תזכורת: ההגבלות החדשות על האולמות
(צילום: אורי דוידוביץ)

בפעם השנייה השבוע מספר דורשי העבודה גבוה מאלו שחזרו לעבודה. כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ד') שירות התעסוקה. מהנתונים עולה, כי ב-24 השעות האחרונות, התקבלו בשירות התעסוקה 1,448 דיווחים על חזרה לעבודה. במקביל, נרשמו 1,592 דורשי עבודה חדשים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הפעם הקודמת שבה דווח על מספר גבוה יותר של מפוטרים ביחס לאנשים שחזרו לעבוד היה ביום ראשון השבוע, אז דווח כי מספר מבקשי העבודה היה כפול מהמדווחים על חזרה לעבודה, עם 466 דיווחים על חוזרים לעבודה, לעומת 850 מפוטרים.
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
לפי הנתונים שפורסמו היום מאז החלו ההקלות בסגר לשחרור המשק ב-19 באפריל, התקבלו בשירות התעסוקה 392,806 דיווחים על חזרה לעבודה. מנגד, נרשמו 140,626 דורשי עבודה חדשים.
כיום רשומים בשירות התעסוקה 848,258 דורשי עבודה, מהם 578,880 בחל"ת. שיעור האבטלה עומד על 20.9%.
לפי הנתונים נראה כי מדובר בהיפוך של המגמה של החודשים האחרונים, אבל כדי לקבל את התמונה המלאה, יש לבחון את המגמות לאורך זמן. אם לוקחים בחשבון את ההגבלות החדשות על המשק, מסתמן כי המגמה בתקופה הקרובה תהיה ירידה במספר החוזרים לעבודה, בטח ובטח על רקע הצהרות בענפי המסעדנות והתרבות לפיהן בכוונתם לפטר רבים מהעובדים.
עוד יש לסייג, כי בשונה מדורשי העבודה שמפוטרים מעבודתם ונרשמים בשירות התעסוקה על מנת לקבל את דמי האבטלה (ולכן המספרים יחסית מדויקים), הרי שהחוזרים לעבודה מדווחים על החזרה באופן וולנטרי, כך שייתכן כי מספר החוזרים לעבודה מעט גדול יותר מזה המדווח. עם זאת, בשירות התעסוקה מעריכים כי המספרים קרובים למספרים בפועל.
ההגבלות החדשות קובעות את סגירת אולמות האירועים, פאבים, מכוני כושר ומקומות נוספים, זאת לצד צמצום מספר האנשים שיכולים לשבת במסעדות. הדבר מעלה חשש כי עשרות אלפים שחזרו לעבוד רק באחרונה - צפויים לשוב אל מעגל האבטלה, וכי מספר מחוסרי העבודה עלול לטפס ליותר ממיליון. מאז ראשית השבוע הוצאו מחדש לחופשות ללא תשלום כ-6,000 עובדים.
בתוך כך, בענפי התרבות, המסעדות והפנאי זועמים על המגבלות החדשות ומכריזים כי המצב יוביל בלית ברירה לפליטת עשרות אלפי עובדים נוספים למעגל האבטלה. במטה המאבק של תעשיית התרבות והאירועים הלא מתוקצבים מפגינים כבר שבועות מול משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה בבקשה להזרים להם חמצן.

יותר מפוטרים מעובדים שהוצאו לחל"ת

בהתייחס לנתונים אמר ל-ynet רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, כי "עוד מוקדם לומר שיש היפוך מגמה כי הפערים עדיין קטנים, אבל זה לא אומר שלא יהיה. צריך להסתכל על הנתונים בזהירות. אנחנו רואים את ההחלטות האחרונות לגבי צמצום הפעילות והחזרה מפתיחת המשק בשל המשבר הבריאותי. לכן ככל שזה ילך ויחמיר אני צופה שבהחלט נראה שוב עלייה במספר המובטלים, אבל צריך להמתין עוד כמה ימים".
2 צפייה בגלריה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
נתון בולט לדבריו, הוא שכיום כמחצית מדורשי העבודה שנרשמים בשירות התעסוקה, הם מפוטרים, כרבע הם אנשים שהוצאו לחל"ת, והשאר אנשים שהתפטרו. זאת בשונה מתחילת המשבר, אז שיעור המפוטרים עמד על אחוזים בודדים בעוד שהרוב המוחץ היו אנשים שהוצאו לחל"ת.
"השינוי הזה החל במאי", הוא מספר. "אם בתחילת מרץ מספר המפוטרים נע סביב 5%, בחודש אפריל הוא זינק לכ-12%. ככל שעברו החודשים מגמה זו החריפה ויש פחות אנשים בחל"ת ויותר מפוטרים.
"אני בכלל לא רוצה לחושב מה יקרה אם יהיה סגר. אני מקווה שהצעדים שננקטו בימים האחרונים ישפיעו לטובה. אם נראה בלימה בתחלואה והאטה בנדבקים תוך שבועיים, אז התרחיש יותר אופטימי, אבל אם חלילה הצעדים שננקטו לא יספיקו ויהיו צעדים יותר מחמירים, המשק הולך למגמה של מצטרפים רבים למעגל הבלתי מועסקים. אבל בינתיים אין סיבה לשדר פסימיות כי אין עדיין מגמה כזו".
הוא מוסיף, כי "כרגע, כל עוד אי אפשר להחזיר את המשק לפעילות מלאה, אני מאמין שהממשלה תיתן ביטחון סוציאלי בדמות של דמי אבטלה ואנחנו שומעים שיש כיוון כזה, שייתן אופק למובטלים. מעבר לזה שחובתנו להאריך את תשלומי דמי האבטלה, אנחנו חייבים לנצל את הזמן הזה לאשר תקציבים להכשרות שיכינו את אותם דורשי עבודה צעירים ומבוגרים לצרכים הקיימים בשוק, למשל בתחום הבנייה, מנהלי עבודה, בשירותים ועוד".
בתגובה לנתוני האבטלה, מסר נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר כי "במשרד האוצר יודעים היטב את עמדת המעסיקים באשר לתוכניות העבר הכושלות והתוכנית הכלכלית המשמעותית, שלדעתנו יש להפעיל כדי לעצור את התדרדרות המשק והגידול במפוטרים. אנחנו מקווים מאוד שחלק גדול מתוכנית המעסיקים יאומץ הערב במסגרת התוכנית החצי שנתית, שכן רק תוכנית שכזו שתציע רשת ביטחון למעסיקים שממשיכים להעסיק את עובדיהם בחלקיות משרה, ותזרים מיליארדי שקלים למשק באמצעות מסלול פיצויים מרכזי וירוק, תצליח להציל את הכלכלה הישראלית מקריסה מוחלטת.
"אם גם הפעם לא תוכרז תוכנית משמעותית, אני חושש שהמשק עלול להתדרדר לקריסה וגידול חד וקבוע במספר הבלתי מועסקים כשהראשונים לצערי להיפגע הם המועסקים בפריפריה".