מתחילת משבר הקורונה, במחצית הראשונה של חודש מרץ, ועד היום שולמו לטובת דמי אבטלה בלבד יותר מ-12 מיליארד שקל על ידי הביטוח הלאומי. כך עולה מנתונים שפרסם היום הביטוח הלאומי.

מהנתונים עולה, כי ממוצע התשלום היומי לזכאי עומד על כ-175 שקל, בעוד טרום הקורונה התשלום עמד על כ-209 שקל ליום. המשמעות היא שעובדים עם שכר נמוך יותר שוהים זמן רב יותר במעמד של מובטלים או מצויים בחופשות ללא תשלום.
2 צפייה בגלריה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
תור לביטוח הלאומי
(צילום: יריב כץ)
בנוסף מתברר, כי התשלום הממוצע למובטלים בחודש יולי עמד על כ-4,452 שקל בעוד ביוני הוא עמד על כ-3,788 שקל. הנתון הזה מבהיר כי חלק מהעובדים החלשים יותר הוחזרו לאחרונה לעבודה. יצוין ששכר המינימום במשק עומד כיום על 5,300 שקל וגבוה בכ-20% מממוצע דמי האבטלה.
מאז תחילת משבר הקורונה, כ-982 אלף בקשות לדמי אבטלה, 93% מהם אושרו, שהם כ-893 אלף זכאים. מתחילת המשבר, היו זכאים לתשלום דמי אבטלה כ-993 אלף אזרחים - כ-893 אלף בתקופת הקורונה, כ-99 אלף מתוכם מובטלים טרום משבר הקורונה.
מאז פתיחת הסגר חזרו לשוק העבודה יותר מ-483 אלף אזרחים, מתוכם כ-464 אלף "מובטלי קורונה" והשאר, פחות מ-19 אלף, מובטלים טרום המשבר. מאז פתיחת הסגר והרשות לפתוח חנויות רחוב תחילה, ב-19 באפריל, נוספו כ-182 אלף בקשות חדשות לאבטלה. לפי הביטוח הלאומי, טרם חזרו לשוק העבודה כ-510 אלף אזרחים.
סך הבקשות הגבוה ביותר לדמי אבטלה היה בחודש מרץ ועמד על כ-784 אלף אלף תביעות, בחודש מאי הגישו כ-123 אלף בקשות חדשות, ביולי 26 אלף בקשות ועד כה, בחודש אוגוסט הגישו למעלה מ-9,000 תביעות חדשות לדמי אבטלה.
נתון חמור למדי מגלה כי מעל ל-306 אלף מובטלים לא נמצאים בשוק העבודה מעל ל-21 שבועות שהם כחמישה חודשים והם הופכים למעשה למובטלים עם סיכוי נמוך יותר לחזור לעבודה, אם הם מצויים בחופשות ללא תשלום וחלקם מנסים כבר לעבור למקצוע אחר או למקומות עבודה אחרים.
על פי פילוח הגילים, 122 אלף מובטלים הם בין הגילים 18-27, 169 אלף הם בין הגילים 28-39, ומבין הגילים 40-49 ישנם כ-101 אלף מובטלים שעדיין לא חזרו אל שוק העבודה.
הערים שבהם הוגש המספר הגבוה ביותר של בקשות לאבטלה ביחס לאוכלוסייה הם ראשל"צ, חולון ובת ים, בעוד האחוז הגדול ביותר של החוזרים למעגל העבודה מתוך מגישי התביעות הם תושבי אשדוד ובאר שבע.
2 צפייה בגלריה
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי
(צילום: דוברות ביטוח לאומי)
לדברי מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, "לאחרונה אנו שומעים קולות הטוענים כי מובטלים מנצלים את דמי האבטלה ואינם רוצים לעבוד, זוהי אשליה שמנותקת מהמציאות העובדתית. הנתונים המוצגים כאן והאנשים שאנו מטפלים בהם יום יום - מעידים אחרת. אבטלה זה לא מקצוע, והתשלום אותו מקבלים המובטלים הוא נמוך משמעותית מגובה השכר אותו הרוויחו. כל מספר שהוצג כאן מייצג אדם, עם משפחה, צרכים, רצונות ושאיפות למיצוי בעולם העבודה ובחייו האישיים. עוד בתחילת המשבר, הביטוח הלאומי הציע מספר הצעות לעידוד תעסוקה במקביל לשמירה על הביטחון הסוציאלי של האזרחים. זהו צורך השעה וכולי תקווה כי הפתרונות יקודמו ביתר שאת בשבועות הקרובים".
לדברי איציק שמולי, שר העבודה והרווחה, "משבר הקורונה פגע קשות בשכבות החלשות ביותר שנזרקו לאבטלה שלא באשמתם. מאות אלפי ישראלים אשר מצבם עוד מלפני המשבר היה חמור, כבר שבועות ארוכים מתקיימים מקצבה דלה וללא אופק תעסוקתי. על מנת להחזיר את חייהם למסלולם אנחנו חייבים לתת למשק מכת חשמל שתוציא אותו מהקיפאון באמצעות מעבר למודל חדש של סבסוד שכר למעסיקים, מה שיעודד אותם להשאיר ולהשיב עובדים רבים לעבודה. אסור שישראל תישאר מאחור בגלל קיבעון מחשבתי שעלול בסופו של דבר לגרום לאבטלה כרונית ובכוונתי להוביל זאת בממשלה".