צפו בריאיונות עם בעלי העסקים ונשיא להב באולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

בעלי העסקים נגד הממשלה: ברקע ההפגנות אמש (שבת) בבלפור ובשאר רחבי הארץ, אליהן הצטרפו הפעם גם עצמאים שדורשים פיצוי בגין הסגר או ההגבלות המסתמנות, בעלי עסקים הגיעו לאולפן ynet והודיעו כי לא יצייתו להנחיות הממשלה: "אם צריך לבחור בין אוכל לילדים לבין לסגור את העסק, אפשר מבין לבד מה תהיה הבחירה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עו"ד רועי כהן, נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל), אמר באולפן כי "אין סגר בלי פיצוי מראש. אני שואל כאן את הממשלה - מה עשיתם בארבעת ההחודשים האחרונים כדי ללמוד את המסקנות של אותו סגר שהיה במרץ-אפריל? הרי לא ייתכן שסוגרים לבעלי העסקים את העסק בעוד שהם לא יודעים אם יקבלו פיצוי. מה עם הנושא של הארנונה, של ההלוואות, של השכירויות? האם יש מענה בכלל לנושא של העובדים?
1 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאים בתל אביב
הפגנת העצמאים בתל אביב
הפגנת העצמאים בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
"לקח ארבעה חודשים להחזיר חצי מליון עובדים לעבודה, ועכשיו עוד הפעם חצי מליון עובדים יוצאו לחל"ת ואף אחד לא יודע מתי יחזרו. זו ממשלת הדחיינות. הכל הם דוחים. אנחנו באנו והצענו מתווה אמיתי שיפצה את אותם עסקים - סגרת, שילמת. אתה סוגר לאדם את העסק, אתה לא יכול להשאיר אותו שידבר למנורה. אתמול היו בהפגנה בעלי אולמות אירועים, היו מסעדנים, היו חדרי כושר, היו מעצבי שיער, היו קוסמטיקאיות, היו גם מנהלי בריכות שחייה וגם חברות אופנה. כולם אומרים את אותו הדבר".

"לא נסגור עד שלא נקבל פיצוי הולם"

גיא גולן, הבעלים של בית קפה סקוצמן בנתניה, מצהיר גם הוא באולפן ynet כי "אנחנו לא מתכוונים לסגור את המסעדה שלי בשום פנים ואופן. לא נסגור עד שלא נקבל פיצוי הולם מהמדינה".
לדבריו, "בממשלה הם רק מבטיחים ולא מקיימים. זה אבסורד איך הממשלה הזאת מתנהגת לעצמאים. אתה יודע, אנחנו הגשנו בקשות למענקים של אפריל ומאי, קיבלנו 20% ממה שביקשנו. הם גם מרמים אותנו בחישוב, ועשינו את החישוב לפי הרגולציה שלהם. הם ממש לא תומכים בנו. ביבי עסוק בתיקים שלו, הוא עסוק בדברים הפרטיים שלו, הוא שם פס על העצמאים, הוא לא רואה אותנו ממטר ואנחנו לא נראה גם אותו. המסעדה שלי קיימת 35 שנה, אני לא אסגור את המסעדה שלי על סמך אמירות שלי ביבי. אני לא מאמין לו. פשוט לא מאמין לו".
חיים פרנקל, המנכ"ל והבעלים של רשת מועדוני הכושר ספייס, מחזק את דבריו של גולן ואומר כי גם הם ישאירו את הרשת פתוחה. "ניתן לקהל לבחור האם הוא מגיע למועדונים או לא מגיע. ממה שאנו שומעים ברשתות החברתיות, יש לחץ מאוד גדול להשאיר את המועדונים מחוץ לסגר. הקהל פשוט יגיע. הקהל לא יציית ויגיע להתאמן, כי זו שגרת חייו.
"חשוב לציין שזה לא מותרות כמו שמנסים לצייר אותנו. אנחנו עסק ששומר על אורח חיים בריא של האנשים, על בריאות הנפש, על הכושר, ולכן יש חשיבות להשאיר אותנו פתוחים. כמו שאמר את זה פרופ' גרוטו ופרופ' גמזו - עולה התועלת בלהשאיר אותנו פתוחים על פני התועלת מלסגור אותנו".
מוקדם יותר אמר השר לביטחון פנים אמיר אוחנה לאולפן ynet כי בעלי העסקים לא יכולים לעשות דין לעצמם, וכי במקרה שיפתחו על אף ההגבלות - "העסק ייסגר ויקבל קנס. אדם כזה הוא עבריין ויטופל כמו עבריין". פרנקל אומר בתגובה לדברים כי "אני יכול להגיד לך שבין אם זה לסגור ולהתמודד אחר כך אם ההשלכות, כמו מדינת ישראל - אנחנו מעדיפים להיות עבריינים במדינה. אין לנו ברירה אחרת כנראה".

"מה שהמדינה עושה לנו זה עוול"

"אופן קבלת ההחלטות מוביל אותנו לאנרכיה", מוסיף עו"ד כהן באולפן. "תבין, יום ראשון שעבר פתחנו עם סגר של שמונה ערים. אחרי זה הוא גדל בלילה בגלל לחץ פוליטי ל-40 ערים. אחרי זה קמת בבוקר רק עם השכונות, אחרי זה סגר נושם, אחרי זה סגר לילי. קבלת ההחלטות הזאת היא פוליטית, וברגע שאנשים מאבדים את הלגטימיות, אתה שומע את מה שהאנשים אומרים כאן - אין לגיטימיות ולכן כל מה שאנחנו דורשים הוא אם החלטתם על סגר - תנו פיצוי לאנשים.
"אי אפשר להשאיר את האנשים שוב פעם בחוסר אונים, ביאוש טוטאלי, כשעוד הפעם ידברו איתם רק בעוד שלושה חודשים. אנחנו כאן כדי לבוא ולהגיד לראש הממשלה ולשר האוצר - אין סגר בלי פיצוי מראש. אנחנו לא נהיה יותר שפני הנסיונות של ממשלת ישראל".
אתם מוכנים להסתכן בזה שהמשטרה תגיע ותעצור אתכם בגלל שהפרתם הנחיות? "כן, אנחנו נילחם בכל האמצעים", קובע פרנקל. "אנחנו התמודדנו כבר עם המהלך הזה. ביולי, אנחנו, מועדוני הכושר ובריכות השחייה, נאלצנו כבר לסגור. הסגירה הזאת היא בפעם הרביעית החל ממרץ. אנחנו התמודדנו עם המשטרה מחודש יולי, פעמיים. פעמיים נאלצנו לסגור את העסקים ופעמיים ועדת הקורונה פתחה אותנו מחדש. ובחודש יולי המדינה אפילו לא זיכתה אותנו".
גולן מוכן גם הוא לקחת את הסיכון. "אנחנו נילחם, לא נוותר. מה שהמדינה עושה לנו זה עוול. כל החיים שילמנו כל כך הרבה מיסים, אני שילמתי מיסים במשך 35 שנה. איפה הם נמצאים כשאנחנו צריכים אותם? אם יסגרו אותנו עוד פעם - אנחנו לא נשרוד את הקורונה. עברתי הרבה אסונות, אבל פה, עם המכה של הקורונה וסגר שני - אנחנו לא נקום. הרבה עסקים פשוט ייפלו".