שוכרי הקניונים יעדיפו לשכוח את הקיץ הנוכחי. אחרי חודשי הסגר במרץ ואפריל, ועל רקע סגירת השמיים וביטול הנופשים המשפחתיים בחו"ל, קיוו הקמעונאים כי הציבור יוציא את הכסף ביולי-אוגוסט בקניות בישראל. אלא שהתקווה התבדתה, לפחות בכל הקשור בחודש יולי, שהסתיים עם צניחה בפדיונות הקניונים. הגל השני פגע קשות בעבודה בחודש יולי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנתוני חברת ריס, עולה כי המכירות למ"ר במרכזים המסחריים ביולי 2020 היו נמוכות בכ-8% לעומת יולי 2019. הירידה הגדולה ביותר נרשמה בקניונים האזוריים (קניונים גדולים שמושכים אוכלוסיה מערים שונות) שהמכירות בהם צנחו בכ-17% ביחס ליולי שעבר.
גם בחודש אוגוסט הפדיונות צפויים להיות נמוכים, ומשכירים כבר החלו להודיע לשוכרים על הנחות. לכלכליסט נודע כי בנמל תל אביב יקבלו השוכרים הנחה של 40% בשכר הדירה של חודש אוגוסט. במכתב שנשלח לשוכרי נמל תל אביב נכתב כי בשל המשכות משבר הקורונה והשלכותיו "החליטה החברה כי גביית דמי השימוש עבור חודש אוגוסט 2020 תופחת בסך 40%", והשוכרים התבקשו להעביר לחברה את הפדיונות של אוגוסט 2019 ואוגוסט 2020. החברה הודיעה כי "ההוראות האמורות יחולו, בשינויים המתחייבים, גם על גביית דמי השימוש עבור חודש ספטמבר".
הפאוור סנטרים: עלייה בפדיונות
מגמת הירידה בפדיונות בקניונים נמשכת מספר חודשים כאשר הנהנים מהתופעה הם הפאוור סנטרים, שבחסות הקורונה חווים עלייה במספר המבקרים שמתרגמת לעלייה בפדיונות. כך גם בחודש יולי רשמו הפאוור סנטרים עלייה של 4% במכירות למ"ר ביחס ליולי שעבר. לא מדובר בדבר של מה בכך, שכן בחודשי הקיץ החמים, עם דגש על חודשי החופש הגדול, הציבור הישראלי בורח לקניונים הממוזגים שגם מציעים אירועים חינמיים לילדים. השנה, המשפחות פוקדות את מרכזי המסחר הפתוחים שאינם ממוזגים, בשל הרצון להיות במקום פתוח ולא סגור.
המסחר ביולי התכווץ והושפע ממספר סיבות: עד שמונה הפרויקטור רוני גמזו, הממשלה יצרה תחושה של אי ודאות. היו ימים שהסגר היה גבולי והציבור קיבל תחושה מהממשלה שעוד רגע נכנסים לסגר נוסף. מצב זה העצים את אי הוודאות ובאותם ימים נפלו הפדיונות בחלק מהחנויות ב-50%. הציבור חשש לצאת החוצה כדי לא להדבק והנפילה בפדיונות הייתה מיידית.
סיבה נוספת שהשפיעה על הפדיונות ביולי היא תקופת "בין המצרים". השנה תשעה באב חל בסוף יולי ובשנה שעברה הוא חל באוגוסט. בכל תשעת הימים האחרונים של תקופת בין המצרים הציבור הדתי ממעיט לבצע קניות וזה השפיע על הפדיונות ביולי. מצד שני, נרשמה ביולי עליה במכירות במגזר הערבי בשל חג איד אל אידחא, שהשנה חל ביולי ובשנה שעברה המכירות בו יוחסו לאוגוסט.
מבין קבוצות הקניונים הגדולות, קניוני עזריאלי רשמו את הירידה הגדולה ביותר ביולי - כ-17%. קבוצת מליסרון רשמה ירידה של 11% והמכירות בקבוצת ביג עלו ב-1.5%. "אנחנו ב'דיאטה של צרכנות'", מסביר היועץ הכלכלי תמיר בן שחר. "הצרכן הישראלי מצוי ב'שנת הישרדות' וצפוי לחזור לפעילות רגילה בשנת 2021 לכל המוקדם. הקיטון בצריכה בחודשיים האחרונים - אחרי השלמות שביצעו הצרכנים בחודש מאי - היה צפוי ונובע מהעובדה שכיום למרבית הציבור ובעיקר המבוגרים שבהם ממעיטים להגיע למבנים סגורים. לצעירים נגמר הכסף והם חזרו לגור אצל ההורים, ובאופן כללי הקונים מעדיפים מרכזים פתוחים ומרכזים שכונתיים. חווית הקנייה בקניון נעלמה ביחס לחיים הנורמלים של לפני הקורונה".
לדבריו, הצרכנים גם מצהירים שיקנו פחות מוצרי אופנה פרימיום, בילוי ופנאי והלבשה והנעלה, שעליהם מבוסס מרבית התמהיל בקניון, ויחסכו כסף לימים קשים יותר. "כל זאת, עוד במצב שהשמים סגורים, כלומר 10% מכוח הקנייה נשאר בארץ ובזמן שכמות משקי הבית בישראל ממשיכה לגדול ב-2% בשנה. משמע, הקיטון בצריכה משמעותי הרבה יותר ממה שמראים הנתונים".
הפדיונות ביולי נפגעו גם מהחלטת הממשלה לסגור את המסחר בסופי השבוע. זה כשלעצמו פגע גם בקניונים שפועלים בימים אלה באופן חלקי במוצאי שבת, אך הפגיעה העיקרית היתה בפאוור סנטרים שפתוחים בשבת. שוכרים שפותחים חנויות בשבת בבוקר פודים כ-40% מהמחזור החודשי של החנות ביום שבת, וזה מחזור שנגרע מהם ביולי, בו המסחר בשבת הושבת. בשבת האחרונה פתחו חלק מהשוכרים את החנויות בניגוד להנחיות, אך דווקא רשתות גדולות כמו קסטרו, גולף ו-H&M העדיפו שלא לפתוח את החנויות מחשש לקבל קנסות. אלא שבמרכזי המסחר דיווחו כי גם אם הגיעו פקחים, הם לא נתנו קנסות בשבת האחרונה, אחרי הפארסה של סגירת המסחר, בין היתר, על רקע התנגדות חברי כנסת חרדים ולא בשל מצב התחלואה. הפדיונות, על פי השוכרים, היו נמוכים בשבת האחרונה ב-30% ביחס לשבת רגילה.