במחצית השנייה של ספטמבר, בצל החמרת ההגבלות על האוכלוסייה וצמצום היקף העבודה במשק, מדד אמון הצרכנים ירד ל-29%-, לאחר שבמחצית הראשונה של ספטמבר עמד על 21%-. כך לפי סקר אמון הצרכנים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסם היום (שני).
מדד אמון הצרכנים נע בין 100- לבין 100+, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון - כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הצרכנים בישראל, ולהפך. לפי המדד, אמון הצרכנים בכל חודש ספטמבר בסך הכל עמד על 25%-, לאחר שבחודש אוגוסט עמד על 24%-.
1 צפייה בגלריה
מחסומים
מחסומים
מחסומים בצל הסגר
(צילום: AFP)
למרות שאין שינוי מהותי בפסימיות של הצרכנים בין אוגוסט לספטמבר, חשוב לציין כי מדובר בערכים נמוכים מאוד במדד אמון הצרכנים ובמאזנים המרכיבים אותו. לשם השוואה, בפברואר 2020, ערב משבר הקורונה בישראל, עמד המדד על 6%-, ובמרץ צלל ל-22%-. באפריל, עת התחיל הסגר הכללי הראשון, ירד המדד ל-31%-. במאי חל שיפור בערכו של המדד והוא עלה למינוס 14%, אך מאז חזר לרדת, כאמור, וכעת מתקרב לשפל שנרשם באפריל.
בבחינת הנתונים שמשווים בין המחצית הראשונה של ספטמבר לבין מחציתו השנייה, שבה נכנס הסגר השני לתוקף, חלה החמרה משמעותית בחלק מהמאזנים המרכיבים את מדד אמון הצרכנים: קודם כל, המאזן במדד שמתייחס לכוונות של הצרכנים לרכוש רכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה ירד במחצית השנייה של ספטמבר ל-42%-, לאחר שעמד על 30%- במחצית הראשונה של החודש.
בנוסף, המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה עמד במחצית השנייה של ספטמבר על 7%- (4%- במחצית הראשונה של ספטמבר). המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה, ירד במחצית השנייה של ספטמבר ל-29%- (במחצית הראשונה של ספטמבר עמד על 21%-).
החמרה משמעותית נוספת חלה בבחינת הצפי של הצרכנים לראות שיפור בכלכלת המדינה השנה הקרובה, כך שהמאזן המתייחס לכך עמד במחצית השנייה של ספטמבר על 39%-, לעומת 28%- במחצית הראשונה של ספטמבר.