צפו: העצמאים שקיבלו מענק נמוך עונים ליועץ רה"מ באולפן ynet
(צילום: משי בן עמי)

אחוז המפוטרים בכלל הענפים במשק טיפס משמעותית בשבועיים הראשונים של חודש יולי ל-7.6%, לעומת 4.5% מפוטרים באמצע חודש יוני. כך עולה מסקר שמפרסמת היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לבחינת מצב העסקים והתעסוקה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה וההגבלות המתלוות אליו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בסקר הנערך זו הפעם השביעית מאז החל המשבר. הסקר הנוכחי הקיף 1,400 עסקים עם חמש משרות שכיר ומעלה, בחלק מהפעילות במשק: בענפי ההיי-טק, התעשייה המסורתית והמעורבת, הבינוי, המסחר הקמעונאי, השירותים הפיננסיים, שירותי הביטוח ושירותי המזון והמשקאות (הכוללים מסעדות, דוכנים ואולמות אירועים). אוכלוסיית הסקר הקיפה כ-1.45 מיליון שכירים, שהם כ-34% מסך השכירים במשק ערב משבר הקורונה.
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
הנתונים מלמדים על הרעה בכלל הענפים שנבחנו. העלייה בפיטורים הקיפה את כל הענפים, כאשר הגידול החד ביותר בשיעור המפוטרים נרשם בענף השירותים המקצועיים הטכניים, התחבורה וההובלה - מ-2.1% באמצע יוני ל-7.2%. שיעור הפיטורים הגבוה ביותר נמצא בענף שירותי מזון ומשקאות - 13.5%, ואחריו בבינוי - 10.8%. במקביל, נרשמה לראשונה מאז חודש אפריל ירידה באחוז המועסקים בענפים השונים, מ-81.5% באמצע חודש יוני ל-79.6% בסקר הנוכחי.
עוד מלמדים הנתונים, כי אחוז העובדים בחל"ת ירד ל-7.3% לעומת 8.4% באמצע חודש יוני, על רקע תוכניות התמריצים להחזרת עובדים ותעסוקה. עם זאת, קצב חזרת העובדים מהחל"ת ירד באופן משמעותי בהשוואה לסקרים הקודמים.
:
הירידה באחוז העובדים בחל"ת התבטאה בעיקר בענפי המסחר הקמעונאי ובתעשייה, בעוד בענף שירותי המזון והמשקאות (מסעדות ואולמות אירועים) נרשמה עלייה בשל החזרת המגבלות על ענף זה. בהיי-טק, שיעור הפיטורים עלה לכ-7.1% מתחילת המשבר (לעומת 4.5% בסקר הקודם), בנוסף על כ-3% הנמצאים בחל"ת בענף (לעומת 3.8% בסקר הקודם).

חשש מפגיעה חמורה בפדיון

עוד מלמד הסקר, שכחמישית מהעסקים (19.6%) צופים פגיעה חמורה של יותר מ-50% בפדיון - נתון נמוך במקצת מההערכות בחודש יוני, שעמדו על ירידה של 22.6% בפדיון. בבחינת הגורמים לפגיעה בפעילות החברה, 38.6% מהעסקים ייחסו זאת לירידה בביקוש המקומי.
בנוסף, 17.6% מהעסקים תלו את הפגיעה בהנחיות הממשלה ומשרד הבריאות, אך בגורם זה נמצאה שונות רבה בין הענפים; 49% מהעסקים בענף שירותי מזון ומשקאות ציינו אותו כגורם העיקרי, לעומת פחות מ-7% בענפי השירותים ובענפי התעשייה. הגורם השלישי שצוין כפוגע בפעילות הוא בעיות בתזרים המזומנים ובאשראי.
בבחינת הצעדים שנקטו עסקים כדי להתמודד עם המשבר, רבע (24.9%) מהעסקים דחו או ביטלו גיוסי עובדים שהיו מתוכננים. נתון זה בלט בעיקר בענפי ההיי-טק - עם 45% מהעסקים שדיווחו על כך.

שיפור ביכולת לעבוד מהבית

עוד מלמדים הנתונים, כי 23.8% מהעסקים בסקר פיתחו או שיפרו אפשרות טכנולוגית לעבודה מהבית עם נגישות למערכות. שינוי זה בלט בעיקר בענפי ההיי-טק והפיננסים, עם יותר מ-50% מהעסקים שדיווחו על שינוי זה.
2 צפייה בגלריה
שיחת זום
שיחת זום
עובדים מהבית. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בנוסף, 18.6% דיווחו על כניסה לשווקים חדשים או שינוי בתמהיל הלקוחות, 18.5% - על מעבר לעבודה במשמרות, 18.3% עברו לשליחויות, 14% - מכירה מקוונת ברשת, וכמעט 10% ביצעו שינוי במוצרים. בענף המסחר הקמעונאי, 31% מהעסקים דיווחו על הוספת אפשרות של משלוח המוצר לבית הלקוח, וב-23.9% מהעסקים פיתחו אפשרות לרכישה מקוונת של מוצריהם.
בהסתכלות עתידית, 56.3% מהעסקים מדווחים כי אינם צופים שינוי במחירי המוצרים או בשירותים העיקריים שהם מספקים בחודשים הקרובים. עם זאת, כרבע (25.7%) ממנהלי העסקים בענפי הבינוי צופים שמחירי המוצרים או השירותים שהם מספקים יירדו בחודשים הקרובים.