אחרי העתירות והעיכובים, אושר הערב (שלישי) המכרז החדש של תוכנית שוברי המזון, אותו יפעילו העמותות פתחון לב ואשל ירושלים. שתי העמותות זכו במכרז להפעלת הפרויקט לאחר שבתחילת החודש פסל בית המשפט את זכייתה של רשת שופרסל במכרז בשל ליקויים שנמצאו בהתנהלות המדינה והרשת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כעת הכריז משרד הפנים על זכייתן של העמותות שיפעילו את חלוקת שוברי המזון לאוכלוסיות זכאיות שנפגעו כלכלית בשל משבר הקורונה. בשיתוף הרשויות המקומיות, יוענק הסיוע לאוכלוסיות הנזקקות ברכישת מזון ומוצרים חיוניים באמצעות כרטיסים נטענים.
2 צפייה בגלריה
פתחון לב ואשל ירושלים יפעילו את פרויקט חלוקת שוברי המזון לנזקקים
פתחון לב ואשל ירושלים יפעילו את פרויקט חלוקת שוברי המזון לנזקקים
פתחון לב ואשל ירושלים יפעילו את פרויקט חלוקת שוברי המזון לנזקקים
(צילום: עידו ארז)
עמותת פיתחון לב תהיה אחראית על החלוקה במחוזות תל אביב, חיפה והצפון, ועמותת אשל ירושלים תבצע חלוקה במחוזות דרום, מרכז, יהודה ושומרון וירושלים. בעמותות יחלו להתארגן, וההערכה היא שבעוד כחודש המשפחות יתחילו לקבל את הכרטיסים.
התקציב, שנאמד בכ-700 מיליון שקל, יוענק ל- 200 אלף משפחות מוחלשות, בהן למעלה ממיליון זכאים, בהתאם לאמות המידה שנקבעו ויפורסמו באתר של משרד הפנים. נקבע כי הסיוע יוקצה למקבלי הנחה בארנונה בשיעור של מעל ל-70% ולאזרחים ותיקים המקבלים גימלת הבטחת הכנסה, בכפוף לנתונים הקיימים במחלקות הגבייה ברשויות המקומיות. כל אלה יהיו זכאים לכרטיסי המזון ללא צורך בהגשת בקשה מיוחדת והם יגיעו לבתיהם באמצעות שליח.
בנוסף, כל מי שאינו רשום במחלקות הגבייה של הרשויות אך עומד בתנאים, רשאי להגיש בקשה לרשות המקומית לקבלת הכרטיסים וזו תיבחן על ידה. מי שיימצא זכאי בכפוף למבחן ההכנסה שנקבע, יקבל את הכרטיסים רטרואקטיבית במקרה שייאחר את מועד חלוקתם ובלבד שבקשתו תוגש לא יאוחר מהיום שייקבע.
כרטיסי המזון הנטענים יחולקו בכמה פעימות במהלך החודשים הקרובים. שווי כרטיס אחד לזכאי (בעל/ת משק בית ובת/בן זוגו/ה) יעמוד על כ-300 שקל. שווי כרטיס אחד לכל נפש נוספת במשק הבית על פי מבחני הכנסה יעמוד על כ-225 שקל. שווי הכרטיס יהיה זהה בכל הפעימות, אך הדבר נתון לשינויים וכפוף למגבלת תקציב. מקסימום גובה הכרטיסים הנטענים למשק בית בכל אחת מהפעימות יעמוד על כ-2,400 שקל.
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
אריה דרעי
(צילום: יואב דודקביץ)
הכרטיסים ניתנים לשימוש בלמעלה מ-1,500 נקודות מכירה בפריסה ארצית רחבה ככל הניתן, ובהן מכולות שכונתיות, רשתות פרטיות ועסקים קטנים שעוסקים בממכר מוצרי מזון. מדובר בכרטיסים נטענים שעם גמר השימוש בהם, ובהינתן זכאות, יוטענו בסכום נוסף לרכישת מזון. לכן קיימת חשיבות לשמירת הכרטיס לטובת שימוש בפעימות הבאות.
אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב: "אנו שמחים וגאים על בחירתנו כשותפים במיזם החברתי הגדול בתולדות מדינת ישראל. החל מהיום, נפעל במרץ בעזרת אלפי מתנדבי הארגון, אשר יצאו לעבודה מאומצת, חדורים בתחושת שליחות אדירה - על מנת להוציא את המכרז לפועל בצורה המהירה, המקצועית והחברתית ביותר שניתן".
שר הפנים, אריה דרעי: "אני גאה להוביל את הפרויקט שיסייע למשפחות שעברו טלטלה קשה בעקבות משבר הקורונה, ועבורן הוא סיוט כלכלי מתמשך ומסע הישרדות יומיומי. חלק מהמשפחות הגיעו לחרפת רעב וחייבים לסייע להן. יוענקו להן כרטיסי המזון הנטענים לטובת רכישת מוצרים חיוניים בכבוד".
עו"ד יניב מטלס, מגיש העתירה מטעם פתחון לב: "מדובר בבשורה חשובה. יפה עשה משרד הפנים עת יישם את העקרונות שנקבעו בפסק הדין - דבר שהביא לזכייה של עמותות פתחון לב ואשל ירושלים בפרויקט חשוב זה".
מנדי בלוי, מנהל אשל ירושלים: "זכות גדולה עבורנו להיות שותפים בהובלת מיזם החסד הגדול ביותר שנערך אי פעם בארץ. אנו בטוחים שנעמוד באתגר, לשביעות רצונן של מאות אלפי משפחות בארץ, המתמודדות עם השלכות המשבר של נגיף הקורונה".

עתירה אחר עתירה

בית המשפט המחוזי הוציא צו מניעה ופסל את זכייתה של שופרסל בשל ליקויים שמצא בהתנהלות הרשת והמדינה, זאת לאחר העתירה שהגישה עמותת פתחון לב כנגד זכיית שופרסל במכרז. עתירה זו הגיעה אחרי אחת נוספת של התנועה לאיכות השלטון, שטענה כי השר דרעי משתמש בתוכנית כתעמולת בחירות בפנייה ממוקדת למגזר החרדי - אך זו לא הצליחה לעצור את התוכנית.
לעתירה זו הצטרף גם פורום המכולות לביטחון תזונתי באמצעות עו"ד ד"ר מתן גוטמן, שטען כי "הפרויקט מנציח ומחמיר את כשלי השוק בענף המזון, ואין לו כל תרומה אפקטיבית לצמצום תופעת היעדר הביטחון התזונתי. במקום להשקיע את מאות מיליוני השקלים בדרך ראויה, לאחר הליך מנהלי תקין, לצורך פתרון מערכתי ושיטתי של בעיית היעדר הביטחון התזונתי לרווחת כלל הציבור, החליטו המשיבים לפעול בדרך פגומה, חפוזה ורשלנית ממניעים זרים תוך פגיעה חמורה בתחום הביטחון התזונתי והמכולות הקטנות".
גם עמותת אשל, שהתמודדה במכרז של משרד הפנים, פנתה לבית המשפט המחוזי בירושלים וטענה כי אם יש שינוי במכרז, יש לקחת אותה בחשבון מאחר שהייתה במקום השני אחרי שופרסל. עם זאת, אשל הבהירה כי לא הגישה עתירה לעצירת התוכנית משום שיש להוציאה לפועל באופן מיידי.