נתניהו: "תקציב דו-שנתי יוביל לגזירות וקיצוצים משמעותיים". צפו
(צילום: ערוץ כנסת )

"תקציב חד שנתי, אם יאושר, יהיה תקציב מדינה לשבעה עד שמונה שבועות בלבד ולא לרבעון שלם. זה מגוחך ואין עוד תופעה כזאת בעולם". כך אמר ל-ynet גורם בכיר במשרד האוצר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הגורם הבכיר הסביר כי בניגוד למצב שהיה במחצית חודש מאי, כאשר הוקמה ממשלת האחדות, אין כעת די זמן לאשר את תקציב המדינה - לא חד שנתי ולא דו שנתי - לפני החגים. לכן, לכל המוקדם התקציב יאושר סופית בקריאה שנייה ושלישית בכנסת בסוף חודש אוקטובר או בראשית חודש נובמבר השנה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו בני גנץ ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו בני גנץ ישיבת ממשלה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
"במצב הזה ייוותרו רק שבועות אחדים עד לסיום שנת 2020 ואין אפילו הסבר הגיוני אחד לאשר תקציב מדינה כזה. אין לכך תקדים לא בישראל ולא בשום מדינה אחרת שאנחנו מכירים. לאשר תקציב מדינה למספר שבועות הוא מעשה לא נכון בעת הזאת וראוי להימנע מכך", אמר הגורם הבכיר באוצר.
כדי לאשר את תקציב המדינה הבא, לא חשוב באיזה פורמט, יש להניחו על שולחן הממשלה לאישורה עד לכל המאוחר יום שלישי, ה-25 באוגוסט, דהיינו בדיוק היום (4.8.2020) בעוד שלושה שבועות. לאחר מכן יש להעביר את התקציב לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה.
לאחר האישור הראשוני בכנסת, מכינים באוצר סופית את התקציב לפרטי פרטים ואלפי סעיפיו של תקציב המדינה מובאים לאישור וועדות הכנסת. בעיקר נהוג לדון בתקציב המדינה בוועדת הכספים של הכנסת וגם בוועדת הכלכלה ולעיתים בוועדת הרווחה והעבודה.

אין תקציב - אין ממשלה

על כל פרק דנים בוועדת הכספים לפחות באחד או שני ימי דיונים. לאחר אישור כל פרקי התקציב בוועדות הכנסת, כאשר הם מכונסים בכ-35 ספרי תקציב, מובא תקציב המדינה לאישור סופי במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.
בשנים כתיקונן פעמים רבות האישור לתקציב ניתן בליל ה-31 בדצמבר, ממש בשעות האחרונות לפני כניסת שנת התקציב החדשה. אם לא הושג אישור בכנסת לתקציב לשנה הבאה ניתן לדון בו עד ל-31 במרץ ואם הוא לא מאושר גם אז - הממשלה נופלת.
לפי שעה, עדיין אין הסכמה בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, אם יהיה זה תקציב חד שנתי, כדרישת נתניהו, או דו שנתי, כדרישת גנץ וכפי שנחתם בהסכם הקואליציוני, דהיינו תקציב שיכלול את החודשים האחרונים של שנת 2020 ואת כל שנת 2021.
אם תקציב המדינה לא יאושר עד חצות הלילה של ה-25 באוגוסט צפויה הממשלה ליפול ויוכרזו בחירות, אלא אם יוכנס עד אז תיקון לחוק.