים למענה טלפוני בנושא הקורונה ובנושא המענק לעסקים הקטנים.
המבקר מתח ביקורת על כך שלא ניתנו למערך מס הכנסה הנחיות ברורות בדבר התנאים להכרה בחובות אבודים, בפרט בתקופת משבר הקורונה. העניין חשוב במיוחד, שכן רשויות המס מטילות על בעל חוב נקיטת פעולות משמעותיות לצורך הוכחת החובות כאבודים, כדי שיוכל לקבל בחזרה את המיסים ששולמו בשל המכירות שירדו לטמיון.
4 צפייה בגלריה
הגשת דו"ח נציב תלונות הציבור
הגשת דו"ח נציב תלונות הציבור
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ומה המליץ המבקר לרשות המיסים? קודם כל, לבחון לקראת המשך ההתמודדות עם המגפה את הפגיעה המשקית בענפים ובעסקים מסוימים, ובהתאם לסייע בגיבוש הקלות לענפים ועסקים אלו.
עוד המליץ לבחון את האפשרות, שהמייצגים (רואי חשבון, יועצי מס) יוכלו להגיש את הבקשות למענקים עבור המיוצגים שלהם, ולנהוג כך בנוגע למענקים הבאים שיינתנו.
המבקר המליץ לרשות "להפיק לקחים בכל הקשור לגיבוש תוכנית המענקים ולמימוש המענקים שאושרו, כדי להבטיח מתכונת מיטבית למתן מענקים".
בנוסף, לבחון במקרים של חלוקת מענקים מזורזת בעת חירום "הקמה של מערך בקרות בדבר הזכאות של מקבלי המענקים לקבל אותם".
המלצה אחרת נוגעת למערכות הממוחשבות של רשות המיסים, שכשלו בחלקן בימי משבר הקורונה, ולדאוג לכך שהמערכות יהיו מקושרות באופן מיטבי למערכות הממוחשבות של המוסד לביטוח לאומי ושירות התעסוקה. כמו כן, על הרשות לדאוג שהמערכת הממוחשבת שלה תפרט את כל הסיבות לאי-העברת מענק ולא תציין בכל פעם רק סיבה אחת.
בהקשר לחובות האבודים אמר המבקר כי על רשויות המס לשקול הקלה זמנית בתנאי ההכרה בחובות אבודים בעת הזאת, וכי תשתמש במידע העומד לרשותה או שביכולתה להשיג, כגון מידע בדבר סגירת עסקים, אי דיווח על מחזורי הכנסות והגשות בקשה להגנה מפני נושים, כדי לתמוך בקביעה כי מדובר בחוב אבוד.
המבקר חתם את הדו"ח בהמלצה שרשות המיסים תנצל את הניסיון שנצבר בתקופת משבר הקורונה כדי לשפר את השירות שלה גם בימי שגרה.
פורסם לראשונה: 15:57, 26.10.20