חשש כבד מהעמקת המשבר בענפי התיירות בארץ נוכח מבצע "שומר החומות", שנכנס ליומו העשירי. בישיבה מיוחדת של ועדת הכספים שהתקיימה היום (רביעי) נמסרו נתונים חמורים על המתרחש בענף והובע חשש ממשי לעתידם של אלפי עובדים, שחלקם לא מועסקים כבר שנה ורבע.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, ציין כי 2,000 עובדי התיירות המאורגנת מייצרים 8.5 מיליארד שקל בשנה בהכנסות ממט"ח, שאבדו בשנת הקורונה. מנכ"לית התאחדות בתי המלון ציינה, כי מחצית מהמלונות בירושלים, חלק מהמלונות בתל אביב וכל המלונות בעיר נצרת עדיין סגורים.
1 צפייה בגלריה
פיילוט חדש של חברת אל על לתוצאות מהירות של בדיקות קורונה לפני עלייה למטוס
פיילוט חדש של חברת אל על לתוצאות מהירות של בדיקות קורונה לפני עלייה למטוס
נתב"ג בצל הקורונה
(צילום: AFP)
ההערכה כעת היא שב-10 ימי הלחימה, שכללו את חג השבועות שאמור היה להיות עמוס בתיירות פנים, המלונות הפסידו כבר 110 מיליון שקל. מנכ"ל התאחדות משרדי הנסיעות התריע כי משרדי הנסיעות יאלצו לפטר את עובדיהם אם לא יוארכו המענקים ודמי האבטלה לשוהים בחל"ת מעבר לחודש יוני. לדבריו, רק תשלום הפיצויים לעובדים עלול להביא לקריסת משרדי הנסיעות בארץ.
ועדת הכספים הזמנית קיימה את הדיון על "מצבו הקשה של ענף התיירות" ביוזמת ח"כ קרן ברק. הישיבה עסקה בפגיעה הקשה בענף על ענפיו השונים נוכח משבר הקורונה, ועל דרכים אפשריות לסיוע לענף, כאשר ברקע - סיומה של תוכנית הסיוע מטעם המדינה כבר בחודש יוני. את הדיון ניהל ח"כ אופיר כץ.
ח"כ ברק ציינה, כי במסגרת הארכת תקופות החל"ת הועלתה שוב ושוב השאלה מה יקרה עם הענפים שיישארו סגורים במועד סיום תקופת החל"ת, וכי שר האוצר השיב כי כשתגיע העת יינתן מענה לענפים שיוותרו פגועים: "חשבנו שנהיה כבר עם ממשלה מתפקדת, ואנחנו לא שם, אבל צריך פתרונות ברורים לכמה וכמה ענפים. נמצאים פה ענף התעופה, סוכני הנסיעות, המלונאים, המגזר העסקי, מארגני התיירות, מדובר גם בחברות גדולות יותר וגם בעסקים קטנים שצריכים לדעת מה קורה איתם, ואנחנו מחויבים לכל מי שעסקיו נותרו קיימים והוא לא יכול לפעול".
יו"ר ועד עובדי אל-על, שרון בן יצחק, אמר: "כבר לפני שבועיים חידדתי את חשיבות חברת התעופה עבור אזרחי המדינה. לצערי הנבואה התגשמה ואנחנו בעתות משבר, כאשר היחידות שטסות היום אלה חברות התעופה הלאומיות, כי כל החברות הזרות לא טסות לישראל. יש לנו עוד 3,500 עובדים בחל"ת, ביוני החל"ת מסתיים, אנשים תחת הלוואות וחובות כבדים, האוויר היחידי שיש להם זה החל"ת שהם מקבלים. זה רגע חשוב שאנחנו נמצאים בו ויש לבנות מתווה מיוחד לעובדי אל על. בלי המתווה הזה העובדים נופלים למעגל העוני".
הקמפיין של משרד התיירות בדובאי, מהחודש שעבר
(באדיבות משרד התיירות)

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר: "ישראייר מצויה כבר 450 ימים בתוך המשבר הזה, ולא הפסקנו לטוס. הטסנו הכי הרבה נוסעים גם בינ"ל וגם פנים ארצי, ועדיין יש 200 עובדי חברה שממתינים בבית, ועוד מאות כאלה בחברות הבנות. יש כוח אדם מקצועי ואיכותי שיושב בבית ועד סוף יוני אין סיכוי שנוכל להחזיר אותו. אולי 10% מהאנשים יחזרו, תלוי בהפסקת האש".
