אחוז המפוטרים בכלל הענפים במשק טיפס משמעותית בשבועיים הראשונים של חודש יולי ל-7.6%, לעומת 4.5% מפוטרים באמצע חודש יוני. כך עולה מסקר שמפרסמת היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לבחינת מצב העסקים והתעסוקה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה וההגבלות המתלוות אליו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בסקר הנערך זו הפעם השביעית מאז החל המשבר. הסקר הנוכחי הקיף 1,400 עסקים עם חמש משרות שכיר ומעלה, בחלק מהפעילות במשק: בענפי ההיי-טק, התעשייה המסורתית והמעורבת, הבינוי, המסחר הקמעונאי, השירותים הפיננסיים, שירותי הביטוח ושירותי המזון והמשקאות (הכוללים מסעדות, דוכנים ואולמות אירועים). אוכלוסיית הסקר הקיפה כ-1.45 מיליון שכירים, שהם כ-34% מסך השכירים במשק ערב משבר הקורונה.
הנתונים מלמדים על הרעה בכלל הענפים שנבחנו. העלייה בפיטורים הקיפה את כל הענפים, כאשר הגידול החד ביותר בשיעור המפוטרים נרשם בענף השירותים המקצועיים הטכניים, התחבורה וההובלה - מ-2.1% באמצע יוני ל-7.2%. שיעור הפיטורים הגבוה ביותר נמצא בענף שירותי מזון ומשקאות - 13.5%, ואחריו בבינוי - 10.8%. במקביל, נרשמה לראשונה מאז חודש אפריל ירידה באחוז המועסקים בענפים השונים, מ-81.5% באמצע חודש יוני ל-79.6% בסקר הנוכחי.
עוד מלמדים הנתונים, כי אחוז העובדים בחל"ת ירד ל-7.3% לעומת 8.4% באמצע חודש יוני, על רקע תוכניות התמריצים להחזרת עובדים ותעסוקה. עם זאת, קצב חזרת העובדים מהחל"ת ירד באופן משמעותי בהשוואה לסקרים הקודמים.
הירידה באחוז העובדים בחל"ת התבטאה בעיקר בענפי המסחר הקמעונאי ובתעשייה, בעוד בענף שירותי המזון והמשקאות (מסעדות ואולמות אירועים) נרשמה עלייה בשל החזרת המגבלות על ענף זה. בהיי-טק, שיעור הפיטורים עלה לכ-7.1% מתחילת המשבר (לעומת 4.5% בסקר הקודם), בנוסף על כ-3% הנמצאים בחל"ת בענף (לעומת 3.8% בסקר הקודם).
חשש מפגיעה חמורה בפדיון
עוד מלמד הסקר, שכחמישית מהעסקים (19.6%) צופים פגיעה חמורה של יותר מ-50% בפדיון - נתון נמוך במקצת מההערכות בחודש יוני, שעמדו על ירידה של 22.6% בפדיון. בבחינת הגורמים לפגיעה בפעילות החברה, 38.6% מהעסקים ייחסו זאת לירידה בביקוש המקומי.
בנוסף, 17.6% מהעסקים תלו את הפגיעה בהנחיות הממשלה ומשרד הבריאות, אך בגורם זה נמצאה שונות רבה בין הענפים; 49% מהעסקים בענף שירותי מזון ומשקאות ציינו אותו כגורם העיקרי, לעומת פחות מ-7% בענפי השירותים ובענפי התעשייה. הגורם השלישי שצוין כפוגע בפעילות הוא בעיות בתזרים המזומנים ובאשראי.
בבחינת הצעדים שנקטו עסקים כדי להתמודד עם המשבר, רבע (24.9%) מהעסקים דחו או ביטלו גיוסי עובדים שהיו מתוכננים. נתון זה בלט בעיקר בענפי ההיי-טק - עם 45% מהעסקים שדיווחו על כך.
שיפור ביכולת לעבוד מהבית
עוד מלמדים הנתונים, כי 23.8% מהעסקים בסקר פיתחו או שיפרו אפשרות טכנולוגית לעבודה מהבית עם נגישות למערכות. שינוי זה בלט בעיקר בענפי ההיי-טק והפיננסים, עם יותר מ-50% מהעסקים שדיווחו על שינוי זה.
בנוסף, 18.6% דיווחו על כניסה לשווקים חדשים או שינוי בתמהיל הלקוחות, 18.5% - על מעבר לעבודה במשמרות, 18.3% עברו לשליחויות, 14% - מכירה מקוונת ברשת, וכמעט 10% ביצעו שינוי במוצרים. בענף המסחר הקמעונאי, 31% מהעסקים דיווחו על הוספת אפשרות של משלוח המוצר לבית הלקוח, וב-23.9% מהעסקים פיתחו אפשרות לרכישה מקוונת של מוצריהם.
בהסתכלות עתידית, 56.3% מהעסקים מדווחים כי אינם צופים שינוי במחירי המוצרים או בשירותים העיקריים שהם מספקים בחודשים הקרובים. עם זאת, כרבע (25.7%) ממנהלי העסקים בענפי הבינוי צופים שמחירי המוצרים או השירותים שהם מספקים יירדו בחודשים הקרובים.