תזכורת: מחאת העצמאים
(צילום: ירון ברנר, שחר גולדשטיין)

רשתות האופנה והמסחר הודיעו היום לראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישבתו ולא יפתחו את החנויות. הקמעונאים טוענים כי האוצר מתעתע בראש הממשלה ומטרפד את דרישותיהם.
התאגדות רשתות האופנה והמסחר שלחה מכתב ל-400 קמעונאים וביקשה כי יאשרו את הצטרפותם לשביתה. הקמעונאים הודיעו כי לא יפתחו את החנויות מחדש עד שלא יקבלו סיוע ממשלתי. 400 רשתות הקמעונאות המאוגדות מעסיקות כ-350 אלף עובדים.
1 צפייה בגלריה
הפגנת עצמאים מול משכן הכנסת
הפגנת עצמאים מול משכן הכנסת
הפגנת עצמאים מול משכן הכנסת
(צילום: אלי מנדבלאום)
"מכיוון שפתיחת החנויות בעת הזאת ללא קבלת רשת ביטחון ממשלתית רק תעמיק את ההפסדים הכבדים ואת הבור אליו נפלנו, אנחנו קוראים לכל רשתות האופנה והמסחר לפתוח בשביתה כללית ולסגור את שעריהן עד שדרישותינו המינימליות לעזרה מהממשלה, כפי שהוצגו בפירוט רב בישיבה עם רה"מ, תתקבלנה במלואן", כתבו ראשי המאבק במכתב לרשתות הקמעונאות.
במכתבם הם מציינים עוד כי "כל בעלי הרשתות מתבקשים בזאת להודיע לנו בהודעה חוזרת כי הן מצטרפות למאבק. אין לנו מדינה אחרת, אין לנו פרנסה אחרת ואין לנו כל אפשרות לפתוח את החנויות ללא קבלת רשת הביטחון הממשלתית".
קודם לכן כתבו ראשי המאבק לראש הממשלה כי "התנהלות האוצר לא מותירה בידינו ברירה אלא להשבית את כלל עסקינו. ממשלת ישראל תמשיך לצערנו לממן את שכרם של 350 אלף עובדינו (כ-3 מיליארד שקל בחודש) עד אשר האוצר ישכיל להבין את גודל המשבר ועוצמת פגיעתו האנושה, ויקבל את דרישותינו במלואן. החמצן שלנו נגמר".
הקמעונאים נפגשו אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשי האוצר והציגו את בקשותיהם לסיוע. כעת, הם שלחו מכתב לראש הממשלה בו הם אומרים כי בכוונתם להשבית את המסחר, לאחר שהבינו כי האוצר לא מתכוון להענות לבקשות. "על אף ההבנה העמוקה והכנה שגילית למצוקותינו, מקורות רשמיים בתוך משרד האוצר עידכנו אותנו הבוקר כי אין בכוונתם ליישם את המתווה שהצענו לך. כך נאמר לנו במפורש ובכוונת מכוון", כתבו.
"אנחנו במצב חירום כלכלי וקיומי. כולנו רגע לפני קריסה. מעבר להפסדי העתק שיצרו לנו חודשים מרץ ואפריל, אנו חוששים שהגרוע מכל עוד לפנינו. כל חנות שתיפתח בימים אלה, תצליח להגיע לפדיון של 50%, במקרה הטוב, מהפדיון אליו הגיעה לפני המשבר. בפדיונות כאלה, פתיחת החנות תהיה הפסדית ורק תעמיק את המשבר החריף", כתבו לראש הממשלה.

"האוצר סבור שאנו חבורה של 'עשירים חזירים'"

המתווה שמציעים הקמעונאים לדבריהם הוא "הגון, מינימליסטי מבחינת הצרכים שלנו אבל כזה שמתחשב גם בשאר צרכי הקופה הציבורית". בין היתר הם דורשים פיצוי של עד 10% מהכנסותיו כפי שדווחו בחודשים מרץ-אפריל 2019. בנוסף דורשים הקמעונאים 10,000 שקל מענק עבור על כל עובד שהוצא לחל"ת וייקלט בחזרה לעבודה, הגדלה של ערבות המדינה בכל מסלולי ההלוואות ל-50% לפחות. בנוסף, לצרף גם את חברות האשראי והחוץ בנקאיים למעגל המלווים, הארכת תקופות היציאה לחל"ת וביטול הדרישה למינימום 30 יום, כדי שבבוא העת יוכלו "להחזיר את העובדים ללא חשש מהוצאתם לחל"ת נוסף עקב סגר נוסף".
בקשה נוספת של הקמעונאים היא כי הממשלה תבטל את הפטור ממע"מ עד 75 דולר שניתן ברכישה באינטרנט מאתרים בחו"ל. "האוצר סבור שאנו חבורה של 'עשירים חזירים'", כותבים הקמעונאים לראש הממשלה. "האוצר שוכח שאנו אנשי עמל המפרנסים 350 אלף משפחות בישראל. אל תיתן לבכירי האוצר לתעתע בך".
במקביל, מגייסים הקמעונאים סקטורים נוספים לצידם במאבק. היום בשעה 17:00 תתקיים פגישת חירום של נציגי התאגדות רשתות האופנה והמסחר במטרה להציג תוכנית כלכלית דחופה, שתתמוך בחברות הקטנות, הבינוניות והגדולות. הקמעונאים משלבים כעת כוחות עם קבוצת העצמאים "אני שולמן", מסעדנים, נשיאות המגזר העסקי, נציגי ארגון העסקים בדרום וגופים נוספים.