מפעל שמן הזית הוותיק "סבא חביב", בבעלות משפחת ג'האשן, נקלע לקשיים. המפעל, הממוקם בקיבוץ פרוד בגליל, צבר חובות של 54 מיליון שקל (מהם 34 מיליון שקל לבנקים) ובעליו, באמצעות באי כוחם עוה"ד זכריא קאסם ועו"ד חובב ביטון, הגישו בקשה דחופה לביהמ"ש המחוזי בנצרת לעיכוב הליכים לגיבוש הסגר חוב, במעמד צד אחד. ביהמ"ש אישר את הבקשה עד לדיון שיקיים ב-16.6.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בבקשה נאמר שעקב משבר הקורונה נגדעו מהחברה, המובילה בתחומה בשוק המוסדי, כ-50% מהפעילות עקב סגירת מסעדות, בתי מלון ועוד, וחלקם אף החזירו לה סחורה ולא עמדו בתשלומים. החברה נקלעה למצוקה תזרימית חריפה ונדרשת הקפאת הליכים לגיבוש ואישור הסדר נושים כדי להבריאה.
1 צפייה בגלריה
שמן זית סבא חביב
שמן זית סבא חביב
שמן זית סבא חביב
(צילום: ג'ורג' אלקלם)
הפסד נוסף נגרם לה מעסקאות שביצעה כתחליף לשוק המוסדי ללקוחות מסחריים, שדרשו וקיבלו הבטחת מחיר מראש בעד אספקה עתידית. חביב לא גידרה את מחיריה מול הספקים, והזינוק במחיר שמן הזית הגולמי בעשרות אחוזים גרם לכך שעסקאות שביצעה במחיר שהתחייבה נעשו בהפסד של 25%-45%. גם התחרות מצד שמן הזית המיובא פגע בחברה, כך לטענתה.
מהבקשה עולה כי החברה החלה במהלכי התייעלות, לרבות גיוס משקיע, חברת אס.אף.אס אחזקות ומסחר שבבעלות משפחת שמשום ובניו, שמוכנה לרכוש את החברה נקייה מחובותיה תמורת 7 מיליון שקל. החברה מעסיקה 38 עובדים ומחזור מכירותיה השנתי 41 מיליון שקל.
חביב מייצרת גם טחינה גולמית, זיתים למאכל ומוצרים משלימים, והיא הוקמה בשנת 2006 על ידי מנהם גהשאן, שסבו חביב היה מחלוצי ענף שמן הזית ובעל בית בד שהפיק שמן מאז 1913. בנוסף, הוא היה ממיסדי הכפר הדרוזי מג'אר.
במפעל החברה פועל מרכז מבקרים פופולארי, והמותג הוא אחד מארבעת המובילים בארץ, ומייצר גם מותג פרטי של שמן זית עבור רשתות מזון כמו רמי לוי, רשת דבאח ועוד.