תזכורת: למה רמי לוי מעדיף לייבא פלפלים מירדן? צפו בריאיון באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור, ירון ברנר)
שלטים שמבשרים על מחסור ומחירים גבוהים - ככה נראים מדפי הפלפל ברשתות השיווק בשבועיים האחרונים. המחירים עלו וק"ג פלפל נמכר ב-16.90-9.90 שקל לק"ג בימים אלה, אך ייבוא מירדן שהחל בשבוע שעבר לא הוריד את המחירים.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רשתות השיווק מייבאות בימים אלה לארץ כ-40 טונות פלפלים ביום, בעקבות מחסור זמני בירק, כתוצאה ממעבר בין אזורי גידול, אך גם כדי לאותת לחקלאים שלא יקנו מהם במחיר גבוה.
3 צפייה בגלריה
שופרסל פלפלים מחסור בפלפלים
שופרסל פלפלים מחסור בפלפלים
מחסור בפלפלים. המדפים בחלק מהרשתות ריקים
(צילום: מירב קריסטל)
לדברי אחד החקלאים, "יש מחסור אבל אנחנו יכולים לספק את כל הסחורה לרשתות. אבל הן מעדיפות לייבא מירדן ולא כולם מחכים לתוצאות בדיקות חומרי הדברה כדי לשווק את הירק לצרכנים".

יבוא בגלל מחסור או כדי לכופף את החקלאים?

לפי יבואנים, מי שקונה את הסחורה הן רוב הרשתות, בין היתר יוחננוף, רמי לוי ושופרסל, וגם משווקים כמו ביכורי שדה דרום. "הרשת עושה ככל שביכולתה לרכוש תוצרת חקלאית ישראלית", מסבירים בשופרסל. "כרגע קיים מחסור משמעותי בפלפל מתוצרת מקומית ועל כן מתבצע ייבוא ממספר מקומות, לרבות ירדן".
אלא שהיבואן רפול אוליאל סבור כי יש עוד סיבות למהלך. לדבריו, הסיבה לייבוא היא לא רק החוסר, אלא גם רצון לכיפוף ידי החקלאים. "החקלאים מוכרים עכשיו ביוקר, אחרי שרוב השנה המחירים שלהם לרשתות נמוכים", הוא אמר. "הרשתות מעדיפות לקנות מייבוא באותו מחיר, מאשר לתת את המחיר הגבוה לחקלאים ישראלים".
עלות פלפל מירדן זהה או דומה לעלות פלפל ישראלי, כיוון שהרשתות מייבאות אותו עם מכס של 1.32 שקלים לק"ג. עקב כך, לעת עתה המחירים של פלפל יישארו גבוהים, למעט סניפים בודדים באזורי תחרות.
3 צפייה בגלריה
אושר עד פלפלים
אושר עד פלפלים
פלפלים
(צילום: מירב קריסטל)
"זה לא יבוא מאסיבי, לעומת ייבוא עגבניות כשלפעמים מגיעות עשרות מכולות ביום, עם מאות טונות עגבניות", הוא מסביר. "לרשתות לא משתלם לייבא, כי מחיר הבסיס של פלפל יקר גם בירדן מפני שזה פלפל שמיועד לייצוא ומגיע באיכות ייצוא. הן מסבסדות את הפלפל לצרכנים. אנחנו קונים את הפלפל ב-6.5 שקלים לק"ג לפני מכס, אגרת בריאות ועמילות מכס ואגרת חקלאות והובלה בקירור. פלפל מיובא עולה 8 שקלים. בחישוב עם פחת של 10%-15% מינימום, המחיר מגיע ל-10 שקלים לק"ג.
"זה הזמן שהחקלאים מקווים לעשות בו מכה גדולה, אז ברשתות רוצים לשדר לחקלאי: אנחנו לא מתחננים אליך. זה מאבק כוחות משולב בחוסר שבאמת קיים. יש רשתות שמשתמשות ביבוא כדי ללחוץ על חקלאים. הן מרחיקות לכת לטובתן בתמחור של המוצר, כדי להביא חקלאים לנוסחת עבודה שתצמצם להם את הנזק שנגרם להם ממכירת ירקות, כי הקמעונאים מורידים את המחירים של הירקות כדי למשוך לקוחות לחנויות".
3 צפייה בגלריה
"ברשתות רוצים לשדר לחקלאי הישראלי: אנחנו לא מתחננים אליך". גידולי פלפלים בארץ
"ברשתות רוצים לשדר לחקלאי הישראלי: אנחנו לא מתחננים אליך". גידולי פלפלים בארץ
"ברשתות רוצים לשדר לחקלאי הישראלי: אנחנו לא מתחננים אליך". גידולי פלפלים בארץ
(צילום: זרעים-גדרה)

