מאז בוא הקורונה נראה שנוצרה קדחת ניקיון. יש גידול עולמי בכל מוצרי החיטוי והניקיון, וכל מוצר שמוטבע אליו "אנטי-בקטריאלי" מחזיק בפוטנציאל להפוך ללהיט. עם הנגיף הגיע גל של מוצרים שמבטיחים חיטוי מחיידקים ומווירוסים, אף על פי שמעולם לא חשבנו שהם צריכים חיטוי - ממפתחות ועד מקררים. "הדאגה לנושא חוצה גבולות. צעירים, מראים המחקרים שלנו, רוצים חיטוי לא פחות ממבוגרים בגילי 70-60" אומר העתידולוג כריסטופר סנדרסן, יו"ר ומייסד משותף ב-The Future Laboratory, "וזה הזמן של התעשייה לממש ולהבין את נושא הניקיון והחיטוי".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
סנדרסן הוא אחד העתידנים הנחשבים בעולם שבין לקוחותיו H&M, סלפריג'ס, שאנל, הרודס, מרקס & ספנסר, ג'נרל מוטורס ורבים נוספים. בשיחה עם "ממון" ו-ynet הוא מעריך שעולם מוצרי החיטוי יזכה בקרוב למגוון עצום של חידושים: "ממוצרים קטנים שיזכירו לנו לרחוץ ידיים ולנקות את הסלולרי והמפתחות, ועד לתכנון הבתים והמבנים. למשל, חדרון ייעודי בכניסה לדירה שמפריד בינה ובין החוץ או מתחמי ואקום בכניסה לבניינים, עם לחצי אוויר שונים שיסייעו לחיטוי הנכנסים ובגדיהם".
9 צפייה בגלריה
(צילומים: בני גמזו, דולב פרנקל, סטודיו הולדיה, שאטרסטוק)
כל מוצר שמבטיח בטיחות מחיידקים צפוי להצלחה? "לא. ליצרנים ולמשווקים מומלץ להיזהר עם ההבטחות השיווקיות. איך משתמשים בהבטחות של מוצר אנטי-בקטריאלי או חופשי מקורונה כשמדובר בריהוט רך ומוצרי טקסטיל כמו כורסאות, כיסאות, וילונות, מזרנים ועוד? יש חילוקי דעות עד כמה הווירוס שורד על טקסטיל ומה היתרונות הבריאותיים בהצעת מוצרים נקיים מחיידקים לצרכן".
אבי ברססט, מנכ"ל הולנדיה, השיק לא מכבר מזרנים עם ציפוי בד אנטי-בקטריאלי, שמונעים התפתחות חיידקים ווירוסים - אבל בלי מילה או הבטחה שקשורה לקורונה. "זה זמן שיווקי טוב למוצרים כאלה, הציבור רוצה שקט וניקיון ומוכן להשקיע המון", הוא אומר. "לפחות תלכי לישון ותחשבי שעשית משהו כדי לעזור לך לא להידבק מקורונה". גם חברת גטה, מותג בינלאומי שפתח השבוע חנות דגל ראשונה בישראל, ומשווק מזרונים העשויים מ-100% לטקס טבעי, הכריז שהבדים מיוצרים בטכנולוגית הננו סילבר המחסלת חיידקים ופטריות אך אין הוכחה לגבי יעילות מול וירוסים בכלל וקורונה בפרט.
אורן אביגדור, מנכ"ל אסא אבלוי ישראל, יצרנית מולטילוק, מסכים עם ברססט: "בכל העולם יש דרישה אדירה למפתחות וידיות אנטי-בקטריאליות ואנטי-ויראליות. עשרות אלפי מפתחות כאלה נמכרו בחודשים האחרונים, וידיות אנטי-בקטריאליות היו מוצר נישתי וקפצו מאות אחוזים במכירות - למרות שהן לא עושות דבר להשמדת הקורונה", הוא מודה.
"קל לעסקים להשתמש בקורונה כבסיס לקידום מוצרים, אבל חובה לעשות זאת רק במוצרים שמרכיב תוספת הבטיחות מחיידקים ומווירוסים ניתן להוכחה ואינו שנוי במחלוקת", מזהיר סנדרסן. לאחרונה הוא ליווה כיועץ את פיתוח קו "מחטאי החיידקים" החדש של בקו הטורקית: מכונות כביסה, מקררים, מייבשים ואפילו מכשיר חיטוי יעודי לשיש. בעולם הקו הזה יגיע לשוק בנובמבר, בישראל תייבא אותו בראשית 2021 היבואנית ברימאג.
