מה ניתן לעשות כדי למנוע עליות מחירים
(צילום: סטס קופולו)

מחאת הצרכנים והתגייסות משרדי הממשלה עזרה - ויבואניות הענק דיפלומט, שסטוביץ וליימן שליסל מתקפלות ומודיעות כי ידחו את ההתייקרויות שתכננו, אם כי לזמן מוגבל. בעקבות אסם מנכ"ל דיפלומט נעם וימן הודיע היום (רביעי) כי החברה תדחה את עליות המחירים עליהן הכריזה עד פסח - בדומה לאסם. "אנו נענים לבקשתכם, ולמרות הנזק הכספי, דוחים את העלאת המחירים שהוכרזה על ידינו עד לאחר פסח, בעודנו מצפים לראות את תרומתה של הממשלה בהקלה בנטל", כתב.
דיפלומט תכננה לייקר בין היתר את מוצרי נוטרילון, טונה סטארקיסט, קפה ג'ייקובס וקטשופ היינץ.
וימן טען: "דיפלומט מקפידה לפעול כחוק וברוח החוק. בשנים האחרונות וגם עתה, עוברת דיפלומט אין ספור בדיקות וביקורות של רשות התחרות. מעולם לא דבק רבב בפעילותה. ההתייחסות כעבירה על החוק לפעולות עסקיות לגיטימיות של החברה והניסיונות להציג את המגזר העסקי כרודף בצע, אינם ראויים, פוגעניים וחוטאים לאמת. זה הזמן לנסות ולפעול לשנות את המצב על ידי שיתוף פעולה בין הממשלה, היצרנים, היבואנים והקמעונאים הגדולים, למציאת דרכים להורדת עלויות, כולל הפחתת מיסים ישירים ועקיפים, הקלות רגולטוריות ועוד. כל הקלה כזו תועבר מידית להוזלת המוצרים ללקוחותינו. אנו פתוחים כמובן לכל דיאלוג בנושא, שכן במאמץ משותף של הסקטור העסקי ושל הממשלה, ניתן בוודאות להגיע לתוצאה טובה יותר עבור כלל הציבור הישראלי".

3 צפייה בגלריה
(צילום: מירב קריסטל וצביקה טישלר)
חברת שסטוביץ' נסוגה לכאורה גם היא מההתייקרויות שתכננה לייקר את מוצריה, בין היתר פסטה ברילה. בדומה לסנו נראה שהיא לא מתכוונת לבטל את ההתייקרויות אלא להעמיק במבצעים.
שסטוביץ הודיעה הערב כי "נמשיך לבחון את הדרכים שבהן נוכל להקל על הציבור, ונבחן פעילויות (מעבר לאלו שתוכננו), במסגרתן נציע את מוצרינו במחירים מוזלים. בימים הקרובים נעדכן אודות אותם מוצרים".
מוקדם יותר הודיעה חברת ליימן שליסל כי מסרה למשרדי הכלכלה והאוצר ש"למרות שאנו קשובים לרחשי לב הציבור, זה אינו אומר, שנוכל לעולם להחזיק ברמות מחיר שהפכו לבלתי כלכליות".
לטענת מוני ליימן, מנכ"ל החברה החתום על המכתב, החברה שמייבאת לארץ בין היתר את מנטוס, טופיפי ולואקר, מתמודדת עם עליית מחירים של יצרנים וספקים, שרשרת אספקה שמתייקרת, שכר מינימום שעלה, שכר עבודה שמרקיע שחקים, מחירי חשמל ואנרגיה, מיסים עירוניים ורגולציה מכבידה". למרות זאת לטענתו ליימן שליסל לא העלתה מחירים שנים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ חו"ל)
3 צפייה בגלריה
המכתב של ליימן שליסל
המכתב של ליימן שליסל
המכתב של ליימן שליסל

אתמול הודיעה חברת אסם שהיא דוחה את עליות המחירים בשלושה חודשים לאחר פגישה עם שר האוצר אביגדור ליברמן. לטענתה, במהלך החודשים הללו "תתקיים בחינה מעמיקה של דרכים שונות למיתון ההתייקרויות של מוצרי הצריכה בישראל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
סנו הודיעה עוד קודם לכן לממשלה, לציבור ולקמעונאים שהיא תציע בימים הקרובים מבצעים עמוקים על מוצריה. המבצעים עדיין לא התקבלו ברשתות. שטראוס הודיעה כי לא התכוונה להעלות מחיר בחודשים האחרונים, למרות שבשנה שעברה הכריזה בדו"חות הכספיים שלה כי צפויה עליית מחירים.

