נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הכריז אמש (ד') כי יצרנית הגז הטבעי הגדולה בעולם, גזפרום, תעבור לקבל תשלומים ממדינות "לא ידידותיות" רק במטבע הרוסי - הרובל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההחלטה, אם אכן תצא לפועל, צפויה להקשות במיוחד על מדינות המסתמכות על גז טבעי מרוסיה ובראשן מדינות אירופה, אשר משיגות ממנה כ-40% מאספקת הגז הטבעי שלהן עם תשלום יומי של בין 200 ל-800 מיליון אירו ששולמו עד כה או באירו או בדולרים. בינתיים, המנהיגים מהאיחוד האירופי שהתייחסו להכרזה של פוטין, טענו בתוקף במהלך היום כי דרישתו מהווה הפרת חוזה בוטה.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחה עם אנשי ממשל
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחה עם אנשי ממשל
"זה משרת את האינטרסים שלו היטב". נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בשיחה עם אנשי ממשל
(צילום: רויטרס )
פוטין, אשר מנסה להילחם בסנקציות הקשות שהוטלו על מדינתו מאז הפלישה לאוקראינה, הכריז כי לממשלה הרוסית ולבנק המרכזי במדינה יש שבוע על מנת למצוא פיתרון לשינוי וכי ענקית הגז הרוסית, גזפרום, תידרש לשנות הסכמי גז שלה בהתאם למדיניות החדשה.
בינתיים, בעוד ארה"ב, בריטניה וקנדה כבר עשו זאת, מדינות אירופה עדיין חלוקות ביניהן לגבי השאלה האם אכן להטיל סנקציות על מגזר האנרגיה הרוסיה, עליו הן כאמור נסמכות מאוד.

האם פוטין באמת יכול לעשות כזה דבר?

מנהיגי האיחוד האירופי טוענים כאמור שפוטין לא יכול לחייב אותם לשלם על הגז ברובל, שכן הדבר מהווה הפרת חוזה. בפסגת האיחוד האירופי בבריסל היום, אמר קנצלר גרמניה אולף שולץ כי המטבע שבו חברות גרמניות משלמות על הגז הרוסי נקבע בחוזים ביניהם, וברוב המקרים מדובר באירו או דולר. ראש ממשלת איטליה הדהד גם הוא את המסר, ואמר כי "חשוב להבין שמדובר בהפרת חוזה".
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין הסכימה עם הדברים, ואמרה כי "לא נאפשר לרוסיה לנסות לעקוף את הסנקציות שלנו. תם העידן שבו ניתן היה להשתמש באנרגיה כדי לסחוט אותנו".
לדברי מומחים משפטיים, לא סביר שרוסיה יכולה לשנות באופן חד-צדדי הסכמים קיימים בנושא. "חוזים נעשים בין שני צדדים ולרוב הם נעשים בדולרים ובאירו. אם צד אחד אומר באופן חד-צדדי 'לא, אתם הולכים לשלם במטבע אחר', זה אומר שאין חוזה", הסביר טים הרקורט, כלכלן ראשי במכון למדיניות ציבורית ולממשל באוניברסיטה לטכנולוגיה בסידני שבאוסטרליה.
גם לטענת סוזן סקמר, פרופ' למשפטים מאוניברסיטת יוסטון שבארה"ב ויועצת לעסקי גז טבעי, "לא ברור כמה הדרישה של פוטין רצינית". לדבריה, ייתכן שהמטרה של פוטין היא רק להעלות את שווי הרובל אל מול הדולר ואת מחירי הגז עבור אירופה. "יכול לקחת זמן רב עד שדבר כזה יקרה. בינתיים, פוטין שומר על מחירים גבוהים וזה משרת את האינטרסים שלו היטב", היא אמרה.
יחד עם זאת, אחרים כן טוענים שרוסיה יכולה לנסח הסכמים חדשים שידרשו תשלום ברובל וזה ידרוש מממשלות בעולם לרכוש רובל ולהחזיקו בבנקים מרכזיים.
לדברי אלכסנדר ניקולוב, שר האנרגיה של הבולגרי, למדינתו יש דרך לנהל את התשלומים הללו ברובל. "אנחנו צופים כל מיני דברים לא רגילים אבל על התרחיש הזה דובר, כך שאין סכנה לתשלומים בחוזים הקיימים".

מה המשמעות ארוכת הטווח של המהלך?

רוסיה, סין, איראן ומדינות נוספות הצליחו לפגוע בדומיננטיות של הדולר בשוק הבינלאומי ובתדירות בה הממשל האמריקני מטיל סנקציות כלכליות חדשות.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
איך המהלך ישפיע על ארה"ב? ג'ו ביידן
(צילום: AP)
לדברי ליאם פיץ', כלכלן של חברת המחקר הבריטית קפיטל אקונומיקס, המהלך צפוי להקשות על רוסיה לשלם חובות בינלאומיים ולהקטין את הייבוא למדינה, מה שעלול בטווח הארוך דווקא לפגוע עוד יותר בכלכלה הרוסית.
באשר לארה"ב, אם המהלך אכן יבוצע בהצלחה הוא עלול להוביל לירידה בערך העולמי של הדולר, שכן המסחר יעבור לרובל, ליואן סיני או למטבעות אחרים. לכך כמובן עלולה להיות השפעה גדולה על השוק האמריקני ועל הלוואות ותשלומים שמבצעת ארה"ב אל מול שווקים זרים.
פורסם לראשונה: 08:21, 24.03.22