המשבר הכלכלי הקשה והסגר השני שהביא שוב לזינוק במספר המובטלים מאלצים את משרדי הממשלה למצוא פתרונות כדי להפחית את מספר דורשי העבודה. אחד הפתרונות הוא תוכנית חדשה של משרד האוצר, משרד הכלכלה ורשות החדשנות שתושק היום (ראשון) להגדלה משמעותית של מספר המועסקים בהיי-טק בעלות של 135 מיליון שקל, שמתוכם אושרו 60 מיליון שקל.
התוכנית תתמרץ הכשרה בקרב מגוון מקצועות בתעשייה ותאפשר השמה מהירה כחלק מהמלצות צוות תעסוקה בראשות מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר-אייל.
3 צפייה בגלריה
שר הכלכלה עמיר פרץ ושר האוצר ישראל כץ
שר הכלכלה עמיר פרץ ושר האוצר ישראל כץ
שר הכלכלה עמיר פרץ ושר האוצר ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
אחת הבעיות היא אבטלת האקדמאים, והתוכנית נועדה לתת מענה לעשרות אלפי מובטלים בוגרי תארים או בוגרי לימודי תעודה ובעלי מיומנויות שלהם פוטנציאל להעסקה בפריון גבוה. יינתנו מענקי הכשרה והשמה למעסיקים ולגופי הכשרה בגין הכשרות והשמות שיבצעו לעובדים במקצועות מו"פ ותומכי מחקר בתעשייה. בשנת הפעילות הראשונה, שתתחיל מיד, יוכשרו כ-3,000 מועסקים. התוכנית תסייע במתן מענה למבקשי תעסוקה במגוון מקצועות כגון IT, בקרת איכות ועוד, ובמקצועות מו"פ וסייבר.
את התוכנית אישר שר האוצר ישראל כץ כחלק מתוכנית ההכשרות הכוללת ל-100 אלף עובדים, וזה השלב הראשון שלה. את התוכנית תוביל הרשות לחדשנות עם חברות המבצעות הכשרות ועם מקומות עבודה המחפשים עובדי היי-טק שיגייסו את העובדים. הכסף יינתן למבצעי ההכשרות ולמעסיקים אם הם עצמם יבצעו את ההכשרות, בשלושה תשלומים שתעביר רשות החדשנות. העובד עצמו לא יקבל תשלום בעת ההכשרה, אך החברה הקולטת תחויב להעסיקו בשכר של 12 אלף שקל ברוטו בחודש לפחות.

גובה המענקים למועסק ינוע בין 32,500 ל-45,000 שקל

מיום שלישי יפורסמו בעיתונות פניות למבצעי הכשרות ומעסיקים המבקשים להיכלל בתוכנית. על כל תלמיד שמבצעי ההכשרות יגייסו הם יקבלו תשלום ראשון מתוך 32,500 שקל (לפחות שליש). מבצעי ההכשרות יתחייבו שבתוך 6 חודשים מי שעובר את ההכשרה יתחיל לעבוד ואז יועבר התשלום השני. אם ההעסקה שלו נעשית בשכר גבוה של מעל 16 אלף שקל, מעביר ההכשרה יקבל בונוס - תשלום נוסף.
על מקום העבודה יהיה להעסיק את העובד שעבר את ההכשרה להיי-טק לפחות שישה חודשים. מהרשות לחדשנות נמסר כי הרשות תעקוב אחר כל עובד שישתתף בהכשרות על כל השלבים עד לקבלתו לעבודה והשארתו בה. לפי שעה הקציב האוצר תקציב ראשון מיידי של 60 מיליון שקל לתוכנית. גובה המענקים למועסק ינוע בין 32,500 ל-45,000 שקל.
התוכנית החדשה תאפשר הכשרה והשמה במודל גמיש: הכשרה דיגיטלית או משולבת (פיזית ומקוונת); הכשרה והשמה בשיתוף עם המעסיקים או ישירות על ידי המעסיקים; השמה שתכלול התמחות אצל המעסיק; הכשרה משותפת והשמה של מספר מעסיקים למועסקים חדשים; השמת בוגרי הכשרות כשכירים או כפריליינסרים, והשמה במגוון מקצועות בליבת מו"פ ובמקצועות תומכי מו"פ.
התוכנית מציעה תמריצים מבוססי השמה: מענק הכשרה, מענק השמה ובונוס להשמה בשכר גבוה. מעבר לכך הדגש בתוכנית יהיה על תוכניות הכשרה שניתנות להרחבה, ניתנות למימוש מהיר וכן תינתן העדפה למעורבות מעסיקים והתמחות לבוגרי ההכשרה אצל המעסיקים.
הקול הקורא הראשון יהיה פתוח להגשת הצעות למשך 4 שבועות, ויתמקד בתוכניות הכשרה הקצרות מ-12 חודשים, עם פוטנציאל השמה בתוך 6 חודשים מסיום ההכשרה. כמו כן יושם דגש על הכשרה והשמת מבקשי תעסוקה שאינם מועסקים בהיי-טק, ובהשמת מבקשי תעסוקה בוגרי תוכנית ההכשרה, בעלי תואר אקדמי או תעודה שאינם מהמדעים המדויקים.
3 צפייה בגלריה
אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשות
אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשות
אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשות
(צילום: רשות החדשנות)
שר האוצר, ישראל כץ, אמר כי "מדובר בחלק מהתוכניות שאני מוביל להמרצת המשק, הכשרות מקצועיות ושימור עובדים. תוכנית זו תסייע במתן מענה מיידי לאלפי מבקשי תעסוקה במגוון מקצועות טכנולוגיים. זהו חלק ראשון במאבק באבטלה ויהיו עוד חלקים נוספים של הכשרות מקצועיות, כדי שיחזרו אזרחים רבים לעבודה. אני פועל לחיזוק המשק כיום ומכין צעדים נוספים לעתיד, כדי להחזיר את כלכלת ישראל לשגשוג וצמיחה".
שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, אמר כי "לאור המצב התעסוקתי הקשה בתקופה זו , יחד עם ההיערכות של משרד הכלכלה לתקופה של אחרי הקורונה, תכנית החירום להכשרת השמות למקצועות טכנולוגיים, דרך רשות החדשנות, יכולה לייצר אלפי משרות בפריון גבוה והחזרת אלפי מובטלים למעגל העבודה. אני מקווה שתכנית זו תהיה ראשונה , אליה יצטרפו תכניות נוספות להחזרת עובדים למעגל העבודה והשבחת ההון האנושי".
אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, אמר כי "תוכנית החירום של רשות החדשנות להגדלת ההון האנושי-טכנולוגי תאפשר הכשרה והשמה מהירה של כ-3,000 מועסקים כבר בשנה הקרובה. באמצעות התוכנית, נעודד הצמחה של חברות שלמות בישראל, נגדיל את מספר המשרות בפריון גבוה במקצועות תומכי מו"פ, ונסייע בשילוב מספר רב של מבקשי עבודה בתעשייה".
"המקפצה", שותפות של עשרות ארגונים חברתיים ועסקיים, קראה לממשלה לא להסתפק במתווה להסבה מקצועית לאקדמאים, ולהשקיע לאלתר בהסבות והכשרות מקצועיות למאות אלפי המפוטרים שאינם בעלי השכלה על-תיכונית: "כ-90% מהמפוטרים הם כאלה, וזקוקים לשדרוג מקצועי באופן בהול. לא ברור מדוע המענה עבור אלה שזקוקים לסיוע יותר מכל מתעכב, בזמן שקבוצות אחרות מקבלות עדיפות גבוהה יותר".