משבר כלכלי חסר תקדים, כלכלה מתכווצת וסימנים של מיתון לא יעצרו אותן: למרות הקורונה וחרף החולשה של הענף, שהתחילה עוד לפני התפשטות הנגיף הסיני, רשתות האופנה הגדולות דווקא מצליחות להתרחב בימים אלה – ופותחות סניפים חדשים בקניונים ברחבי הארץ. השבוע פורסם בממון וב-ynet כלכלה כי פוקס וקסטרו-הודיס רוצות לנצל את העובדה שלישראלים כנראה ייקח עוד הרבה זמן עד שיוכלו לטוס לחו"ל בשביל שופינג, וחתמו על הסכמים עם הקניונים הגדולים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אחרי שהפעילו לחצים כבדים על הפוליטיקאים להעניק גם להן מענקים, כפי שמקבלים העסקים הקטנים במסגרת תוכנית הסיוע הממשלתית להחזרת עובדים שהוצאו לחל"ת אל שוק התעסוקה, ובתום דין ודברים על שכר הדירה מול בעלי קבוצות הנדל"ן המחזיקות במרכזי הקניות, הרשתות הגדולות צפויות לפתוח חנויות שישתרעו על שטחים נרחבים למדי.
1 צפייה בגלריה
רשת אורבניקה: מגוון רחב של מכנסיים קצרים בחזית החנות
רשת אורבניקה: מגוון רחב של מכנסיים קצרים בחזית החנות
הרשתות הגדולות עושות עסקים. רשת אורבניקה
(צילום: מירב קריסטל)
כך, פוקס דיווחה כי תפתח 3 סניפים נוספים של נייקי, בין היתר על רקע העלייה במכירת אופנת הספורט; קסטרו מצדה דיווחה כי תפתח 3 סניפים של מיניקה – תת רשת של אורבניקה המציעה ביגוד מוזל. ורשת רנואר פתחה אף היא בחודש האחרון חנות לבגדי גברים (האח הצעיר של טוונטי פור סבן) ומתכננת פתיחה של 18 חנויות נוספות.

לא מפתיע?

גם רשת H&M הסעירה את הקונות והקונים כשהודיעה כי היא פותחת חנות אאוטלט ראשונה בישראל, אם כי אצל רשת האופנה החביבה על הישראליות והישראלים המצב מעט שונה: היא הושבתה לחודשיים בעקבות משבר הקורונה, ובניגוד לרשתות אחרות עדיין לא מפעילה אתר מכירה באונליין - ולכן הצטברה אצלה סחורה, שהיא תמכור בזול ביישוב ירכא.
למען האמת, כנראה שאי אפשר להיות ממש מופתעים מהתרחבות הרשתות. מצד אחד הן חוו קשיים מהותיים לאורך התקופה האחרונה, מאידך מיד עם ההקלות על הסגר נתונים חדשים שהתפרסמו השבוע מראים כי המיתון לא פגע בענף הביגוד - שרשם עלייה של כ-15% בממוצע בהיקף השימוש בכרטיסי אשראי לעומת השימוש טרום המשבר.
אבל בינתיים, בזמן שהקמעונאים הגדולים עושים עסקים, מי שממשיך לספוג את האש אלה בתי העסק הקטנים. על פי הערכות של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שפורסמו לקראת דיון בוועדת הכספים של הכנסת בנושא, לא פחות מ-70 אלף עסקים כאלה עלולים להיסגר השנה בעקבות המצב. רשת רזילי, למשל, כבר סגרה את שעריה, עד שברגע האחרון ניצלה לאחר שנרכשה על ידי שחקן חזק בשוק; ומעצבת האופנה הוותיקה רזיאלה גרשון, שהצטרפה גם היא השבוע לרשימת הקורבנות הכלכליים של הווירוס והודיעה כי היא סוגרת את החנות המיתולוגית בתל אביב, כנראה לא תהיה היחידה.
פורסם לראשונה: 08:16, 19.06.20