סקטור התעופה שוכח ביומיים האחרונים את המשבר העמוק שבו הוא נמצא ומניות החברות נוסקות בוול סטריט: אתמול התקווה הקפיצה את המניות, היום הציפייה לגאולה קרובה.
הציפייה להכרזה קרובה על תוכנית חילוץ פדרלית עצומה שתכלול הזרמה לחברות התעופה הקפיצה אתמול את שלוש הענקיות של התעופה האמריקנית: אמריקן איירליינס נסקה ב-35.8%, יונייטד ב-25.7% ודלתא ב-21%.
הבוקר הודיעו הבית הלבן, האוצר ונציגי שתי המפלגות כי הגיעו להסכמה על חבילת תמיכה עצומה של כמעט 2 טריליון דולר. ההסכם כמובן נדרש לאישור חקיקה בקונגרס, אך הסיכוי שיעבור הוא בהחלט גבוה.
לא כל פרטי התוכנית ידועים, כולל הנתונים על היקף הסיוע לחברות התעופה, שנקלעו למשבר עמוק בשל מגיפת הקורונה. אבל את המשקיעים פחות מעניינים הפרטים במקרה הזו – הם שולחים את אמריקן איירליינס לעלייה חדה של 14.5%, את יונייטד לזינוק של 12% ואת דלתא לקפיצה של 14%.
לפי דיווחים שונים, היקף הסיוע לסקטור צפוי לעמוד על בין 50 מיליארד דולר לחברות נוסעים ו-8 מיליארד דולר לחברות מטען, ולפי דיווחים אחרים על כ-25 מיליארד דולר לחבורת נוסעים ו-4 מיליארד דולר לחברות מטען.
עוד פחות ברור מה חלקה של בואינג בתוכנית הסיוע הפדרלית, ועדיין, היא נוסקת היום ב-33%. הוושינגטון מדווח שהחבילה שיציגו הבית הלבן והקונגרס תכלול הלוואות של 17 מיליארד דולר ל"חברות שהמשך פעילותן חיוני לביטחון הלאומי". סעיף זה של התוכנית לא מתייחס באופן ישיר לבואינג אך נראה שנוסח במיוחד בשבילה, גם אם לא מדובר בכל הסכום (שכן יש חברות נוספות שייכנסו להגדרת הסעיף).
מניית יצרנית המטוסים נהנית היום אולי לא רק מהציפייה לתמיכה של הממשל, אלא גם גם מהדיווח שיצא מוקדם יותר ב-CNBC, לפיו החברה מתכוונת לחדש סביב חודש מאי את ייצור המטוסים מסדרת 737-מקס - למרות שהם עדיין מקורקעים בהוראת רגולטור התעופה האמריקאי. לדיווח עצמו לא יצא אישור רשמי.
החגיגות של חברות התעופה ושל המשקיעים שלהן מוקדמות מדי, בלשון המעטה. נזכיר רק שבשל מגיפת הקורונה, וכשארה"ב עדיין אינה בהשבתה כלכלית מלאה, 60 אלף טיסות בוטלו בארה"ב בחודש האחרון. וזה עוד כלום - בשבוע האחרון בוטלו רק בארה"ב 9,000 טיסות מדי יום, ובכל יום שעובר מספר הביטולים רק גדל. יש סיבה לכך שעם כל הקפיצה של היום ואתמול, אמריקן איירליינס עדיין עומדת על מינוס 30% בחודש האחרון, יונייטד איבדה 44% בחודש האחרון ודלתא נחתכה ב-38% בתקופה זו.