לא כל הפלפלים נבדקים ומה שנבדק - באחריות היבואן

החקלאים טוענים שפלפלים מירדן נמכרים לצרכנים לפני שהגיעו תוצאות בדיקת חומרי הדברה שעברו. משרד הבריאות לא עורך בדיקות לכל יבואן ולא לכל משלוח. המשלוחים נדגמים רנדומלית וגם בהתאם לחשדות. משלוח שנדגם אמור לעמוד בתקנות. כלומר, על היבואן או הרשת לאחסן את הפלפל עד קבלת תוצאות הבדיקה שמגיעות בדרך כלל תוך 72-24 שעות. במילים אחרות: נותנים לחתול לשמור על השמנת. המשווקים לא תמיד מחכים לתוצאות הבדיקות ולעיתים משווקים את הסחורה לפני שהן מגיעות, במיוחד כשיש ביקוש לירק.
משרד הבריאות מטיל סנקציות על יבואן או רשת שמשווקים ירק לפני שהגיעו תוצאות בדיקות חומרי ההדברה שעבר, אך האחריות לכך היא על היבואן וכאמור, במילא לא כל המשלוחים נבדקים. יבוא מהרשות הפלסטינית למשל, יעבור בקרוב רביזיה כדי להסדיר את התחום והיבואנים יידרשו להיות משווקים מורשים מוכרים, כדי להקל על משרד הבריאות לעקוב אחר התוצרת. כיום מדובר בספקים שלא תמיד קל לעקוב אחריהם במקרה של גילוי שאריות חומרי הדברה וריקול (איסוף יזום של סחורה בעקבות פגם).
גורם במשרד הבריאות מסביר כי "אכן לא דוגמים את כל המשלוחים זאת החלטה מושכלת, הדגימה נעשית לפי מערכת של ניהול סיכונים לפי מדינות, לפי יבואנים. מדינות שיש אצלן חריגות נדגמות יותר ויבואנים שנמצאו אצלם חריגות נדגמים יותר.
"אנשי שירות המזון של משרד הבריאות הם אלה שבוחרים איזה משלוח לדגום. אם יש חריגה, הסחורה נבדקת שוב ואז מושמדת ונמנע שיווק שלה בישראל. יבואן מתחייב לא לשווק את הסחורה עד תוצאות הבדיקה ואם שיווק את הסחורה לפני תוצאות הבדיקה הוא נענש". לדברי אוליאל, "הפלפל מירדן זה פלפל שעומד בתקינה אירופית, כיוון שהוא מיועד לייצוא".
הפלפל עובר בדיקות של משרד הבריאות?
"כן בוודאי. לוקחים בדיקה לחומרי הדברה, בדיקת השקיה, כל מה שתוצרת ישראלית לא עוברת".
לפי משרד הבריאות התוצאות של בדיקת חומרי ההדברה מגיעות תוך 72-24 שעות. אבל שיווק הפלפל נעשה מוקדם יותר.
"אם אתה רוצה לשווק את הפלפל מוקדם אתה חייב לשלם תוספת דחיפות. התוצאות יוצאות ברמה של 10-8 שעות, מדובר ב-1,700-1,200 שקל לבדיקה. את העלות מגלגלים על הצרכן".

משרד הבריאות: האחריות על היבואנים

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ייבוא תוצרת חקלאית מירדן לישראל, כמו כל מזון המיובא לישראל, חייב לעמוד בדרישות החקיקה כולל שאריות חומרי הדברה במזון על פי הרמות בתקנות הישראליות או הרמות המותרות בקודקס אלימנטריוס כסטנדרט בינלאומי. מזון שנדגם במעבר אין לשווקו טרם קבלת תוצאות תקינות.
"נוהל ייבוא קובע כי תוצרת שנדגמה תאוחסן ולא תשווק עד קבלת תוצאות בדיקה תקינות וזאת בהתחייבות היבואן. יבואן ששיווק את התוצרת טרם קבלת תוצאות תקינות מוכרז כיבואן מפר אמון בכפוף לשימוע. בדיקות מעבדה מבוצעות במעבדות מוכרות על ידי משרד הבריאות בשיטות בדיקה מאושרות. זמן קבלת תוצאות בדיקה נתון לשיקול דעתו של היבואן ותלוי בעיקר בחיי מדף של המוצר וזמן הגעת הדוגמה למעבדה.
"תוצרת חקלאית המובאת לישראל מהרשות הפלסטינית נדגמת במעברים טרם כניסתה לישראל במערך משותף למשרד החקלאות ומשרד הבריאות, כאשר מתבצעות בדיקות מקדימות כתנאי לאישור המגדל. שירות מזון ארצי בשיתוף עם משרד החקלאות עובדים בימים אלה על עדכון נוהל הבאת תוצרת חקלאית מהרשות הפלסטינית לשטחי מדינת ישראל. על פי הנוהל המעודכן, הבאת תוצרת חקלאית מהאזור תעשה רק על ידי משווקים מורשים רשומים כך שתוצרת שנדגמת במעבר תאוחסן במחסני המשווק עד לקבלת תוצאות תקינות".
במשרד לא מסרו ל-ynet תוצאות בדיקות פלפלים מייבוא, בטענה שלא היו חריגות בתוצאות בתקופה האחרונה.