התגובות האלה מגיעות לנוכח מכתבי איום ששלחו שרי הכלכלה והאוצר לחברות שאיימו להעלות מחירים ובהם הזהירו שלא לייקר מוצרים בעת הזאת והבטחה שהמדינה תשקול נקיטת צעדים נגדן.
ההסתדרות הלאומית מסרה בתגובה על הודעת דיפלומט: "ניסיון מביך להוריד מסדר היום את גזרות הממשלה, במטרה להמשיך למנוע את העלאת שכר המינימום ולשמר את העלאת המחיר של הממשלה על גבם של השכירים, בקרוב השפנים מהכובע ייגמרו ונפגוש כולנו את המציאות היקרה. לא ניתן לזה לקרות".
תנועת עומדים ביחד מסרה בתגובה להודעת דיפלומט: "ליברמן ודיפלומט עושים מאיתנו צחוק: בזמן שהכל מתייקר, הם מציגים דחייה עלובה של שלושה חודשים בתור הישג, כי הם זיהו שהציבור איתנו ולא איתם, ושאנשים זועמים על איך שמזלזלים בנו. הגיע הזמן לפתרונות מערכתיים, ולא פלסתר נקודתי: העלאה מיידית של שכר המינימום ל-40 שקל לשעה, שתאפשר לאנשים להתפרנס בכבוד. לא 'דחייה בשלושה חודשים של ההתייקרות' כמו שמציעה דיפלומט, ולא עדכון של שכר המינימום ב-54 אגורות כמו שמציע ליברמן".

"חובתו של המגזר העסקי לנהוג בהגינות כלפי הצרכנים"

במקביל, ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה הבוקר על מנת לדון בהתייקרויות ביחד עם יצרנים, יבואנים ונציגי רשות התחרות. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ ביטון, אמר בסיכום הדיון כי "ועדת הכלכלה תבקש מהממשלה בתוך חודש להציג תוכנית עבודה ממשלתית למאבק ביוקר המחייה שנגזרת ממכתב שר האוצר ושרת הכלכלה לגופים העסקיים בענף המזון שיש שם חשד לשליטה בנתח שוק שמאפשר לייקר מחירים באופן לא מידתי. התוכנית תוצג לוועדה בעוד חודש על ידי האוצר ומשרדי הממשלה הכלכליים יציגו בפני הוועדה גם הם.
"אנחנו קוראים לממשלה לחזק את ידי הרגולטורים ולהקצות להם את כל המשאבים והסמכויות לפעולה. העובדה שהמועצה לצרכנות נאבקת על קיומה זה לא ראוי. הממשלה נדרשת להביא לוועדה את כל תיקוני החקיקה שיאפשרו לרגולטורים לפעול ביתר שאת לפעול למאבק ביוקר המחייה. הוועדה קוראת לראש הממשלה לעמוד בראש קבינט יוקר המחייה. זה לא אשמת גורם אחד ואירוע חד פעמי זה אירוע מתמשך וכואב. במיוחד למשפחות בשכר מינימום. הנושא הכואב הזה מחייב טיפול אינטגרטיבי בהובלת ראש הממשלה והממשלה צריכה לעשות את חלקה במיסוי יתר ורגולציית יתר ופתיחת שווקים.
"חובתו של המגזר העסקי זה לנהוג בהגינות כלפי הצרכנים. יש חברות שמספקות לצרכן הזדמנות למוצר שאפשר לרכוש בזול אותן חברות שחושבות שהצרכן חייב להשתמש באסם או בקולגייט או בסנו לא חייבים להשתמש במוצרים האלה, כל עוד הם לא מופקעים. וזה חל על כולם. הרשימה ידועה. זה לא אנשים רעים אבל הם לא מבינים שיש להם אחריות. חובת הנאמנות שלהם כלפי האזרחים לא פחות גבוהה אני חושב שהם יהיו צריכים לעשות חשבון נפש והציבור יהיה ערני".