צפו בתיעוד מרחפן: רחובות תל אביב ריקים בצל משבר הקורונה
(אסף הובר)

למה בתי עסק צריכים לשלם אגרת שילוט אם העסקים שלהם מושבתים? עיריות גובות אגרה שנתית על שילוט של חנויות ומסעדות, ומסעדנים מבקשים כעת מהעירייה לוותר על החלק היחסי של אגרה זו, לנוכח משבר הקורונה שהביא לסגירת עסקים או למעבר לפעילות חלקית.
באחת מרשתות הקפה שלה סניפים רבים בתל אביב, אמרו ל-ynet שהעלות של השירות לרשת יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים בשנה ולעיתים אף יותר מכך, תלוי במספר הסניפים. עבור מסעדה מדובר בכמה אלפי שקלים בשנה, כלומר כמה מאות שקלים בחודש. העירייה כבר ויתרה על מספר אגרות למסעדנים, כגון אגרת שולחנות וכסאות או פרגוד וכן אגרת היתר לפתוח בלילה, בהן מדובר על כאלף שקל בחודש לפחות לכל אגרה. יחד עם זאת, אגרת השילוט היא אגרה שנגבית גם מעסקים אחרים שאינם מסעדות.

2 צפייה בגלריה
כיכר רבין ריק מאנשים
כיכר רבין ריק מאנשים
כיכר רבין ריק מאנשים בצל מגבלות משבר הקורונה
(צילום: מוטי קמחי)
מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד" תומר מור, טוען כי "אם יש סגר, לא מסתובבים ברחובות, אף אחד לא רואה את השלט, אז אין שום סיבה לשלם".
עוד הוסיף מור כי "שילוט זה לא המון כסף, אבל זה מספיק כסף בתקופה הזאת כדי שיהווה זה סכום משמעותי עבור המסעדן. כל שקל יעזור. אנחנו היום במלחמת הישרדות וכל שקל קובע. בנוסף, אם יש לך מספר שילוטים את משלמת יותר. ציורים מבחינת העירייה - זה גם שילוט. אתה יוצר מודעות? זה שילוט. יש עסקים שהשילוט משמעותי להם. אם יוותרו על אגרת שילוט זה יעזור לא רק למסעדנים אלא לכל העסקים בעיר ובערים אחרות. אנחנו בדיונים גם עם ירושלים וחיפה".

השותף של איציק הגדול: "חיים על 25% מהמחזור"

בן אסולין, שותפו של איציק לוזון במסעדת איציק הגדול, מוסד יפואי ותיק, טוען שמדובר בעוול: "אם אתה נותן לי פטור מאגרת שולחנות וכסאות, למה אתה לא נותן לי פטור לגבי השילוט? אם העירייה יכולה לעזור לנו, למה היא לא עושה את זה? הרי מה יהיה ביום שאחרי? עכשיו אנחנו בשלב המחלה, אבל ההתאוששות מהמחלה תהיה הרבה יותר קשה. אולי נצטרך לצמצם עובדים, להגדיל מרווח בין שולחנות. אבל את ההוצאות והדרישות העירייה לא תצמצם. ברור שהעסק משתמש בשלטים כדי לפרסם את עצמו והעירייה גובה על כך כסף, אבל העסק לא עובד כרגע. לא עובד".
2 צפייה בגלריה
חיפה
חיפה
סניף ארומה בחיפה סגור עקב התפשטות הקורונה
(צילום: שמיר אלבז)
סגרתם לגמרי את המסעדה?
"סגרנו את העסק ב-14 במרץ ואין לא משלוחים ולא נעליים. זה עסק שלא יכול להיבנות על משלוחים, כי הוא עסק גדול מאוד עם המון עובדים, עם אופרציה מורכבת. הוא מייצר לעצמו את הכל.
"כן יש לנו חנות בשר שעובדת, שהיא נכון להיום מחזיקה אותנו, כולל אתר אינטרנט שהעלינו עבורה בימים אלה. שלחנו 55 אנשים מתוך 74 עובדים הביתה לחל"ת. אלה אנשים שעובדים פה למעלה מ-10 ואפילו 20 שנה, ועוד הרבה חבר'ה צעירים עם משפחות. המחזור שלנו הוא גג 25% ממה שהיה לנו, אנחנו חיים על 20%-25% מהמחזור הרגיל שלנו. איך מתמודדים עם כזה דבר?"
כמה כסף אתם משלמים לעירייה בשנה על אגרות?
"אני משלם כמה עשרות אלפי שקלים על אגרות לעירייה. וזה לא כולל תשלום תמלוגים על מוזיקה לאקו"ם, אילן, אשכולות והפדרציה. זה אלף שקל בחודש עבור הארגונים האלה. כלומר, גם כשאת מכבה את כל המנועים של העסק, הוא עולה בחודש רדום 15-12 אלף דולר".
מור טוען שעדיין לא ברור מה יהיה עם הנחת הארנונה לבתי העסק בעיר. "זה הולך להיות מאבק, הם הבטיחו שהתחשיב יהיה שמי שעושה משלוחים עדיין יקבל 50% הנחה בארנונה. לא סופי. צריך להבין שההכנסות של עסקים בזמן המשלוחים לא קשורות למה שהיה לפני המשלוחים. וגם: השימוש בנכס הוא רק במטבח, לא מעבר, שזה אולי רבע מהנכס. העסק גם בקושי עובד כי אפשר להשתמש רק בחלק יחסי בגלל הוראות המדינה".

עיריית ת"א: דרישה לאגרת שילוט, אך אושרו הקלות אחרות

מעיריית ת"א נמסר בתגובה כי "בעלי העסקים ידרשו לשלם אגרת שילוט, אך כפי שפרסמנו כבר בתחילת משבר הקורונה, מועצת העירייה אישרה מספר הקלות משמעותיות. בכלל זה, פטור מתשלום אגרות בגין העמדת שולחנות וכיסאות ו/או העמדת פרגוד, לעסקים שיוכיחו כי נסגרו בהוראת משרד הבריאות ולא עשו שימוש בשטח הרחוב ופטור מתשלום אגרת היתר לילה, לעסקים שיוכיחו כי שינו את מתכונת פעילותם בהוראות משרד הבריאות ולא פתחו את עסקם בשעות שצוינו בהיתר. בנוגע לארנונה, אנו ממתינים להחלטת הממשלה".
כן מסרו כי "העסקים בתל אביב-יפו מהווים את עמוד השדרה של הכלכלה העירונית ועיריית תל אביב-יפו קשובה למצוקתם".
מה קורה בעיריות אחרות? שאלנו את עיריית ב"ש, ראשל"צ, חיפה וירושלים.
מעיריית ב"ש נמסר כי "העירייה טרם הוציאה חיובים לשנת 2020, על כן בתי עסק לא חויבו השנה בגין אגרה זו, כך החליט ראש העיר רוביק דנילוביץ'.לאחר החזרה מחג הפסח, ייבחן הנושא מתוך כוונה לסייע לעסקים הקטנים והבינוניים".
מעיריית ראשל"צ נמסר כי "אגרת השילוט היא שנתית בהתאם לחוק העזר. העירייה אינה מוסמכת להעניק פטור או הנחה. על אף האמור, ראש העיר הקים צוות לבדיקת הנושא".
מעיריות חיפה וירושלים לא נמסרו תגובות עד למועד פרסום הכתבה.