החזר כספי על חוגים והצגות שהושבתו בגלל הקורונה? לא כל כך מהר. הכסף ששילמתם על חוגים, פעילות בצופים ומנויים להצגות ולקונצרטים לא בהכרח יוחזר.
כך למשל, הורה לילדים טוען כי "טיול פסח של הצופים בוטל בגלל הקורונה ולמרות זאת, למיטב ידיעתי, הכסף עדיין לא הוחזר לחניכים. הצופים הפסיקו פעילות בכלל אבל לא החזירו את החלק היחסי בדמי החבר השנתיים".
2 צפייה בגלריה
תנועת הצופים
תנועת הצופים
הפעילות עברה לזום. תנועת הצופים
(צילום: אלעד גרשגורן )
בצופים טוענים שהם ממשיכים לגבות כסף כי יש פעילות בזום וכי זיכו את ההורים על טיול פסח. מתנועת הצופים נמסר, כי ״הפעילות השוטפת בתנועה ממשיכה להתקיים באופן סדיר במרחב הוירטואלי ובנוסף, בצל משבר הקורונה, אנו מקיימים ביתר שאת פעילות התנדבותית ענפה. התנועה אף מזכה את ההורים בגין תשלומים ששולמו עבור מפעלים שלא התקיימו (החזר על טיולי פסח הוחזר להורים במלואו). כל זאת ועוד, במידה והלימודים בבתי הספר יימשכו לתוך חודש יולי, נעשה התאמות גם שם. בשעות אלה אנו עמלים על השבת הפעילות במתכונת של קבוצות קטנות, במרחבים פתוחים וממתינים לקבל אור ירוק מהגורמים הרלוונטיים. כולנו תקווה כי נוכל לשוב לפעילות חינוכית פרונטלית, כפי שאנו רגילים ומכירים, כבר בקרוב״.
במקביל, הורים מגבעתיים מתלוננים על כך שהעמותה לקידום הספורט בעיר, חייבת להם תשלום על חוגי ספורט לילדים. "היו רק שני שיעורים במרץ והכסף לא הוחזר. ההורים קיבלו החזר רק על אפריל", כך נטען.
ממנכ"ל עמותת הספורט, עמוס פרישמן, נמסר בתגובה כי "לגבי מחצית חודש מרץ, הוחלט כי אין כרגע החזר כספי יחסי והכסף בגין מחצית החודש יעמוד לרשות המשתתפים בחידוש הפעילות (כלומר: יירד מהתשלומים של השנה הבאה אם יירשמו פעם נוספת, או יוחזר להורים בסוף השנה מ.ק). סיימנו אתמול להחזיר ל-99% מההורים את כל ההחזרים עבור חודשים אפריל-מאי-יוני. נשארו עוד בודדים עקב בעיות טכניות וגם זה יוסדר. הכסף הוחזר ל-2,500 בתי אב ולא היו תלונות".
לפי החברה למתנ"סים, הנהלת החשבונות במתנ"סים מושבתת, כי רוב העובדים בחל"ת. היחידים שנמצאים במרכזים הקהילתיים הם המנהלים ורכזי הפעילות ההתנדבותית.
מהחברה נמסר כי "ברגע שתהיה חזרה לשגרה, אזי מה שנגבה יוחזר, לבחירות הלקוח, או באמצעות התקזזות, עם שירותים שייתנו, או באמצעות החזר כספי. כלומר, במקומות שהתקיימה גבייה לכשיחזרו המתנסים לשגרה - יינתן החזר".

הצגות וקונצרטים מושבתים - הכסף לא הוחזר

עוד תלונה קיבלנו מתושבת הדרום שמנויה לפילהרמונית. הקונצרטים מושבתים – מה לגבי החזר יחסי על התקופה שיורד ממינוי שנרכש בתשלום אחד? לפי המתלוננת, היא קיבלה כסף בחזרה רק על קונצרט אחד.
מהפילהרמונית נמסר כי "בשלב זה התזמורת הפילהרמונית ממתינה להנחיות החזרה לשגרה, המתייחסות למוסדות התרבות. התזמורת מבטיחה לתת למנוייה מענה הולם לשביעות רצונם. התזמורת השיבה את הכסף למי שרכש כרטיסים לקונצרט של התזמורת הפילהרמונית של ברלין, משום שהיה מדובר בקונצרט חיצוני וחד פעמי, שאינו שלה".
גם בתיאטרון הבימה לא מחזירים כסף. מהתיאטרון הלאומי נמסר כי "המנוי בתוקף והוא יקבל את הצגותיו החל מספטמבר וגם יקבל מהבימה בונוס נוסף".
2 צפייה בגלריה
ת"א בצל הקורונה
ת"א בצל הקורונה
הבימה. לא מחזרים כסף
(צילום: אסף קמר )
בתיאטרון הקאמרי ברירת המחדל היא לא להחזיר כסף. מי שרוצה לקבל החזר כספי עליו לבקש זאת מיוזמתו ואז ישיבו לו את כספו.
מהקאמרי נמסר כי "כל הלקוחות שרכשו כרטיסים להצגות בתיאטרון הקאמרי יוכלו להשתמש בכרטיסים לאותה ההצגה או אחרת ברגע שנחזור לפעילות. במידה והלקוח יבקש זיכוי כספי יוכל לקבלו במלואו. תוקף המנויים יוארך באופן אוטומטי בהתאם לזמן שיעבור עד שנשוב לשגרת הצגות.
"התרבות היא מרכיב חשוב בשגרת היום שלנו ואנו חייבים לעשות הכל לשמר אותה. אנו מודים לכל קהל הלקוחות הגדול שלנו על הסבלנות והאמונה ומאחלים לכולם בריאות טובה ושנשוב לשגרה בהקדם".
מנכ"ל המועצה לצרכנות עופר מרום, מבהיר כי "לעמדת המועצה, ככל שלא ניתן שירות, על הצרכן לפנות לבית העסק ולבקש הקפאה הדדית. המשמעות של הקפאה הדדית היא שבכפוף להקפאת השירות (שלא ניתן בשלב זה) יוקפאו גם התשלומים. (זאת בניגוד להצעות בתי העסק לפיהם התשלומים ירדו כסדרם ובעתיד יינתן השירות לתקופה ארוכה יותר).
"ברור כי אין לחייב את הצרכן על שירות שבית העסק אינו מספק, ועליו לפנות למפעיל החוג בכתב ולבקש את הפסקת החיוב כל עוד לא ניתן שירות. במקביל, על הצרכן לפנות לחברת האשראי ולבקש את הפסקת החיובים העתידיים עקב כישלון תמורה ולצרף את פנייתו למפעיל החוג.
"בכל הנוגע לתשלומי עבר ששולמו – לעמדת המועצה הצרכן זכאי לכאורה להחזר כספי, אך במקרה בו תטען טענת סיכול חוזה, רק בית המשפט מוסמך לקבוע את חלוקת הנזק בין הצדדים ובהתאם לנסיבות במקרה.
"פתרון שניתן לבוגרים יותר- העברת השיעור בזום אינו ריאלי לקהל של ילדים, שכן אופן העברת הקורס הוא תנאי מהותי בעסקה ולא ניתן לשנות את התנאי באופן חד צדדי ללא הסכמת הצרכן".