צפו: אומיקרון מפיל את הבורסה
(צילום: סטס קופולו)
וול סטריט ננעלה אתמול בלילה (ג') בירידות שערים: מדד S&P 500 ירד ב-1.9%, דאו ג'ונס ב-1.86 ונאסד"ק ב-1.55%. הנפט ירד בכ-5.4% לרמה של 66.2 דולר לחבית ובכך השלים ירידה של למעלה מ-20% בחודש האחרון.
בהקשר ישיר לכך, הלילה בחצות (בין שלישי לרביעי) ירדו מחירי הדלק בישראל ב-24 אגורות לליטר. בכך, עומד כעת מחיר הדלק בארץ על 6.38 שקלים לליטר דלק אוקטן 95 בשירות עצמי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יו"ר הפד, ג'רום פאוול, סייע אמש לנפילות בארה"ב, כאשר העיד בסנאט ואמר כי לנוכח נתוני האינפלציה החזקים מול ההתאוששות הכלכלית, ראוי שקצב צמצום רכישות האג"ח יהיה מהיר יותר מהמתוכנן. יצויין כי סיום תוכנית רכישות האג"ח היא תנאי מקדים לכל מהלך עתידי של העלאת ריבית בארה"ב. "בנקודת הזמן הזו, הכלכלה חזקה מאוד והלחצים האינפלצוניים הם חזקים יותר, ומכאן שיהיה נכון לדעתי לשקול לסיים את תוכנית הרכישות, אולי כמה חודשים מוקדם יותר".
2 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט
(צילום: AP)
בתוך כך, מניית מודרנה, המפתחת חיסונים לנגיף הקורונה, סיימה את יום המסחר שעבר בירידה של 4.36%, לאחר שמנכ"ל החברה, סטפן בנסל, אמר בריאיון ל"פייננשל טיימס" שפורסם אתמול בבוקר בנוגע לחיסון נגד זן האומיקרון של הקורונה כי "אין סיכוי שהיעילות תהיה באותה רמה כמו מול הדלתא. הולכת להיות ירידה מהותית. אני עדיין לא יודע בכמה, אנחנו צריכים לחכות לנתונים. אבל כל המדענים שדיברתי איתם אמרו - 'זה לא נראה טוב'". בריאיון אחר, לרשת CNBC, אמר מוקדם יותר כי משלוחים של חיסון חדש שיעיל מול אומיקרון יתחילו לכל המוקדם בעוד חודש.
בורסת תל אביב ננעלה גם היא בירידות שערים: מדד ת"א 35 ירד ב-0.76%, ת"א 125 ב-0.74% ות"א 90 ב-0.67%. ת"א נפט וגז מחק 2.33%, ת"א ביומד ירד ב-1.46% ות"א בנקים בקצת פחות מאחוז. בתוך כך, הדולר ירד ב-0.5% ושערו היציג נקבע על 3.162 שקלים, והאירו ירד בשיעור דומה ושערו היציג נקבע על 3.589 שקלים.
במקביל, ירידות שערים נרשמו אמש גם בשווקי אירופה ואסיה: האנג סנג (הונג קונג) נפל ב-1.6%, ניקיי (טוקיו) ב-1.6% וקוספי (סיאול) ב-2.4%. מנגד, שנגחאי שינה מגמה ועבר לעליות קלות. באירופה: דאקס ירד ב-1.18%, פוטסי ב-0.71% וקאק ב-0.81%. בין היתר פורסם אתמול כי האינפלציה השנתית בגוש האירו הגיעה ל-4.9% בחודש נובמבר - הגבוהה ביותר מאז 1997, אז התחילה המדידה.

האומיקרון הפיל את השווקים

הראשונות להגיב לבהלת זן האומיקרון בסוף השבוע שעבר (יום שישי) היו הבורסות בדרום-מזרח אסיה. מדד ההאנג סנג בהונג-קונג צלל ב-2.6%, הניקיי היפני ספג חבטה עם ירידה של 2.5% והבורסות של סינגפור והודו ירדו ב-2%. הבורסה של שנגחאי ירדה אומנם רק בפחות מ-1%, אולם בסין כמו בסין, מקרה אחד בעיר קסוז'ו ושלושה בשנגחאי, גרמו מיד להפסקת התנועה של הרכבות התחתיות, לסגירת כבישים ראשיים, איסור יציאה ממחוז ג'ינגזו המזרחי, איסור על תיירות באזורים אחדים והטלת סגר על אזורים שלמים בשנגחאי עם 25 מיליון תושביה. הנזק לכלכלת סין הוא מיידי.
2 צפייה בגלריה
קורונה זן חדש אומיקרון מרכז בדיקות קורונה נמל תעופה מינכן גרמניה
קורונה זן חדש אומיקרון מרכז בדיקות קורונה נמל תעופה מינכן גרמניה
מרכז בדיקות קורונה בנמל התעופה במינכן, גרמניה
(צילום: EPA)
בתוך שעות הגיבו גם הבורסות באירופה, ביום הגרוע ביותר שלהן מזה כשנה וחצי. מדד סטוקס האירופי צלל ב-3.7%, ירידת השיא ב-2021, הבורסה הגרמנית בפרנקפורט ספגה מכה קשה בירידה של 4.2%, הבורסה בלונדון נחתכה ב-3.6% והגדילה לעשות הבורסה של פריז עם ירידת שיא שהגיעה ל-4.8%.
אחר כך הגיעו הירידות גם לבורסה בניו יורק, שבה רשם הדאו ג'ונס את יומו הגרוע ביותר מאז אוקטובר 2020 ומחק 2.5% משוויו. הנאסד"ק ירד ב-2.2%, בעוד "מדד הפחד" בבורסה זינק ב-50%, מתוך חשש לבאות בימים הקרובים עם התפשטות הזן החדש של הקורונה.
לצד הנפגעות העיקריות - מניות חברות התעופה והתיירות, שירדו בכ-10%, וירידות חדות שרשמו מניות הבנקים בעולם - לא כל המניות ניזוקו. כמו בראשית משבר הקורונה, מניות של חברות שצפויות "להרוויח" מהתפשטות הזן החדש זינקו מיד: כך היה עם מניות פלטפורמות שיחות הווידיאו "זום", נטפליקס, וחברות תרופות כמו מודרנה, שמניותיה זינקו ב-5 ימי המסחר האחרונים ב-37.38%.
פורסם לראשונה: 08:57, 30.11.21