משרד הבינוי אוסר, אך העירייה מתירה לו: זוכי תוכנית מחיר למשתכן ברחוב דבורה עומר ברעננה גילו לאחרונה כי בפרויקט שלהם תוצמד רק חניה אחת לדירה, בעוד יתר החניות יישארו בידי הקבלן, שלטענתם מעוניין למכור אותן בשוק החופשי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הפרויקט נמצא בהליכי קידום וטרם התקבל לו היתר בנייה. הוא כולל חמישה בניינים בני תשע קומות, ובסך הכל 147 דירות, מהן 27 יימכרו בשוק החופשי והיתר במסגרת מחיר למשתכן. בנוסף לכך הפרויקט כולל שטחי מסחר. המחיר לזכאים עומד על כ-14 אלף שקל למ”ר, וטווח המחירים נע בין כ-1.2 מיליון שקל ל-2 מיליון שקל לדירת מחיר למשתכן.
לפי התב"ע, לפרויקט יש 298 חניות תת-קרקעיות. לכל אחת מהדירות שיימכרו בשוק החופשי יוצמדו שתי חניות, ובסך הכל 54 חניות, בעוד ליתר 120 הדירות תוצמד רק חניה אחת. כ-20 חניות יוצמדו לשטחי המסחר.
איסור מפורש במפרט של משרד השיכון
מכל זאת יוצא ש-104 חניות נותרות ללא הצמדה. לטענת הרוכשים, הקבלן כמיל שגראווי מחברת שגראווי SBC אמר להם כי בכוונתו למכור את החניות בשוק החופשי, אף שהמפרט של תוכנית מחיר למשתכן אוסר על כך. לפי המפרט, שהופץ על ידי משרד השיכון בדצמבר 2017, "כל החניות המתוכננות בתחום המגרשים יוצמדו לדירות המתוכננות במגרשים. למען הסר ספק, לא ניתן יהיה להותיר חניות בתחום המגרשים למכירה עתידית". עוד נכתב במפרט כי "עודף חניות יוצמד באופן יחסי בין שוק חופשי לבין מחיר למשתכן". מהקבלן כמיל שגראווי לא נמסרה תגובה.
לפי תקן החניה של עיריית רעננה, כל דירה ששטחה מעל 75 מ"ר מחויבת ב-1.7 חניות, ואילו דירות בשטח של 120 מ"ר ומעלה מחויבות בשתי חניות לדירה. מבדיקת שטחי הדירות בפרויקט עולה כי כל 147 הדירות בפרויקט הן בשטח שמעל 75 מ"ר, ו-33 דירות הן בשטח שמעל 120 מ"ר. כלומר לפי תקני העירייה, הפרויקט נדרש ל-260 חניות, והוא עומד בתקן. אלא שהוא אינו עומד במפרט של משרד השיכון. בניגוד שנוצר בין המפרט של משרד השיכון לתקן החניה של העירייה, העירייה קובעת.
רוכשי מחיר למשתכן דורשים הצמדת חניות בהתאם להנחיות משרד השיכון, כי עודפי החניות יוצמדו לכלל הדירות בפרויקט, ואילו לקבלן יש אינטרס ברור למכור להם את החניות הללו, אלא שמשרד השיכון אוסר זאת עליו. בנוסף לכך, גם אם יבחר למכור את הדירות לרוכשים בפרויקט, הוא אינו יכול לחייב אותם בכך. המחיר שנקבע לכל חניה במכרז עומד על 28 אלף שקל וכשלושה מיליון שקל לכלל החניות הנותרות.
עו"ד ליאור לוי, המייצג כ-50 רוכשים בפרויקט, טען כי "פעם נוספת אנחנו עדים לכך שרוכשי נדל"ן בכלל, וזוכי מחיר למשתכן בפרט, עלולים ליפול בין הכיסאות במקרה שזכויותיהם נפגעות. במקרה הנידון מדובר בזכות לחניה נוספת, זכות ששווה הרבה כסף. על כן ראוי שהגורמים הרלבנטיים יבחנו שוב את חלוקת החניות, ויחייבו את היזם להצמיד חניה נוספת לבעלי דירות מחיר למשתכן בפרויקט, זאת על פי כללי המכרז ומדיניות החניות של הרשות המקומית".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה כי "תקן חניה נמצא באחריות הוועדה המקומית של הרשות המקומית, אשר מחליטה את התקן הרלוונטי בהתאם לפרויקט. המשרד יוודא כי הצמדת החניות בפרויקט זה תתבצע לפי התקן של הוועדה המקומית. ככלל, מכרזי מחיר למשתכן מחייבים להצמיד לפחות חניה אחת לדירת מחיר למשתכן, ואכן בפרויקט זה לכל דירה מוצמדת חניה. ככל שישנן חניות עודפות, ניתן להצמיד יותר מחניה אחת לדירה. במקרה זה המשרד בוחן את נושא החניות העודפות ואת האפשרויות הקיימות להצמדתן לדירות".
מעיריית רעננה נמסר כי “באזור רחוב דבורה עומר תקן החניה הנדרש, על פי מסמך מדיניות החניה של העירייה מתאריך 13.6.2016, נקבע באופן הדרגתי על פי שטח הדירות המתוכננות לדירות עד 75 מ”ר, דירות של 75-120 ודירות מעל 120 מ”ר. על פי בדיקת יועץ התנועה, מספר החניות הכולל המתוכנן שהוצג בבקשה שנידונה בוועדה עומד בדרישות התקן על פי המדיניות המאושרת”.