ריטר ניצחה את מילקה בקרב על שוקולד בצורת ריבוע בגרמניה: בית המשפט הפדרלי לצדק במדינה קבע כי לחברת ריטר ספורט (Ritter Sport) יש בלעדיות בגרמניה על שוקולד בצורת ריבוע. בכך הכריע בקרב רב שנים בין ריטר ומילקה, כשהאחרונה ביקשה גם היא לשווק שוקולד ריבועי.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השוקולד הריבועי הומצא על ידי ריטר ב-1932. מייסדת החברה הגתה את המוצר כדי שיוכל להיכנס לכיס ולא להישבר. במשך שנים זה היה השוקולד היחיד בשוק שצורתו ריבועית ולא מלבנית כמו של שאר המתחרים.
1 צפייה בגלריה
השוקולד הריבועי של ריטר
השוקולד הריבועי של ריטר
השוקולד הריבועי של ריטר
ב-1993 ריטר רשמה כפטנט וכסימן מסחר תלת ממדי את הצורה הריבועית לשוקולד 100 גרם (ומאוחר יותר גם לגרסת המיני של המוצר, אך לא לגרסת הענק שלו). כשב-2010 מילקה החלה לשווק מוצר שוקולד דומה, העניין הגיע לפתחו של בית המשפט הפדרלי לפטנטים. שתי החברות שולטות במדפי השוקולד בגרמניה.
ב-2016, מילקה, שבבעלות תאגיד הענק הבינלאומי מונדלז, ניצחה את ריטר בבית המשפט, אחרי שגרמה לו לבטל את הסימן המסחרי התלת ממדי של ריטר, אבל ב-2017, ההחלטה בוטלה. כעת גם הערעור של מילקה נדחה והוחלט כי צורת הפריט היא "ערך הכרחי" של המוצר. עקב כך הוא יהיה השוקולד הריבועי היחיד שנמכר בגרמניה.

תמרור אזהרה לשטראוס?

בישראל, שטראוס השיקה מחדש לאחרונה את נשיקולדה, מותג שוקולד מרובע שנמכר פה בעבר בשנות ה-80 של המאה ה-20. לפי עו"ד לי ארדון, שותפה במחלקת ליטיגציית קניין רוחני במשרד פרל כהן, שטראוס לא נמצאת כרגע בסכנת תביעה.
"מדובר בהחלטה טריטוריאלית. אין סימן מסחר תלת ממדי רשום בישראל, אלא בגרמניה. האריזה מורכבת גם מהכנפיים ולא רק מהריבוע. כמובן שזה תמרור אזהרה לשטראוס - משהו שצריך לשים לב אליו.
"בעבר היו דיונים דומים על פריטים כמו טופיפי, הקובייה ההונגרית, או קרוקס. אלה מצורים בעלי עיצוב ייחודי ואז אפשר לבקש אישור לסימן מסחרי תלת ממדי. עבור הרישום צריכים להתקיים כמה תנאים: שהעיצוב עצמו יתפקד כסימן מסחר, יהיה לו אופי מבחין על פני מוצרים אחרים בשוק וכן שהצורה לא תיגזר מערך פונקציונלי.
"מי שרושם סימן מסחר תלת מימדי על מוצר יכול לחדש אותו כל כמה שנים ולמעשה להותיר אותו כך בתוקף לנצח, וזאת בניגוד להגנה על פי חוק הפטנטים או העיצובים שמוגבלת בזמן. במקרה זה התבקש הסימן לגבי אריזת המוצר ולא לגבי המוצר עצמו, כך שהוא אינו משלים לרישום פטנט למשל".