(תזכורת: מירב קריסטל עושה סדר ברפורמת סימון המוצרים צילום: ליהי קרופניק)
מעדני הפרי סן דלפור, שמייבאת א. סיימן סחר, זכו לסימון אדום המעיד שהמוצר מכיל סוכר בכמות גבוהה - אז סיימן הצמידה לידו סמל ירוק בו נכתב "מכיל סוכר מהפרי בלבד". הסימן דומה עד מאוד לסימון מזון בריא של הרפורמה, שנושא את הכיתוב "הסימון הירוק אפשרי-בריא". ממשרד הבריאות נמסר כי מדובר בהטעיית הציבור.
קמפיין משרד הבריאות מבוסס על המסר: "אדום - עצור, ירוק - עבור", והתקנות לא מאפשרות לסמן מוצר בסמל אדום, הקובע כי צריכתו מזיקה, ולצידו סמל ירוק, המעיד על תרומה חיובית לתזונה - למשל למזונות שנחשבים בריאים או מכילים רכיב אחד בלבד, למשל טחינה גולמית ללא תוספת מלח.
1 צפייה בגלריה
הסימון החדש של סיימן
הסימון החדש של סיימן
הסימון החדש של סיימן
(צילום: יח"צ)
סיימן אינה היחידה ששינתה אריזות מוצרים עתירי סוכר, נתרן ושומן רווי, בניסיון למנוע את הבלטת הסמל האדום השיפוטי, אלא שבמקרה זה נראה שהשינוי עלול להטעות את הציבור. אסם למשל העבירה תותים אדומים באריזת ערגליות תות לצד שבו מופיע הסימון, וכך גם יוניליוור, שהעבירה את התותים על אריזת ברנפלקס של תלמה לצד הסימון.
יצרני המזון נאבקו במשרד הבריאות לאורך השנים האחרונות בכל דרך, גייסו לוביסטים שניסו להשפיע על חברי הכנסת ואף הצליחו לגרום לדחיית כניסת הרפורמה לתוקף בשנה. המאבק בין הצדדים נמשך גם לאחר כניסת הרפורמה לתוקף, כשמשרד הבריאות יצא בקמפיין הקורא לא לקנות מוצרים המסומנים באדום. המאבק צפוי להחריף במחצית השנייה השנה, כיוון שבינואר הבא, תיכנס לתוקף הפעימה השניה בתקנות, הקובעת רף מחמיר יותר של כמויות הסוכר, הנתרן והשומן הרווי המחייבים סימון המוצרים.
בתוך כך, התחייב שר הבריאות יעקב ליצמן עם כניסת התקנות לתוקף, כי ברגע שתוקם ממשלה יפעל להרחיב את הרפורמה גם לרשתות מזון, שיחויבו לסמן את המנות בתפריט.
מסיימן נמסר בתגובה: "הסמל הירוק אינו סימן רשום של משרד הבריאות ולכן לא מדובר בהטעיה".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ככל הנראה מדובר בהטעיה. לפי תקן 1145 כל סימון צריך להיות נכון, לא מטעה וניתן להוכחה. משמע, האם מקור הסוכר אכן מהפרי וניתן להוכיח זאת, וכן שאין בסמל משום הטעיה. אם אחד משלושת אלה אינו מתקיים, ניתן לטעון שהסימון לא עומד בדרישות התקן".