מועצת מקרקעי ישראל צפויה לאשר היום (ג') החלטה שתאפשר לעיר החרדית אלעד לקבל מהמדינה מימון של כ-50 מיליון שקל לשדרוג תשתיות ישנות בתמורה להקמת יחידות דיור חדשות. כך נודע ל"ממון" ול-ynet. מבדיקה בקובץ החלטות המועצה עולה כי זהו תיקון להחלטה הקובעת כי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון יסייעו לערים ותיקות בהוצאות פיתוח תמורת שיווק קרקעות.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר ביישובים עירוניים שהוקמו עד 1993. התיקון מאפשר לראשונה כניסה של ערים נוספות, שהוקמו עד 1998, לרשימת הערים המקבלות בכל שנה סל הטבות וסיוע לשדרוג התשתיות "ישן מול חדש", בין היתר אלעד ויישובים נוספים כמו שוהם הסמוכה ובת חפר שבשרון. אלא שבעוד שני היישובים האלה מיצו את עתודות הקרקע שלהם, התיקון נוגע בעיקר לאלעד, שבה יש פוטנציאל להקמה של יותר מ-5,000 דירות במסגרת הסכם הגג שנחתם עם המדינה לפני כשנתיים.
1 צפייה בגלריה
שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן ברקע אלעד
שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן ברקע אלעד
שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן ברקע העיר אלעד. תיקון לחוק ששווה הרבה כסף
(צילום: אוראל כהן ואבי מועלם)
עד כה הייתה אלעד מבין היחידות שלא היו זכאיות למימון מדינה לשיפוץ תשתיות ישנות. כך, למשל, שכנתה ראש העין זכאית לכך, וגם מודיעין, שאמנם שנבנתה אחרי 1993 אך התאחדה עם מכבים-רעות שנוסדו בעשור הקודם וקיבלה את סל ההטבות. מטרת התיקון החדש היא לשים קץ לאפליה ולאפשר את פיתוח העיר החרדית אלעד שנמצאת בדירוג 2 מ-10 במדד החברתי-הכלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לשם השוואה, שוהם נמצאת בדירוג 9 ובת חפר בדירוג 8.

ההכנסה לקופת המדינה: כ-1.7 מיליארד שקל

השיווקים האחרונים באלעד, המונה כיום כ-48 אלף תושבים, עמדו על תקבול של 341 אלף שקל ליחידת דיור על קרקע. בחישוב של הנתון הזה כפול צפי שיווק של 5,100 יחידות דיור על פי הסכם הגג, יעמוד התקבול על הקרקע לקופת המדינה על 1.7 מיליארד שקל. על פי הסכם הגג אמורים להיבנות שטחי מסחר תעסוקה בהיקף של כ-1.3 מיליון מ"ר. עד כה שווקו כ-400 יחידות דיור, ובהמשך השנה מתוכננות לשיווק עוד כ-1,000 יחידות.
כעיר יחסית חדשה אלעד לא הייתה זכאית עד היום לסיוע מהמדינה לשיפוץ תשתיות. שכנותיה ראש העין ומודיעין קיבלו מימון מהמדינה
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "תיקון ההחלטה תקף לכמה ערים חדשות שלא זכו לסיוע לצורך מימוש שיווקים. המשרד רואה חשיבות רבה בהשקעה ובפיתוחה של אלעד, שעל פי נתוני הלמ"ס ממוקמת בדירוג של 2 מתוך 10 במדד החברתי-כלכלי. בנוסף, צפי השיווקים באלעד בשנים הקרובות עומד על 5,000 יחידות דיור, ובהתאם העיר היא עוגן מרכזי בתוכנית השיווק על קרקעות מדינה במחוז המרכז".
מדובר בהחלטה אחת מתוך קובץ החלטות שצפויה מועצת מקרקעי ישראל לאשר היום, ובהן תוכנית השיווקים החדשה של שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, שתחליף את מחיר למשתכן. לפי תוכניתו, הארץ תחולק לשלושה אזורים לפי ערך הקרקע ‑ פריפריה, ביקוש ויוקרה. בפריפריה ובאזורי הביקוש יוצע דיור מופחת לזכאים חסרי דירה בהגרלות, ובאזורי היוקרה ישווקו מכרזים לקבלנים בשוק החופשי, לכל המרבה במחיר. אישור התוכנית במועצה יאפשר להתחיל בשיווק מכרזים לדיור במחיר מופחת באזורי הביקוש ומכרזים פומביים באזורי היוקרה. אבל רק עם קבלת מקור תקציבי, שיתקבל לאחר אישור תקציב המדינה, יחלו השיווקים של דירות מסובסדות בפריפריה.
אחד הסעיפים החדשים קובע כי אזורי הביקוש ייבדלו מאזורי היוקרה בכך שיכללו מכרזים לקרקעות שבהן ייבנו דירות שמחיריהן לא יעלו על 22 אלף שקל למ"ר. כך אמורה התוכנית לאפשר לזכאים לרכוש דיור במחיר מופחת בערים במעגל השני במרכז כמו מודיעין, רחובות, גדרה, ראשל"צ ועוד. אזורים שבהם מחירי הדירות עולים על 22 אלף שקל למ"ר יוגדרו אזורי יוקרה, ושם יבוטלו הנחות המדינה.