9 צפייה בגלריה
כריסטופר סנדרסון
כריסטופר סנדרסון
"צעירים רוצים חיטוי לא פחות ממבוגרים". כריסטופר סנדרסון, יו"ר ומייסד משותף ב-The Future Laboratory
(צילום: בני גמזו)
לשוק יצאו גם מבחר מוצרי טיהור אוויר ונורות יו.וי. למזגנים. בין השאר של חברת סטרליין המשווקת את אולטרה 5 הטוענת לצמצום קורונה חיידקים ונגיפים באוויר וחברת ARIA והיצרנים עובדים על פיתוחים נוספים שבדרך. הצרכנים נדרשים לשלם, כמובן, פרמיה. תוספת מחיר של 5% עד מאות אחוזים תמורת תוספת החיטוי שמנגנת על פחדינו. מי צריך את זה? האם זה עוזר לנו? לדברי ד"ר חגית אולנובסקי, מומחית לניהול סיכוני בריאות וסביבה, חיטוי חללים ומשטחים הוא מיותר: "אין סיבה להכניס אנשים לפאניקה ולחרדות. כולנו כמבוגרים חיים בהרמוניה עם החיידקים הרבים כשבסביבתנו, מה גם שכאשר הורגים את החיידקים בסיטונות הורגים גם את החיידקים הטובים", הסבירה.
ד"ר שרה ג'ארויס, פנימאית בריטית שייעצה לבקו בפיתוח קו המוצרים המחטאים, טוענת שהקורונה היא סיפור שונה: "הווירוס שורד עד 24 שעות על קרטון, עד 3 ימים על מתכת ופלסטיק. חשוב למצוא שיטות שיגנו על אנשים מקורונה גם בבית".
אז אילו חידושי קורונה עומדים בהבטחות, מה אומרת עליהם המומחית ד"ר אולנובסקי וכמה כל הניקיון הזה יעלה לכם בסוף? בדקנו.

המחטאים בשוק ואלה שבדרך: האם הם עומדים בהבטחות?

שישה מכשירי חשמל המבטיחים חיטוי של 99.99% מהחיידקים והבקטריות, גם קורונה, באמצעות קרני UV או בחימום. המוצרים נבדקו במכון המחקר Airmid, וקיבלו אישור מאוניברסיטת Rhine-Waal בגרמניה וממשרד הבריאות הטורקי. המכשירים: מכשיר חיטוי בגודל מיקרוגל, אליו מכניסים פריטים כמו מפתחות, טלפונים, ארנקים, מוצרים ארוזים מהסופר וכו'; מקרר עם מגירת חיטוי לפריטי מזון ואריזות; מייבש כביסה לחיטוי בגדים ללא צורך בכביסה; מכונת כביסה (ומכונת כביסה משולבת מייבש) עם תוכנית שעובדת ללא מים, במהלכה התוף מתמלא אוויר חם והבגדים נשמרים בטמפרטורה של 60 מעלות כדי להשיג חיטוי מלא; תנור בילט-אין עם תוכניות חיטוי באמצעות קיטור רווי וחום. אפשר לחטא מוצרי מזון ארוזים ואת הצד החיצוני של מאפים מבלי להשפיע על הטעם והמרקם בתוכנית ה-70 מעלות, בעוד שתוכנית ה-120 מעלות תחטא פריטים כגון קערות מתכת ומוצרי זכוכית; מדיח כלים לחיטוי כלי מטבח בטמפרטורה של 70-60 מעלות.
9 צפייה בגלריה
כלכלה מגירת חיטוי במקרר  קרדיט צילום: בני גמזו  Marina Kaplon Digmi,  VP Client Relations, Debby Group Office +972-3-5683000 | Mobile +972-52-8440707 marina@debby.co.il | www.debby.co.il
כלכלה מגירת חיטוי במקרר  קרדיט צילום: בני גמזו  Marina Kaplon Digmi,  VP Client Relations, Debby Group Office +972-3-5683000 | Mobile +972-52-8440707 marina@debby.co.il | www.debby.co.il
מגירת חיטוי במקרר
(צילום: בני גמזו)
כמה זה עולה? לפי המחיר בחו"ל מדובר בתוספת של 10%-15% בהשוואה למוצרי חשמל רגילים. בארץ היבואנית ברימאג טרם קבעה את המחיר.
דבר המומחית: מי צריך מכשיר חיטוי ייעודי למפתחות, לסלולרי או למשלוחים מהסופר? אם אתם לא מתחבקים עם השליח ולא לקחתם מוצר מהמדף דקות אחרי שסדרן חולה קורונה התעטש עליו, אין סיכוי שתחלו בקורונה ממוצרי הסופר. קטגוריה מיותרת שעלולה לייצר ביטחון מוטעה.
