תזכורת: חובה לעטות מסכות בחוץ
(צילום: משי בן עמי, ירון ברנר, נדב אבס)

האם המסכות בדרך להוזלה? רשת רמי לוי החלה למכור היום (ה') מסכות N-95 ב-9.90 שקלים ליחידה (מדובר במסכות kn-95 תקן סיני שדומה לתקן n-95). עד כה הרשת מכרה את המסכות הללו בכ-16 שקל ליחידה. רוב השוק מוכר אותן ב-29.90 שקלים וחלק מהרשתות, כמו מחסני השוק, שופרסל ויקטורי ואחרות מוכרות אותן ב-19.90 שקלים. זוהי הוזלה של 50%-66% במחיר. מדובר במסכות רב פעמיות מסין, שנטען כי הן מסננות 95% מהחלקיקים. בשוק מקווים שהמהלך יביא להורדת מחירי המסכות בכל הרשתות.
לרשת יש מלאי של 50 אלף מסכות כשבשבוע הבא יגיע מלאי נוסף של 100 אלף מסכות. לא מן הנמנע שהמלאי יאזל מהר שכן לפי נתוני אחת הרשתות כפי שנמסרו למשרדי הכלכלה והבריאות, בחודש מרץ נמכרו ברשת כ-6 מיליון מסכות. רשת אחרת ציינה כי מדי יום היא מחדשת את מלאי המסכות שלה בכ-150 אלף יחידות, ואלו נמכרות במלואן עד השעה 15:00.
4 צפייה בגלריה
 מסכות N-95
 מסכות N-95
מסכות N-95
(צילום: AFP)
גם אושר עד מוכרת מסכת N-95 ב-10 שקלים אבל ברשת זו תצטרכו לקנות 5 מסכות ב-50 שקל. גם חצי חינם מוכרת מסכות מסוג זה בחמש יחידות ב-49.90 שקל במקום ב-100 שקל. אצל רמי לוי מוכרים ב-9.90 שקלים מסכה בודדת, או במארז של זוג (19.8 שקל) או שלישייה (29.7 שקל).
לוי יכול להוריד את המחיר כי החל לייבא מסכות בעצמו בעוד שרשתות אחרות לרוב קונות מיבואנים שגוזרים קופונים בימים אלה. יתכן שבשבוע הבא לוי יוריד את מחירי המסכות הפשוטות (כירורגיות תלת שכבתיות), ל-2 שקלים ליחידה, אחרי שיגיע לארץ משלוח של מיליון מסכות. המסכות האלה נמכרות במינימום 9.90 שקלים למארז של שלוש יחידות, 3.30 שקלים ליחידה, כשלעיתים הרשתות כופות על צרכנים לרכוש מארז של 50 מסכות בכ-165 שקל. לעיתים הן נמכרות גם ב-7 שקלים ליחידה.
4 צפייה בגלריה
מסכות הגנה קורונה רמי ולי
מסכות הגנה קורונה רמי ולי
אריזות מסכה בודדת, זוג ושלישייה. כולן יימכרו ב-9.90 שקלים ליחידה
אחרי שהמדינה הודיעה על כוונתה לחייב חבישת מסכות, משרד הכלכלה סיכם עם רמי לוי, רשת Be ושופרסל שימכרו מסכות ב-9.90 שקלים למארז שלישייה ומסכות N-95 ב-19.90 שקל ליחידה, כשמדובר במסכות תוצרת הארץ של שני מפעלים מקומיים שיחלו לייצר את מלוא המלאי רק לקראת סוף אפריל, וקיבולת הייצור תעמוד על כ-20 מיליון מסכות בשנה למפעל.
בנוסף, משרד הבריאות החל בהפעלת פיילוט לעידוד ייצור מקומי של מסיכות רב פעמיות על פי סטנדרטים שנקבעו בשיתוף בתי הספר לאופנה בצלאל ושנקר. במסגרת הפיילוט, המדינה התחייבה לרכוש חצי מיליון יחידות לשימוש עובדי מדינה חיוניים וחלוקה לרשויות מקומיות. בשלב הבא של הפיילוט מתוכנן המשך ייצור עצמאי ומכירה לציבור דרך רשתות השיווק.
לנוכח הצו המחייב חבישת מסכות, במשרד הכלכלה אף ביקשו להטיל פיקוח מחירים על מסכות פשוטות. ועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר דנה בהטלת פיקוח מחירים על מחירי מסכות. הוועדה התבקשה על ידי היועץ המשפטי לממשלה לגבש המלצתה בעניין תוך מספר שעות בודדות על סמך נתונים חסרים. משרד הבריאות דחה את הבקשה והחליט שלא לפקח על המחירים.
לפי גורמי המקצוע במשרד הבריאות, כיוון שקיימת תחרות בינלאומית עזה בין כלל המדינות על היצע המסכות שמקשה על הייבוא לישראל הדבר מביא לייקור המסכות המיובאות. עקב כך, מחירי המסכות הפשוטות נעים בין 3 ל-7 שקלים. הרשתות ציינו בפני משרד הבריאות כי ככלל, הן רוכשות ישירות מסכות מספקים בסין. יחד עם זאת, כיום ישנו קושי רב בהשגת מסכות והם נאלצים לרכוש את המסכות בעסקאות מזדמנות.
למרות שניתן לומר שבימים אלה המסכות הן מצרך חיוני, לפי משרד הבריאות "שימוש בכלי פיקוח המחירים במקרים אלה, ובכלל זאת בעת הנוכחית, עלול להיות בעייתי ובראש ובראשונה עלול לגרום לחוסרים בהיצע, וכך להביא דווקא לתוצאה ההפוכה מזו הרצויה, שהנפגעים העיקריים ממנה יהיה הצרכנים הישראלים.
חשוב להדגיש – חוק הפיקוח מאפשר לקבוע מחיר מקסימום למכירה של מוצרים או שירותים, אך הוא אינו מאפשר לחייב יצרנים או יבואנים למכור את המוצר בפיקוח. עיקר החשש של ועדת המחירים היא כי פיקוח מחירים, בעת שמתקיימת "מלחמת מחירים" עולמית על ציוד רפואי, יביא למצב בו ליבואנים הישראלים לא יהיה תמריץ, קרי לא ישתלם להם, לייבא מסכות מחו"ל. כך ייווצר מחסור במסכות בישראל.