הקלה נוספת בבירוקרטיה בצל מגפת הקורונה: מאתמול (שני), ניתן לשגר את הצוואה שלכם ישירות מהמחשב לרשם הירושות, על מנת להבטיח שבבוא היום רצונכם יתקיים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עד כה, אנשים שרצו להפקיד צוואה אצל רשם הירושות חוייבו להגיע למשרד הרשם. מדובר בהליך שיקל משמעותית על אזרחים רבים ובראשם קשישים שמתקשים לצאת מביתם, במיוחד בתקופת הסגר. הפקדת צוואה אצל רשם הירושה מבטיחה כי לאחר פטירת האדם צוואתו תיפתח ותימסר לזוכים על פי הצוואה ובכך מספקת ביטחון למוריש כי רצנו יתקיים.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אדם שעורך צוואה יכול לשמור אותה אצלו או בכול מקום בו יבחר. אולם, אם הוא רוצה להיות בטוח כי צוואתו תימצא לאחר מותו ולא תזויף, הוא יכול להפקידה אצל הרשם לענייני ירושה. יודגש כי הפקדת צוואה ברשם לענייני ירושה היא בגדר רשות - צוואתו של אדם בתוקף גם ללא הפקדה אצל רשם הירושות.
עו"ד סיגל יעקבי, האפוטרופסה הכללית של ישראל, מציינת כי "בעקבות משבר הקורונה והגבלות על ביצוע פעולות באופן פיזי, עלה הצורך לייצר הסדר חלופי להפקדת צוואות. לצורך כך גיבש רשם הירושה פתרון להפקדת צוואות מרחוק המאפשר לכל אדם, שערך צוואה להפקידה עוד בחייו מרחוק באמצעות מערכת נגישה, חכמה ומאובטחת, מנגנון אשר עוגן בתיקון תקנות עליו חתם שר המשפטים. לאור הנגשת השירות, אנו צופים כי היקף ההפקדות יעלה בתקופת הסגר וגם לאחריו".
זה שינוי שהגיע בשל הקורונה? עו"ד בנצי פיגלסון, סגן האפוטרופסה הכללית: "בהחלט. אנשים מבוגרים רבים התייצבו במשרדי רשם הירושה וביקשו להפקיד צוואות, על אף שאין חובה להפקיד אותה אצל הרשם. יחד עם זאת אנשים רוצים וודאות וידיעה שהצוואה לא תעלם ורצונם יקוים. המטרה היא שלאחר פטירת האדם נשלוף את הצוואה המופקדת וניידע את היורשים על אודותיה או שאנחנו נוודא שכאשר מוגשת צוואה לקיום כי היא תואמת את הצוואה שהופקדה. אנחנו ידו הארוכה של המנוח להבטיח שצוואתו תבוא לידי קיום".

רבים רצו להפקיד את צוואתם, אך לא יכלו

"מאמצע חודש מרץ, כשהחל הסגר הראשון, הוגבל שירות הפקדת צוואות ולכן מבחינת נתונים הייתה צניחה בהפקדות בזמן קורונה. אולם, ביולי, כשפתחנו שוב את השירות, הייתה הסתערות ואנשים רבים רצו להפקיד את צוואתם. במסגרת המגבלות יכלנו לאפשר הפקדה רק למי שהזמין תור מראש ותוך הקפדה על מספר הנוכחים במשרדים.
"בשנת 2019 הפקידו 7,751 צוואות. השנה, לאור משבר הקורונה ולאור העובדה שלא ניתן להפקיד באופן מקוון עד כה, הפקידו רק כ-3,000 צוואות. אני מניח שכעת תהיה קפיצה בהפקדות כי אנשים יכולים לעשות זאת מהבית", מוסיף פיגלסון.
איך זה יעשה? עו"ד פיגלסון מסביר כי כל אדם יכול להיכנס למערכת, לסרוק את הצוואה ולהפקיד אצל הרשם מרחוק. את הצוואה המקורית יש להעביר לרשם תוך 45 יום בדואר או עם שליח. אין צורך להגיע פיזית כפי שהיה נדרש עד כה.
ומה אם רוצים לשנות את הצוואה? "אדם יכול לשנות בכל עת את צוואתו בהתאם לחוק הירושה, והצוואה המאוחרת היא זו שתגבר. לכן, גם אם הופקדה צוואה ולאחריה נערכה צוואה מאוחרת, האחרונה היא שתגבר, וגם אותה ניתן יהיה להפקיד. הכוונה שלנו בעוד מספר חודשים לשפר את המערכת כך שהלקוח יוכל לבקש גם את השמדת הצוואה המוקדמת".
2 צפייה בגלריה
עו"ד בנצי פיגלסון ועו"ד סיגל יעקבי
עו"ד בנצי פיגלסון ועו"ד סיגל יעקבי
עו"ד בנצי פיגלסון ועו"ד סיגל יעקבי
(צילום: אוהד צויגנברג)