פרשת נדל"ן חדשה מעוררת סערה בימים אלה, לאחר שאתמול הוגשה בקשה למנות נאמן זמני לקבוצת אלדד פרי. מדובר בחברת גמי וחיים של איש העסקים היהודי-שוויצרי חיים חמו, שבתחילת השנה רכש כ-40% מהחברה ובאוגוסט האחרון הרכישה בוטלה. חמו הגיש בקשה בהולה למתן צו לפתיחת הליכים ומינוי נאמן זמני שיבחן את מצבה של הקבוצה וטען כי החברה בבעלותו הלוותה לקבוצה בשנה האחרונה "למעלה מ-218 מיליון שקל, על סמך מצגי שווא", לטענתה. הבקשה שוב הפנתה זרקור לעבר החברה, שבעבר כבר הסתבכה בכמה פרשיות משפטיות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
קבוצת אלדד פרי היא חברת החזקות שהוקמה בשנת 2013 כמארגנת קבוצות רכישה. בשנה האחרונה הודיעה כי היא מבצעת שינוי ארגוני ועוברת למודל של יזמות נדל"ן, בין היתר באמצעות גיוס משקיע - כאמור איש העסקים חמו. במסגרת השינוי הארגוני הוחלט על מינויו של יצחק לקס, מי שעד יולי 2017 שימש כיו"ר עמידר, לתפקיד יו"ר פרי נדל"ן, אבל היום כנראה כבר אינו בחברה. בתפקיד מנכ"ל החברה ממשיך להחזיק לירון פרי, אחיו של אלדד.
1 צפייה בגלריה
אלדד פרי, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן אלדד פרי
אלדד פרי, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן אלדד פרי
אלדד פרי, בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן אלדד פרי
(צילום: עמית שעל)
על פי נתוני הקבוצה, באמצעות חברת פרי נדל"ן היא מעורבת כיום בהקמה של קרוב ל-3,000 יחידות דיור, חלקן במתכונת יזמות ורובן במסגרת קבוצות רכישה, בכ-20 פרויקטים המשתרעים על שטח כולל של יותר מ-200 אלף מ"ר, בעיקר במרכז הארץ, בין היתר בערים רחובות, לוד, בת ים, רמלה, מודיעין ועפולה. זאת לצד פעילות בתחום המשרדים והמסחר בין היתר בערים חולון ורחובות. כמו כן, לפי נתוני הקבוצה היא מחזיקה במלאי של קרקעות בשווי של מאות מיליוני שקלים.
עד סוף 2018 ארגנה פרי נדל"ן כ-20 קבוצות רכישה. נכון לתחילת 2020, כמחציתן הושלמו וחלק מהפרויקטים מצויים בהליכי בנייה. במסגרת הבקשה למינוי נאמן זמני לקבוצה, נטען כי "קבוצת אלדד פרי וכלל חברות הקבוצה הן מהחברות הידועות בישראל בתחום הנדל"ן בכלל ובתחום קבוצת הרכישה בפרט. עוד נטען כי בכלל זה נכללת קבוצת אלדד פרי ברשימת Dun's100 בתחום הבנייה, ועד לאחרונה נחשבה החברה כאחת המובילות והיציבות בתחום זה".
שני פרויקטים מרכזיים שמקדמת החברה הם פרי פלייס ופרי ביזנס פלייס ברחובות. פרויקטים אלה עלו בחקירה שניהל בחודשים האחרונים הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, במסגרתה התעורר חשד להפרות של חוק המכר, לפיו פרי נדל"ן פועלת כיזמית המוכרת דירות גם בפרויקטים אשר הוגדרו על ידה כקבוצת רכישה. בין הליקויים עליהם הצביע הממונה על חוק המכר, עמית גריידי, ניתן למנות ערבוב בין פרויקטים יזמיים לקבוצת הרכישה והיעדר רישום של חברי הקבוצה כבעלים של הקרקע.
למעשה, הליך הבדיקה כלל סעיפים שנחשבים מהותיים בכל הקשור לקבוצות רכישה. בהודעת משרד הבינוי והשיכון נכתב אז כי "בתום חקירה אשר נוהלה בחודשים האחרונים במשרדו של ממונה חוק המכר, עלה חשד בדבר היותה של חברת פרי נדל"ן יזמית המוכרת דירות, להבדיל ממארגן קבוצת רכישה, בכל הקשור לפרויקטים הפעילים של החברה. חקירות מסוג זה מנוהלות בהתאם למאפיינים יזמיים אשר באים לידי ביטוי בשליטה מוגברת של מארגן בקבוצת הרכישה".
בחודש שעבר הסתיימה החקירה ואושר מתווה לסיום ההליך המנהלי מולה, במסגרתו הוטל עליה עיצום כספי בגובה 800 אלף שקל. במקביל למתווה של משרד השיכון, בתחילת אוגוסט האחרון הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בהיקף של יותר מ-120 מיליון שקל נגד החברה לגבי פרויקט ניצני פרי ברחובות שהעלתה טענות דומות, לפיהן פרי נדל"ן משווקת דירות למגורים ומציגה את המתווה כקבוצת רכישה.