הסגר השני קטע תהליך התאוששות נאה של המשק הישראלי ברבעון השלישי של השנה. כך עולה מסקר החברות של בנק ישראל שפורסם היום (ב'). הפעילות במשק המשיכה אמנם להתכווץ גם בחודשים יולי עד ספטמבר, אולם ההתאוששות משיא משבר הקורונה הורגשה במשק. מהסקר עולה, כי מאזן המגזר העסקי השתפר ברבעון השלישי אך נותר ברמה שלילית מאוד.

מאזן התפוקה בתעשייה התאושש אמנם ברבעון השלישי אך נותר שלילי. המאזן השלילי משקף הערכה לירידה בעיקר בייצוא ובמספר העובדים. החברות מעריכות, על בסיס ההזמנות לרבעון הבא, שהמכירות ימשיכו לרדת ברבעון הרביעי, הן לשוק המקומי והן ליצוא. חלוקת החברות בתעשייה לפי גודל חברה מראה שמאזן הנטו של החברות הגדולות נותר חיובי ואילו החברות הקטנות נפגעו מאוד.
1 צפייה בגלריה
רונן מיילי מבעלי מסעדת הילטון ביי
רונן מיילי מבעלי מסעדת הילטון ביי
עסק סגור בימי קורונה
(צילום: ירון שרון )
מאזן הפדיון בענף השירותים התאושש ברבעון השלישי אך הוסיף להיות שלילי ומובהק, והוא משקף ירידה במכירת השירותים בארץ ובחו"ל וירידה במספר העובדים, עקב משבר הקורונה והוצאתם של עובדים לחל"ת. בענף צופים כי ברבעון הבא הפעילות תמשיך להתכווץ, והחברות מדווחות שההזמנות מחו"ל ירדו.
מאזן המכירות בענף המסחר עלה ברבעון השלישי לרמה חיובית, עקב המשך הרחבת ההקלות בפעילות ופתיחת עסקים. בענף צופים ירידה במכירות ברבעון הבא.
כלכלני בנק ישראל מציינים, כי כאשר בוחנים את מגבלות הביקוש וההיצע, מוצאים הקלה ברבעון השלישי במגבלות הביקוש בענפי השירותים, התעשייה והמסחר והחמרה במגבלות ההיצע בענף התעשייה. כאשר בוחנים את המגבלה שמציבים קשיי המימון, ניתן לראות המשך הקלה ברבעון השלישי כתוצאה מהקלה בקרב החברות הבינוניות, לאחר ההפעלה של קרן ההלוואות הממשלתית הייעודית לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים עקב משבר הקורונה.
עוד מתברר מהסקר, כי ברבעון השלישי של 2020 עלה ל-1.2% ממוצע הציפיות של החברות לגבי האינפלציה ב-12 החודשים הבאים; כן עלה ל-54% שיעור החברות הצופות שהאינפלציה תימצא בתחום היעד (1% עד 3% בשנה), וירד ל-40% שיעור החברות הצופות שהאינפלציה ב-12 החודשים הבאים תימצא מתחת לתחום היעד.
הצפי לגבי שער הדולר ברבעון הבא וב-12 החודשים הבאים מצוי ברמה של 3.49 ו-3.55 שקל לדולר, בהתאמה. בתקופת הסקר עמד שער החליפין הממוצע על 3.42 שקל לדולר.
הממצאים מסקר החברות לרבעון השלישי של 2020 מבוססים על תשובותיהם של 262 עסקים וחברות מענפי המשק השונים.
בדרך כלל נמצא כי הנתונים מסקר החברות מתואמים עם מגמות הנתונים המקרו-כלכליים של המשק, ויתרונם נעוץ בכך שהם זמינים ומספקים מידע במהירות יחסית למקורות הנתונים האחרים.