9 צפייה בגלריה
(צילומים: בני גמזו, דולב פרנקל, סטודיו הולדיה, שאטרסטוק)

החיטוי נעשה בטכנולוגיה אנטי-בקטריאלית ששמה Viro Clean, שמוטבעת בשלבים האחרונים של עיבוד הבד ומונעת מחיידקים ווירוסים להתפתח עליו. מדובר בבד למזרנים, ויש גם מגן מזרן וציפיות - ובדרך גם סט מצעים. אין הבטחה להגנה מקורונה, אך המוצר נבדק במעבדת "לאבה" ושם נמצא שאחרי שעה 98.43% מהחיידקים ו-86.62% מהווירוסים פחתו. אין פירוט של אילו חיידקים ווירוסים. לטענת היבואן המוצר זכה לתקן בינלאומי Ecotex והיה מיועד לצאת לשוק לפני הקורונה.
כמה זה עולה? מזרנים עם הבד המיוחד נמכרים באותו המחיר. מגן מזרן יעלה החל מ-450 שקל למיטה זוגית סטנדרטית. זוג ציפיות לכרית יעלה 300 שקל, בעוד שעל ציפיות רגילות איכותיות תשלמו חצי מזה ואף פחות.
דבר המומחית: אולי הרעיון נחמד, אבל לא ראיתי מישהו שישן על מזרן בלי סדין - מה שגורם לאיבוד אפקט ההגנה. מה גם שהיכולת להידבק בקורונה ממוצרי טקסטיל שנויה במחלוקת, והמוצרים הספציפיים האלה אפילו לא מתיימרים להגן מקורונה.
מדובר במדבקה לשימוש חד-פעמי שמצמידים לצד החיצוני של המסכה הכירורגית הפופולרית. החיטוי נעשה באמצעות לכידת הווירוסים בסיבים, המכילים גם פובידון יודין (PVP-1). המוצר אושר על ידי משרד הבריאות כמדבקה לשיפור ההגנה האנטי-ויראלית, אם כי וירוס הקורונה לא כלול באישור.
כמה זה עולה? 315 שקל ל-20 יחידות, 495 שקל ל-50. מסכות פנים רגילות אפשר להשיג גם ב-9.90 שקלים ל-50 יחידות.
דבר המומחית: המדבקה אולי משפרת את ההגנה של מסכה סטנדרטית, אבל גם הוספת משקף מגן, אוורור החדר ושמירת מרחק עושים זאת. ומה מחיר הנוחיות והאסתטיקה? אנחנו ניסינו והיה מסורבל, לא נוח ומכביד בשימוש.
ההרכב הכימי של החומר שממנו עשוי ראש המפתח, הצבוע בירוק להבדיל ממפתחות רגילים, לדברי היצרן, מפחית דרמטית את יכולת החיידקים להתפתח. למוצר יש אישור תקן ISO, אך אין הוכחה ליעילות בנטרול הקורונה. מפתחות וידיות דוחי וירוסים, כולל קורונה, כבר בפיתוח.
כמה זה עולה? 15-85 שקל למפתח לעומת 13-81 שקל למקביליהם הרגילים. 100-500 שקל לידית לעומת 50-250 שקל לידיות רגילות.
דבר המומחית: השאירו את המפתח לידכם, רחצו ידיים אחרי נגיעה בידית ותחסכו כסף בלי לייצר ביטחון מיותר.
המערכת מדגם ARECA מותקנת בתוך מזגנים מפוצלים ומיני מרכזיים ומזרימה לתעלת המיזוג אוויר שעובר דרך אור אולטרה סגול (UVC) באורך גל של 254 ננו מטר, שלדברי החברה משמיד 99.9% מהחיידקים והווירוסים בחלל. יש להחליף את המנורה אחת לשנה. המערכת מותקנת בבתי חולים, משרדים, מסעדות ועוד, ויצאה בעקבות הקורונה לשוק הפרטי. לדברי היצרן, הטכנולוגיה מומלצת לשימוש במזגנים על ידי משרד הבריאות, אך מערכת ספציפית זו לא נבדקה. החלקים קבלו אישור.
כמה זה עולה? 3,500 שקל כולל התקנה (וכמובן, לא כולל את המזגן).
דבר המומחית: מערכות מהסוג הזה נמצאות בשימוש בבתי חולים אבל בסביבה ביתית אם אתם שוהים בחדר עם חולה קורונה התקנת הנורה במזגן לא תעזור. עד שהאוויר יחדור למזגן יש סיכוי קלוש שיוותרו בו טיפות עם הוירוס. ואגב, אור UVC לא מחסל מזהמים כימיים, רק מסנן ומונע מהם לחדור.