סל פסח 2020, בצל משבר הקורונה, יהיה שונה לגמרי משנים קודמות. הפעם אין כמעט מבצעי כסאח, ונראה שהרשתות לא מתרגשות במיוחד ממאות אלפי המובטלים החדשים וההסתערות של הקונים.
ההוצאה המשפחתית על מזון אמנם תהיה נמוכה יותר למארחי הסדר בגלל מיעוט המשתתפים, אבל ההוצאה למזון לכלל ימי החג למשפחה תגדל כי אנו נאלצים להישאר בבית. להערכת אבי שטייניץ, המנהל הקולינרי של דן גורמה, משפחה ממוצעת תצרוך כ-20% יותר מזון לעומת פסח אשתקד.
את הבדיקה ערכנו בסיוע פרייסז בהנהלת בועז יהב, כאשר עקבנו אחרי כ-100 מוצרים שנמכרים בכל הרשתות (בשנה שעברה והשנה), וכן בארבעה מועדים במהלך מרץ. מתוכם גיבשנו סל מצומצם של 19 מוצרי פסח אופייניים בתשע רשתות, כשבטבלה מובאות התוצאות בשש מביניהן.
מהנתונים עולה שמבצעי הכסאח של ערבי החג כמעט נעלמו, ו"כוכבי" החג נמכרים השנה במבצעים סטנדרטיים בהפרשים של עשרות ואף מאות אחוזים יותר בהשוואה למחירים של ערב החג בשנה שעברה. מדובר במוצרים שנמצאים תמיד ברשימת המחירים ההשוואתית של סלי החג, ולרוב נמכרים במחירי עלות ואף פחות כדי למשוך קונים לחנויות.
בכל רשת נבחר המחיר הנמוך ביותר שמצאנו למוצר הנבדק מבין הסניפים שנסקרו. המחירים נדגמו ב-1.4.19 וב-31.3.20. מחירי המצות מתייחסים למצות הזולות ביותר בכל רשת בהכשר רבנות. מאחר שרשת אושר עד מוכרת רק מצות מהודרות ויקרות יותר, מחיריהן לא נכללו.
בולט בהיעדרו: מחיר מבצע של שקל אחד לירקות
השינוי במחירים בולט במיוחד ברשתות רמי לוי, ויקטורי, אושר עד ומחסני השוק. מחירים של פחות משֶׁקֶל לק"ג ירקות כמעט נעלמו: בשנה שעברה יכולנו לקנות שלל ירקות בפחות משקל אחד, למשל עגבניות ב-90 אגורות ברמי לוי, וברשת ויקטורי נמכרו מלפפונים וכרוב לבן ב-80 או 90 אגורות לק"ג. ראינו אז גם מחירים כמו שישיית מים של נביעות ב-4.3 שקלים בוויקטורי, או תירס מתוק של יכין ב-3.9 שקלים ברמי לוי ובמחסני השוק. השנה אין מחירים כאלו. יש מבצעים, אבל מינוריים.
כשניתחנו את מחירי 19 המוצרים, שלרוב זוכים למבצעי כסאח לקראת פסח, גילינו שברמי לוי 17 מוצרים התייקרו משמעותית, אחד שמר על מחירו ואחד הוזל. באושר עד 14 מוצרים התייקרו וארבעה שמרו על מחירם. שופרסל דיל ויינות ביתן, שבשנים האחרונות לא נוקטות מדיניות מחירים אגרסיבית אלא הנחות סטנדרטיות, ממשיכות במדיניות. בשופרסל בולטים מחירים אחידים יותר בין הסניפים בהשוואה לעבר.
גם המגוון הצטמצם
עוד תופעה בולטת היא ירידה במגוון: המחירים שבדקנו מתבססים על מחירי המוצרים שמעבירות הרשתות, ולא למצאי שעל המדפים שיש להניח כי הוא נמוך יותר. במהלך חודש מרץ עקבנו בסיוע "פרייסז" אחרי המצאי ב-44 סניפים של תשע רשתות: אושר עד, ויקטורי, חצי חינם, יוחננוף, יינות ביתן, מחסני השוק, פרש מרקט, רמי לוי ושופרסל. בחרנו לעקוב בכל רשת אחרי 10-2 סניפים לפי גודלה. מגוון המוצרים נסרק בפעם הראשונה ב-1 במרץ ובפעם האחרונה ב-31 בחודש.
למעט חצי חינם, שבולטת במגוון גדול ללא שינוי, מצאנו כי בשאר הרשתות יש ירידה במגוון המשתנה מסניף לסניף. הירידות הדרמטיות ביותר של למעלה מ-20% במגוון המוצרים נרשמו בשלושה מבין שישה סניפים של ויקטורי שסקרנו (נתניה, שבעת הכוכבים בהרצליה ופארק אפק בראש העין) ובפרש מרקט בקניון השרון בנתניה. בסניף רמי לוי ברחוב האומן בשכונת תלפיות בירושלים, ובסניף שופרסל דיל בקניון רחובות נרשמו ירידות במגוון לפי הדיווח של כ-13%. ב-33 מבין 44 הסניפים (75%) שבדקנו היו ירידות במגוון.
מוצר שלא התייקר בכל הרשתות הן הביצים, שממשיכות להופיע במחירי השנה שעברה במחירונים שמעבירות הרשתות, אבל מדובר במחיר תיאורטי, שכן ברשתות השיווק מורגש מחסור כבד בהן. גם המצות הסטנדרטיות לא התייקרו משמעותית.