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת: "כל המתווה להחזרת התיירים לישראל בנוי עלינו - אנחנו התיירות המאורגנת. כרגע נתנו לנו תעודת פטירה לסוף חודש יוני, אנחנו סופרים את הימים לראות מה יהיה. מדובר בענף הייצוא השישי של מדינת ישראל, בדומה לייצוא הענף הביטחוני. אנחנו מייצגים את הרוב המוחלט שעוסקים רק בתיירות הנכנסת. אנחנו קבוצה קטנה ונבחרת של 140 חברות ו-2,000 עובדים שמייצרים שמונה וחצי מיליארד שקל בהכנסות ממט"ח. אנחנו השמן בגלגלי התעשייה שמביא את התיירים, אנחנו מביאים את הכסף לחשבונות ומפזרים את זה לפחות ל-40 אלף אנשים בארץ".
יעל דניאלי, מנכ"ל התאחדות בתי המלון: "ערב המערכה בדרום עדיין כ-20 אלף עובדים שלנו לא חזרו לעבודה. באילת היקף הביטולים עמד על 30 עד 40 אחוזים. רצף האירועים בלתי נסבל מבחינתנו. המצב הזה מחייב המשך סיוע גם לאחר יוני, בו מסתיימים כל מעגלי הסיוע הרוחבי, המשך הקלות בארנונה, מענקים קבועים וכמובן חל"ת גמיש לעובדים, מבחינתנו יש צורך גם לבצע החלטות שהתקבלו בוועדה ובממשלה, לתמיכה בעסקים מ-400 מיליון. יש לי 85 מלונות שלא קיבלו שקל מהמדינה, כי מחזור העסקים שלהם מעל 400 מיליון שקל".
טלי לאופר, מנכ"ל התאחדות משרדי הנסיעות: "כל מי שקשור בשער הכניסה והיציאה של נתב"ג נמצא עמוק במשבר הקורונה. אנחנו איפה שכלל המשק היה לפני 10 חודשים. קופת העסקים ריקה לחלוטין. עוד שבועיים-שלושה, אם לא תתקבל החלטה של הארכת החל"ת והמענקים, כל המשרדים בענף התיירות יצטרכו לשחרר את העובדים והענף יקרוס סופית".
דובי אמיתי, יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים: "בשם כל המגזר העסקי, ענף התיירות, המלונאות והסובבים אותו הוא הענף בעל מקדם ההתאוששות הארוך ביותר. על כל שקל שהמדינה תשקיע דווקא עכשיו ביציאה ובסיוע לצמיחת הענף הזה, היא תקבל שלושה וארבעה שקלים חזרה".
אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות: "הענף הזה היה בבום הכי גדול והתרסק מחמישה מיליון תיירים שהיינו אמורים לקבל בדצמבר 2020. כל התעשייה נערכה, עוד אוטובוסים, עוד קומות במלונות, עוד מטוסים. תשתית התיירות הנכנסת שלנו בסכנה גדולה, כי אנחנו פשוט מאבדים תשתית - ערים כמו ירושלים, טבריה, נצרת, אלה ערי שממה כרגע, אם הם עובדים זה רק בסופי שבוע וחופשות, ואז קרה מה שקרה ב-10 ימים האלה".
שרת התיירות, אורית פרקש-הכהן: "אני מרגישה שאנחנו בסוג של טבעת. אנחנו צריכים לזכור פעם אחת שמאוגוסט שעבר דיברנו על חל"ת גמיש וזה לא קרה. לקראת יוני אנחנו צריכים לפרק את הענף הזה כמו גם ענפים אחרים לחלקים, ולראות איך אנחנו נותנים מענה נכון לכל חלק. הגיע הזמן לעשות עבודה מדוייקת ולהסיר חסמים שיש בבתי המלון. בתי המלון ריקים, יש הרבה מאוד הגבלות שעדיין חלות עליהם, צריך לראות איך משחררים את הפלונטרים ונותנים לאנשים לעבוד, לתמוך בסוכנויות נסיעות מבחינת מענקים וסל ההטבות, ולראות את התמונה בצורה רחבה, וכל ענף מה שנכון לו".
נעם דן ממשרד האוצר: "אנחנו מכירים את הפגיעה הייחודית בענף. הוא קיבל מענקים שונים והוא הענף היחידי שקיבל סיוע בנוסף לתוכניות הכלליות, סיוע ייחודי לצורך שיווק ושימור עובדים ועבור המלונות ניתן מענק ייחודי של 300 מיליון שקל ומתווה של איים ירוקים. אנחנו בשיח עם משרד התיירות לגבי הרחבת הסיוע לענף התיירות - הארכת חל"ת בצורה דיפרנציאלית כדי לא לפגוע בענף, מענק חזרה לעבודה ועוד".