צפו: דמי הבידוד והתחלואה המשתוללת - העצמאים זועמים על הממשלה
(צילום: שמוליק דודפור)

החוק למימון דמי הבידוד לעצמאים התעכב והסתבך בשבועות האחרונים, זאת לאחר ש"נולד" רק בעקבות עתירות של ארגוני עצמאים לבג"ץ. היום (שני) שר האוצר, אביגדור ליברמן, יו"ר יש עתיד, השר יאיר לפיד, ויו״ר ועדת עבודה ורווחה ,ח״כ אפרת רייטן (העבודה), סיכמו סוף סוף את התשלומים בעבור השתתפות הממשלה במימון הוצאות העצמאים בזמן ימי הבידוד.
2 צפייה בגלריה
הדיון כל כלכלת החלטורות בוועדת העבודה
הדיון כל כלכלת החלטורות בוועדת העבודה
ועדת העבודה
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
סוכם כי העצמאים יקבלו תוספת למתווה המקורי שנקבע לתשלום עבור ימי הבידוד לעצמאים באמצעות הגדלת התעריף היומי הניתן עבור יום בידוד לסכום של 570 שקל, תוספת של 33% לסכום המקורי של 430 שקל, שהתבסס על הסכום שנקבע במבצע "שומר החומות". ההחלטה אושרה היום בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. עלות ההטבות הנוספות מוערכת בכ-50 מיליון שקל מעבר ל-170 מיליון שתוקצבו במתווה המקורי.
חוק ימי בידוד לעצמאיים כולל את הרכיבים הבאים:
א. תשלום רטרו החל מחודש יולי (החודש בו פסקו המענקים הייחודיים לאוכלוסייה זו).
ב. זכאות למימון שלושה ימי בידוד (בדומה למודל השכירים שבמסגרתו המעסיק משופה עד 75% על עלות 4 ימי בידוד).
ג. זכאות למימון יום רביעי בהוראת שעה החל מה-21.12 (הוראת השעה לגבי מימון יום ע"ח המדינה תקפה גם לשכירים).
בנוסף, היום סוכם גם על שיפוי ימי הבידוד של עצמאים מאומתים לקורונה, תקדים של תשלום ימי מחלה לעצמאים שלא היה נהוג מעולם עד כה. במהלך הדיון בוועדת העבודה דרשה רייטן שהמועד הקובע לשיפורים במתווה הכולל 4 ימי פיצוי יהיה ה-16.12.2021, אך באוצר ובביטוח הלאומי התנגדו, כי לטענתם ההתפרצות המשמעותית החלה ב 26.12. בנוסף, עצמאים יקבלו דמי בידוד גם עבור חזרה מחו"ל וצורך לפי הוראות המדינה לשהות בבידוד ימים אחדים.
לפי מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, "אנחנו מסתמכים על נתונים משרד הבריאות כדי לדעת כמה לתת ולמי. הביטוח הלאומי יכול לקלוט את התביעות לפיצויים כבר היום, וכל מה שצריך אלו נתוני משרד הבריאות. נפעל ללא פשרות לתת לזכאים את מה שמגיע להם, נפעיל שיקול דעת לקבלת התביעות גם במקרים חריגים בהם התביעות הוגשו אחרי הזמן". התשלומים לשכירים לגבי היום הנוסף בחודש דצמבר – ישולמו החל מ-15 בפברואר.
לדברי עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים, "נאלצנו לתבוע מבג"ץ את המגיע לנו בזכות ולא בחסד, והיום הוועדה רשמה הישג היסטורי. אני קורא לוועדה להמשיך במהלך - ולהעניק לעצמאים את המגיע להם". יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "מדובר במהלך צודק והוגן מאין כמותו. אין שום הצדקה לכך שאדם הבוחר בדרך עצמאית לא יהיה מוגן כלכלית על ידי המדינה שהכניסה אותו לבידוד. מברך את כלל הגורמים שפעלו בנושא בצורה יעילה שהניבה פרי בעבור בעלי העסקים השונים ואני תקווה שנראה את התיקון בספר החוקים במהרה'.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

2 צפייה בגלריה
תורים לבדיקות קורונה בהבימה תל אביב
תורים לבדיקות קורונה בהבימה תל אביב
בדיקות קורונה בתל אביב. העצמאים מעדיפים לא היבדק
(צילום: מוטי קמחי)

"כל עוד אני קם ואני בריא – אני הולך לעבוד"

על רקע הסחבת, בשבוע שעבר אמר דני אלחרר, יו"ר התנועה לעידוד האופנה בישראל, לאולפן ynet: "אמרו שיתנו לעצמאים ימי בידוד, אבל אני לא מאמין להם. האמת - אני לא נבדק וזה לא מעניין אותי. כל עוד אני קם ואני בריא – אני הולך לעבוד. אני דואג לעצמי, למה? כי הם לא ידאגו לי. אני לא הולך לבקש מהם (דמי בידוד) ואני יודע שהם גם לא יתנו לי. לדעתי, 99% מהעצמאים לא נבדקים".
גם אלינור דרוקר בן זקן, בעלת בתי ספר למחול "אליברה", סיפרה לאולפן ynet על ההפסדים הכספיים שהיא נאלצת לספוג בגלל חוסר המענה של המדינה בנושא דמי הבידוד לעצמאים. "אני בורחת מלהיות מאומתת, כי באמת אין לזה שום גב כלכלי במדינה ואפילו את הצורך הקטן והפשוט הזה של לתת לעצמי את הזמן להחלים, אני לא אקבל עליו כמובן את התשלום", היא אמרה. "אני אמא לשלושה ילדים, הייתי עשרות ימים בבית בעקבות בידודים של הילדים. העסק שלי נפגע באופן עצום. אני בדרך לא דרך ניסיתי להחזיק את העסק, ללמד, בחוץ, בפנים, במרחבים גדולים, עם מסכות, בכל דרך אפשרית, כי המדינה לא נותנת שום גיבוי לימים האלה, שום דבר, ואנחנו בינתיים משלמים את המכה".
לדבריה, "אני מוצאת את עצמי יושבת בבית ומנסה לנהל את העסק מתוך הבית ולשים מחליפות, שיעבדו במקומי, שזה עולה עוד כסף, בזמן שהמדינה לא לוקחת בחשבון את הנזק לטווח הארוך שעסקים כמו שלנו חוטפים. יש פה נזק כלכלי עצום".
פורסם לראשונה: 13:28, 24.01.22