צפו בריאיון עם המשנה למנכ"ל שופרסל באולפן ynet
(צילום: אורי דוידוביץ)

קנינו יותר ושילמנו יותר לקראת החגים, מה שהפך את ראש השנה לחג מוצלח מאוד עבור רשתות השיווק: מכירות רשתות השיווק והמרכולים לקראת ראש השנה נסקו ב-9.5% בשבועיים שלפני החג, כך לפי נתוני חברת סטורנקסט שמחוברת לרוב הקופות של רשתות המזון, הפארם והמרכולים. עיקר העלייה: 16.3% במכירות מוצרי טיפוח.
לפי נתוני סטורנקסט, בשבועיים לפני ראש השנה רשתות השיווק גלגלו 2.36 מיליארד שקל, לעומת 2.16 מיליארד שקל ב-2019 בתקופה המקבילה אשקד. מכירות המזון עלו מ-1.532 מיליארד שקל ל-1.672 מיליארד שקל; מכירות מוצרי טיפוח עלו מ-194.5 מיליון שקל ב-2019 ל-226.2 מיליון שקל ב-2020; מכירות מוצרים לבית עלו ב-14.9% מ-169.3 מיליון שקל ל-194.5 מיליון שקל; מכירות המשקאות עלו ב-3.3% מ-264 מיליון שקל ל-272.6 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
קניות בנתניה בערב ראש השנה
קניות בנתניה בערב ראש השנה
קניות בנתניה בערב ראש השנה
(צילום: עידו ארז)
עוד קודם לכן פרסמה חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), המפעילה את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי בישראל, כי הרכישות בכרטיסי אשראי ברשתות המזון עלו בשיעור של 22.7% בהשוואה לימים שלפני ראש השנה אשתקד. מדובר במכירות בימים שבין 11 ל-18 בספטמבר. עוד מסרה החברה כי משבר הקורונה הביא לזינוק של למעלה מ-92% בהיקף העסקאות אונליין.
בימים שלפני ראש השנה תשפ"א, בפתח הסגר השני, הישראלים קנו ברשתות המזון בסכום כולל של 1.617 מיליארד שקל בכרטיסי אשראי. לפי החברה, בשנה שעברה, בתקופה המקבילה: 22 עד ה-29 בספטמבר 2019, הישראלים קנו ברשתות בסכום כולל של 1.318 מיליארד שקל, באשראי.
לפי שב"א, ביום שישי האחרון, 18 בספטמבר, בין השעות 10:00 ל-14:00, ערב החג, הוציאו הישראלים סכום כולל של 364.60 מיליון שקל: עלייה של 10.9% בהשוואה לאותן שעות הפעילות בערב ראש השנה תש"פ, ביום ראשון 29 בספטמבר, כאשר בין השעות 10:00 ל-14:00 העסקאות בכרטיסי אשראי התסכמו ב-328.83 מיליון שקל. לשם השוואה נוספת, בערב ראש השנה תשע"ט, יום ראשון 9 בספטמבר 2018, נרשמו בשעות העומס (10:00 ל-14:00) עסקאות כרטיסי אשראי בסכום כולל של 322.53 מיליון שקל.
משבר הקורונה השפיע כצפוי גם על המכירות אונליין. סכום ההוצאות בעסקאות ללא הצגת כרטיס אשראי ברשתות המזון הגיע בין ה-11 ל-18 בספטמבר ל-144.69 מיליון שקל. זוהי עלייה של 92.1% בהיקף הרכישות אונליין, לעומת הימים שלפני ראש השנה תש"פ, אז הסתכמו הרכישות בעסקאות ללא רכישת כרטיס בסכום כולל של 75.33 מיליון שקל.

באוגוסט: עלייה של 6.7 בפידיון רשתות השיווק

הלמ"ס פרסמה היום נתוני פדיון רשתות השיווק באוגוסט, לפיהם חלה עלייה של 6.7% בפידיון ו-8.5% בפידיון ממכירת מזון.
מהלמ"ס נמסר כי: "נתוני הפדיון ברשתות השיווק מתייחסים לרשתות המתמחות במזון ולרשתות המתמחות במוצרים אחרים: מוצרי טקסטיל והלבשה, הנעלה, מוצרים בני קיימה, כלי בית ו"שונות" - מוצרי קוסמטיקה, תרופות, צעצועים, ספרים, ציוד משרדי ואופטיקה.
"פדיון הרשתות המוגדרות כרשתות מזון כולל את הפדיון גם ממכירת חומרי ניקוי ומוצרים אחרים.
"השינויים בערך המכירות ברשתות אלה אינם משקפים בהכרח את השינויים בערך המכירות של מוצרי צריכה בכלל המסחר הקמעוני. זאת, כאשר יש מעבר של קונים ממסגרת המסחר הקמעוני האחר למסגרת חנויות של רשתות השיווק הנחקרות, מסיבות שונות, למשל: פתיחת סניפים חדשים, רכישה של חנויות קיימות וסגירת סניפים.
"הנתונים, הנאספים מדי חודש מרשתות השיווק על ידי סוקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משמשים כאינדיקטור לצריכה הפרטית. נתונים אלה מקדימים בחודש את הנתונים של פדיון המסחר הקמעוני ממקורות מע"מ, המשמשים גם הם כאינדיקטור נוסף.
בריאיון לאולפן ynet היום (ה') התייחס אורי קילשטיין, משנה למנכ"ל שופרסל, בין השאר להבדלים בהתנהלות הישראלים בכל הקשור לקניות הסגר הראשון לשני. "בסגר הראשון הייתה תופעה הרבה יותר גדולה של התנפלות", אמר. "היו הרבה יותר מוצרי אגירה, היו לנו עניינים של נייר בכמויות. בסגר השני, יש יותר עניין של היערכות שקולה, יש עלייה גדולה בקניות אבל רואים שהדבר הזה הרבה יותר מתוכנן והרבה יותר נכון. בשני המקרים, רואים עלייה גדולה במכר אבל יש משהו יותר רגוע".
לדבריו, בניגוד לסגר הקודם אז הייתה התנפלות על נייר טואלט, היום "הדברים שהולכים טוב קשורים בלייף-סטייל שלנו שהשתנה. זאת אומרת, אתה רואה הרבה יותר דברים שקשורים בבישול ואפייה ובעולם הניקיון, דברים שקשורים בהישארות בבית. למשל, הפריט בו נרשמה הצמיחה הגדולה ביותר בשופרסל הוא אבקת אפייה. מצד שני, אתה רואה הרבה מאוד מעולמות הפארם. פתאום צבעי שיער צומחים פי 5, כי אנשים מתחילים לצבוע שיער בבית. יש צמיחה מאוד גדולה בכל העולמות, מה שאנחנו קוראים להם ה'נאן-פוד', בכל העולמות שהם לא מזון. ממכשירי ריצה באונליין ועד משקולות".
בנוסף ציין, כי "אנחנו רואים צמיחה מאוד גדולה באונליין. "שופרסל היום, בחצי שנה הראשונה, מעל 20% מכל המכר שלה הוא באונלייין. זה הכי גבוה בעולם", הוא אמר.