מנכ"ל חברת ביג, חי גאליס, הודיע היום (ב') לשוכריה כי אלה מביניהם שיפגעו מהסגר הצפוי בשבועות הקרובים יזכו מהחברה להקלות בדמי השכירות ובדמי הניהול. במכתב לשוכרים הוא מותח ביקורת על התנהלות הממשלה.
"לנו בביג, כמי שחיים את המסחר היומיומי, הקשיים הרבים שעמם הנכם מתמודדים בתקופה זו ברורים - יחד עם זאת בכוונתנו לפעול בכל הכלים ובנחישות, על מנת שהפעם ממשלת ישראל תכניס את ידה לכיס וגם היא תיתן כתף", כתב. "הכישלון זועק לשמיים, הטיפול במשבר הוא בגדר מחדל מהגדולים שחוותה המדינה מאז הקמתה. הכישלון וההחלטות ההזויות והקיצוניות הן לא שלנו, אבל אנחנו אלה שמשלמים את המחיר".

1 צפייה בגלריה
מתחם ביג
מתחם ביג
מתחם ביג
(צילום: ענת גרוס)

גאליס מציין במכתב, כי "לחודשים ספטמבר-אוקטובר יינתן פטור וזיכוי מדמי השכירות הבסיסיים ומדמי הניהול עבור אובדן ימי העבודה בפועל כתוצאה מהסגר, כשהזיכוי יירשם אצל השוכרים וישמש לתשלומים עתידיים. בנוסף, תשלום שכר הדירה עבור חודש אוקטובר ידחה ל-20 בחודש, במקום בתחילתו".
כמו כן, מבהירה ביג כי בסיום שני חודשי הפעילות של ספטמבר-אוקטובר ועם קבלת הפדיונות יתבצע על ידה חישוב עומס שכר הדירה (חלקו של שכר הדירה באחוזים מסך הפדיון) ששולם בפועל, בנוסף לזיכוי כאמור אשר יושווה לעומס שכר הדירה בחודשים המקבילים ב-2019. אם העומס בשנת 2020 היה נמוך יותר מהתוצאה של עומס 2019 - תצא חשבונית השלמת שכר דירה כך שהעומס יהיה זהה לשנה קודמת. היתרה, אם תהיה, תשולם ב-20 בנובמבר.

לא כל השוכרים ייהנו מהפטור המובטח

יחד עם זאת, מרכולים וחנויות הפארם שמוכרזים כחיוניים למשק וימשיכו לעבוד לא ייהנו מהפטור המובטח ויידרשו לתשלום רגיל. גם שוכרים בתחום המשרדים, הבנקים, קופות החולים וחברות הסלולר ושאינם עוסקים במכירות ישלמו כרגיל. בנוסף, רשתות "עשה זאת בעצמך", חשמל ואלקטרוניקה, תאורה, תקשורת, אופטיקה ותחזוקת הבית המורשות בפתיחת החנויות לפי הגדרות הסגר מתבקשות על ידי ביג להמשיך ולהפעיל את החנויות במרכזי הפאואר סנטרס הפתוחים של ביג, ולא יקבלו את הפטור על דמי השכירות מראש.
כמו כן, בחברה מציינים כי אם תהיה פגיעה מהותית בפדיון, תינתן עזרה נקודתית. לצד זאת מבהירים בחברה כי "במידה ועל פי החלטות רשויות המדינה יינתנו לשוכרים החזרים ותמיכות כלכליות עבור אובדן הפדיון, יושלמו תשלומי שכר דירה על חשבון הזיכויים והפטורים. שוכרים שיבטלו את הוראת הקבע באופן חד צדדי או לא יחדשו פעילות עם החזרה לשגרה, לא יזכו בהטבות".
בקניונים בהם כבר ניתנה הקלה לרבעון השלישי, לא תחול הקלה עבור חודש ספטמבר, אלא עבור חודש אוקטובר בלבד.