(צילום: חגי דקל)

"בנסיבות הנוכחיות לא נוכל לעמוד באתגרים המרכזיים העומדים בפנינו כגוף המחולל צמיחה במשק, ותיפגע עמידתנו ביעדים לשנת 2020". כך נכתב במסמך ששלחה מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר, למנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ולנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, והגיע לידי כלכליסט. זילבר פירטה את השפעת ההחלטה שהתקבלה ב-22 במרץ השנה, במסגרת הצעדים להתמודדות עם המגיפה, לפיה רק 30% מכוח האדם של מינהל התכנון עובדים כעת.
מהמסמך עולה כי מוסדות התכנון אישרו מאז 15 במרץ 74 תוכניות בנייה שבהן רק 1,800 דירות, נמוך ב-83% מהתקופה המקבילה ב-2019 - 229 תוכניות עם 10,800 דירות. בכל מוסדות התכנון התקיימו רק 284 דיונים על 270 תוכניות, לעומת 666 דיונים ב-650 תוכניות בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה. צילום: דוד הכהן
אתר בנייה. צילום: דוד הכהן
אתר בנייה
(דוד הכהן)
זילבר מעריכה כי בעקבות צוואר הבקבוק שנוצר כעת, הותמ"ל - הזרוע המרכזית של האוצר ומינהל התכנון לקידום בנייה למגורים - תשיג רק 50% מהיעד השנתי שהוצב לה ותאשר תוכניות לבניית כ-40 אלף דירות, לעומת יעד של 80 אלף.
בין תוכניות הבנייה המשמעותיות למגורים שקידומן נפגע מונה זילבר את תוכנית שדה דב לבניית 16 אלף דירות, 12 אלף בפי גלילות, ו-32 אלף דירות בתוכנית השלד שמקודמת על קרקעות תעש ברמת השרון.
2 צפייה בגלריה
דלית זילבר
דלית זילבר
מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר
(צילום: ניב קנטור )
עוד מציינת זילבר כי גם קידומן של תוכניות תשתית מהותיות נפגע דרמטית בחודש שחלף. במיוחד צוינו התוכנית להקמת קוי מטרו באורך 105 ק"מ ו-105 תחנות בגוש דן. בסך הכל נעצרו לא פחות מ-20 תוכניות לתשתיות לאומיות, בין היתר למסילות, שדות תעופה, אנרגיה, פסולת ים וחופים.
בסוף המכתב מבהירה זילבר מה תכליתו – הגדלת מספר העובדים במינהל. "ללא הגדלת מצבת העובדים של מינהל התכנון, היקף העבודה יישאר מוגבל, ועלול, בסופו של יום, להביא לצמצום משמעותי של היצע הדיור, לפגיעה ביזמים ולהכניס למיתון את שוק הנדל"ן, שמוגדר לא אחת כקטר של המשק. לכן אנו סבורים כי יש חשיבות גדולה בהגדלת היקף עבודת מינהל התכנון ככל האפשר ובהתאם להנחיות משרד הבריאות".